Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης με την πολύπλευρη συγγραφική του παρουσία συνέβαλλε στην αναμόρφωση και ανανέωση του νεοελληνικού θεάτρου. Η «ενστικτώδης» γραφή του δημιουργεί τη θεατρική μαγεία και τον προβληματισμό σχετικά με τις συνθήκες και τα ρεύματα της εποχής. Οι ήρωες του αυθεντικοί λαϊκοί χαρακτήρες διακρίνονται για την ελληνικότητά τους και είναι μορφές καθημερινές και οικείες.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Ένας τέτοιος απλός κι αναγνωρίσιμος στον περίγυρό μας είναι και ο χαρακτήρας που παρουσιάζεται στο «κλασσικό» μονόπρακτο «Αυτός και το παντελόνι του». Ένας μονόλογος που ουσιαστικά είναι διάλογος: η σύγκρουση ενός αδύναμου ανθρώπου, με το ανελέητο περιβάλλον του.

Ο ήρωάς μας επιστρέφοντας από την δουλειά του -είναι ένας υπαλληλάκος χωρίς προκοπή- βρίσκεται ολομόναχος στη φτωχική του κάμαρα. Περιτριγυρισμένος από άλλες καμαρούλες σε μια λαϊκή αυλή κάνει δική του ζωή, τις ζωές των γειτόνων του. Γίνεται ο λύκος για να φάει το παιδάκι της γειτόνισσας, παίζει μαζί του, επαναλαμβάνει τις συνομιλίες των γυναικών και εξομολογείται σε μια καρέκλα τον έρωτά του για την παντρεμένη του γειτόνισσα. Κάνει πως την χαϊδεύει με τρυφερότητα, κάνει δικό του το παιδί της, κάνει αναφορά και παίρνει παρουσίες δίνοντας ψυχή σε άψυχα αντικείμενα. Φωνάζει το γατάκι, κάνει τις δουλειές στο εργένικο δωμάτιό του και προσπαθεί να ράψει το μοναδικό του παντελόνι που του έχει σκιστεί. Εκεί αρχίζει το βάσανό του. Πώς να περάσει την κλωστή μέσα στη βελόνα που διαρκώς τη χάνει πέφτοντας στο δάπεδο; Με τι δάχτυλα και γόνατα που αλλοιώθηκαν στο πέρασμα του χρόνου; Απελπισμένος μιλά με την βελόνα να τον λυπηθεί για να μαντάρει το παντελόνι του.

Τότε θυμάται τη νεκρή μητέρα του και τα βάζει μαζί της που «δεν τον ρώτησε για να πεθάνει». Νοσταλγεί την αγάπη της, τις περιποιήσεις, τις φροντίδες της. Μουρμουρίζει τις τρυφερές του σκέψεις, τα βαλσαμωμένα του όνειρα -όμοια με τα πουλιά του σκηνικού- προσπαθώντας με βελόνα και κλωστή να συρράψει τις μνήμες για να μείνει ζωντανός. Από κάθε νοσταλγική αναπόληση τον συνεφέρνει ένας χτύπος στην πόρτα, για κάποιο έρανο. Όταν ανοίγει το ραδιόφωνο, ο εκφωνητής μιλά για τον ποδοσφαιρικό αγώνα σαν να είναι το σημαντικότερο γεγονός στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Μα όταν βρει τη βελόνα κάθεται στην καρέκλα αγκαλιά με ό,τι του ανήκει, με το παντελόνι του.

Ο Κώστας Αρζόγλου ερμηνεύει τον ήρωα με υποκριτική δεξιοτεχνία και ικανότητα. Μας επικοινώνησε, μας άγγιξε και μας συγκίνησε με το δράμα του μοναχικού ανθρώπου που ζει ανάμεσά μας. Η έκφρασή του αποπνέει την πικρία, τη μελαγχολία, την ήττα εκείνου που υποχωρεί και παραδίδεται στην ατολμία. Εκείνου που επιθυμεί αλλά δεν τολμά να ζήσει, να πραγματοποιήσει τα θέλω του. Ωστόσο είναι «Αυτός», ο καθολικός άνθρωπος, που διατηρεί την σατυρική του διάθεση για να αναφερθεί στην κοινωνική καταπίεση και εκμετάλλευση.

Ο Πάνος Μπόρας, με την παρουσία του στη σκηνή, θεατροποιεί τη νεανική ηλικία του ήρωα. Σκηνοθετική σύλληψη της Βάνας Πεφάνη, που αλαφρώνει το συναίσθημα του θεατή, καθώς εκείνος κινείται και παίζει στο απλό αστικό σκηνικό.

«Αυτός», που το όνομά του -σίγουρα- είναι «μέγα πλήθος.

Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Βάνα Πεφάνη.
Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Πάνος Μπόρας.
Σκηνικά: Γιώργος Λυντζέρης. Κοστούμια: Αννα Μαχαιριανάκη.
Μουσική: Έλενα Κοσμά, Orestis.
Κίνηση: Αριστοτέλης Μαγουλάς.
Φωτισμοί:Αργύρης Θέος

Μέρες και ώρες παραστάσεων (από 26 Μαΐου μέχρι 6 Ιουνίου)

Δευτέρα – Σάββατο: 21:00
Κυριακή: 20:00

Τιμές εισιτηρίων

Γενική είσοδος:12 ευρώ
Μειωμένο: 8 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 60 λεπτά

Θέατρο Underground
Πλατεία Κοραή 4, Υπόγεια Στοά, είσοδος από ΑΣΤΥ