Ο Άμλετ είναι ένα από τα πολυσυζητημένα έργα του Σαίξπηρ και προσφέρεται για πολλές ερμηνείες. Κάθε διαφορετική του προσέγγιση το καθιστά μοναδικό σ’ ένα ξεχωριστό επίπεδο, ειδωμένο από μια προσωπική ματιά.
Γράφει η Χαρά Κιούση
Η δραματουργία έχει ως εξής: Ο πατέρας του Άμλετ, ο βασιλιάς της Δανίας, δολοφονείται από τον αδελφό του ο οποίος παντρεύεται τη χήρα του φονευθέντος και σφετερίζεται το θρόνο. Το φάντασμα του νεκρού πατέρα εμφανίζεται στο νεαρό Άμλετ, ζητώντας να εκδικηθεί τον θάνατό του. Τότε εκείνος αποφασίζει να αυτοεξοριστεί, αλλά επιστρέφει και διαπράττει μια σειρά από φόνους. Σκοτώνει τον Κλαύδιο, πατέρα της φίλης του Οφηλίας, τον αδελφό της Λαέρτη και τον ίδιο το βασιλιά, ενώ η μητέρα του Γερτρούδη πεθαίνει δηλητηριασμένη με κρασί το οποίο προοριζόταν για τον ίδιο. Τελικά και ο ίδιος πέφτει νεκρός από το δηλητηριασμένο ξίφος του Λαέρτη κατά την μονομαχία τους.
Η παράσταση «Μόνος με τον Άμλετ» έχει συγχρονική οπτική και δίνει τη δυνατότητα στο θεατή να αναγάγει την πολιτική του σκέψη στο «πώς να ζει». Η ανάληψη ευθύνης, η αξιοπρέπεια που τον οδηγεί και στην κάθαρση χάριν του ηθικού νόμου, η σύγκρουση με κάθε τι σάπιο, τον επικοινωνεί με τη διαδρομή από τη Σκέψη στην Πράξη.
Ο Άμλετ ζει μια ζωή χωρίς νόημα σ’ ένα κόσμο «όπου ο βασιλιάς είναι βασιλιάς ελέω θεού». Όμως για κείνον, αυτή η τάξη των πραγμάτων έχει χαθεί και νιώθει να προσβάλλεται η ύπαρξή του. Έχει καταντήσει σκιά του εαυτού του, ένα φάντασμα και ο ίδιος με «ηθικά αιτήματα», μέσα στις μηχανορραφίες της αυλής της Δανίας. Αντιμέτωπος με τις τύψεις για τους φόνους που έπραξε και το ό,τι δεν εκδικήθηκε το φόνο του πατέρα του «δεν θα μπορέσει ποτέ να είναι πια ο ίδιος». Ο Άμλετ είναι «το πρώτο αληθινά σύγχρονο άτομο, η προσωποποίηση της ιδέας τής ατομικότητας, ακριβώς για το λόγο πως φοβάται την οριστικότητα του θανάτου, τον τρόμο της αβύσσου».
Ο Μανώλης Δούπας και Αιμίλιος Χειλάκης διασκεύασαν και σκηνοθετούν τον Άμλετ. Όταν ο ηθοποιός μένει στη σκηνή μόνος μαζί του μέσα σε 75′ ο Άμλετ, η Οφηλία, ο Κλαύδιος, η Γερτρούδη, ο Πολώνιος, ο Λαέρτης, το Φάντασμα του Νεκρού βασιλιά, ο Οράτιος ζωντανεύουν στη σκηνή σε μια απόπειρα επιστροφής στα απολύτως βασικά στοιχεία της θεατρικής πράξης. Ο Αιμίλιος Χειλάκης με την τολμηρή ερμηνεία του, την ιδιαίτερη χροιά της φωνής του και υποκριτικές τεχνικές που εξωτερικεύουν ενέργεια και συναίσθημα και τη γενικότερη αφαιρετικότητα απευθύνεται «στον καθένα χωριστά». Με ελάχιστα σκηνικά μέσα και όμορφη μουσική, έστω κι αν ο Ρόζενκραντζ και ο Γκίλδερστεν μάς λείπουν στη σκηνή, ο Άμλετ έρημος και μοναχικός, είναι αισθητικά απολαυστικός.
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές
Συγγραφέας: Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Σκηνοθέτης: Μανώλης Δούνιας – Αιμίλιος Χειλάκης
Ηθοποιοί: Αιμίλιος Χειλάκης
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Διασκευή: Μανώλης Δούνιας – Αιμίλιος Χειλάκης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κένι Μακλέλλαν
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Μουσική – Ηχητικός Σχεδιασμός: Γιώργος Σπανός
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Από 6 Μαΐου μέχρι 29 Μαΐου
Παρασκευή στις 21:00
Σάββατο 18:00 και 21:00
Κυριακή 20:00
Διάρκεια: 75′
Εισιτήρια
Γενική είσοδος 15 ευρώ
Θέατρο Κιβωτός
Πειραιώς 115, Γκάζι
Τηλ.: 210-3417000, 210-3427426