«Πλεκτάνη για δύο πρόσωπα σε δύο πράξεις». Ο τραγικός Οιδίπους πήρε το όνομά του από τα πρησμένα πόδια του, καθώς ο πατέρας του Λάιος τον έστελνε στο θάνατο φοβούμενος ότι ο γιος του θα γίνει ο φονιάς του. Ο Οιδίνους του Θανάση Τριαρίδη μέσα από το λογοπαίγνιο, είναι αυτός που έχει ένα «ανεξέλεγκτο πρησμένο εγκέφαλο». Γράφει η Χαρά Κιούση Το έργο του συγγραφέα είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ, οι ήρωες του οποίου εγκλωβισμένοι στην εφιαλτική «σατανική παγίδα» της μοίρας του Οιδίποδα, ασφυκτιούν σε «παραισθητικές ταυτότητες και στην άβυσσο της ακατανόητης αγάπης». Ένα νέο ζευγάρι φιλολόγων, ερωτευμένοι από το πανεπιστήμιο, με το πρωινό τους ξύπνημα σχεδιάζουν πως να γιορτάσουν τα δέκατα όγδοα γενέθλια του γιου τους. Μέσα από παράδοξες διαφωνίες, αντιφάσεις και ανακαλέσεις διαπιστώνουμε έκπληκτοι πως το παιδί, που δεν δήλωσαν καν στο ληξιαρχείο του Δήμου, πέθανε βρέφος. Από κει και πέρα η ανάμνησή του και ο πόθος τους να υπάρχει κυβερνά τη ζωή, το νου και την σκέψη τους. Ο «ενηλικιωμένος γιος» δεν είναι παρά ο διασαλευμένος πατέρας που φοβάται μεν ότι εκείνος θα τον σκοτώσει, αλλά και θαυμάζει τη μεγαλοφυΐα του, που είναι η δικαίωση της ύπαρξής του. Πολύ σύντομα θα αντιληφθούμε με φρίκη πως η κατάσταση έχει ξεφύγει ο «ενσαρκωνένος» γιος, σαν τον Οιδίποδα που διαποτίζει το είναι του, θα διεκδικήσει τα τραγικά όπλα της ανθρωπινότητάς του: το φόνο του πατέρα και την ένωσή του με την μητέρα. Ένα παράθυρο μικρό -υποτιθέμενη ζωγραφιά του παιδιού- μ’ έναν ήλιο κι ένα ηλιοτρόπιο, κι ο τοίχος -πίνακας όπου οι δάσκαλοι γονείς θα γράφουν πότε- πότε βαρυσήμαντες λέξεις και λίγα μπαλόνια, είναι το σκηνικό, αχρείαστο άλλωστε για το συγκεκριμένο έργο. Οι ήρωες από το τραγούδι της νεότητάς τους, Green Helds των Brothers Four, που ακούγεται κατά την παράσταση αντλούν φράσεις που τις συνδέουν με το παιδί, με το τι ονειρεύονται και για τις μέρες που θα έρθουν. Οι φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου άλλοτε απαλοί κι άλλοτε σκληροί ακολουθούν την εξέλιξη της δράσης. Ο σκηνοθετικός και υποκριτικός άθλος του Λάζαρου Γεωργακόπουλου που ενσαρκώνει τον Οιδίνου-πατέρα είναι αξιέπαινος. Το ίδιο συγκλονιστική στο ρόλο της μάνας η Άννα Μάσχα, με σπαραγμένο πρόσωπο (κάτι που διαρκεί ακόμα έως και το πέμπτο κάλεσμα των ερμηνευτών στη σκηνή). Και οι δυο στήνουν αυτήν την μη φυσιολογική πορεία της ζωής τους με νοσηρότητα και παθογένεια. Εκείνος με σαλεμένο νου, «πρησμένο» κολλημένο στην διαψευσμένη ήδη ιδέα πως το παιδί είναι ένα «ασυνήθιστο» παιδί, προικισμένο που σαν φάντασμα στοιχειώνει τη ζωή του. Έτσι λειτουργεί σαν διττή ύπαρξη (πατέρας – παιδί) τρώγοντας παιδικές κρέμες, παίρνοντας αντιπυρετικό για τον υποτιθέμενο πυρετό, διατηρεί λογαριασμό στο internet και όσα κάνει ένα παιδί, που όταν ενηλικιωθεί γίνεται αιμομίκτης και ποθεί τη θέση του πατέρα του στο κρεββάτι της μητέρας του. Σαν πατέρας δε, στην θέση του Λάιου, τρέμει το θάνατό του από τα χέρια του παιδιού του. Η Άννα, Μάσχα παράλληλα εγκλωβισμένη σε μια ανώφελη αγάπη, μέσα από την οποία υποθάλπει τις προσωπικές της αυταπάτες και ψευδαισθήσεις, αναπτύσσει ένα αίσθημα αλληλοϋποστήριξης και αλληλεξάρτησης που ξεπερνά κάθε τι υγιές. Έτσι διατηρεί τον αρρωστημένο δεσμό τής φανταστικής οικογένειας, τονίζοντας κάθε λίγο και λιγάκι «πως πρέπει να σταματήσουμε αυτό που κάνουμε». Και αφού η πολυαναμενόμενη μέρα των γενεθλίων της ενηλικίωσης του παιδιού, που είχε από κοινού αποφασισθεί πως θα τους απελευθέρωνε από την ύπαρξή του, αποδεικνύεται ανέφικτη, εκείνη επιτέλους εξεγείρεται. Έχοντας γνώση της αλήθειας, μαζεύοντας απελπισμένη το μαύρο σχοινί από το δάπεδο της σκηνής, παίρνει την μοίρα της στα χέρια της. Και στέλνοντας το λυτρωτικό μήνυμα οδηγείται στο θάνατο «αφαιρώντας από το πεπρωμένο το προνόμιο του τιμωρού». Η παράσταση, σ’ ένα σκληρό και ζοφερό σύμπαν, θα σας συγκλονίσει.
Πληροφορίες παράστασης
Κείμενο: Θανάσης Τριαρίδης Σκηνοθεσία: Λάζαρος Γεωργακόπουλος Μουσική: Χρήστος Διαμαντής Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος Βοηθός σκηνοθέτη & δραματολογική ανάλυση: Ροζαλί Σινοπούλου Φωτογραφίες παράστασης: Τάσος Θώμογλου Υπεύθυνη επικοινωνίας: Γεωργία Ζούμπα Διανομή Λ: Λάζαρος Γεωργακόπουλος Ι: ‘Aννα Μάσχα Παραγωγή: Εκδόσεις Ευρασία & Μανόλης Σάρδης – PRO4 Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα μέχρι τις 6 Ιουνίου Διάρκεια: 90 λεπτά, χωρίς διάλειμμα Τιμές εισιτηρίων Κανονικό: 14 ευρώ Φοιτητικό, νεανικό (κάτω των 22), άνω των 65 και ανέργων: 10 ευρώ Προπώληση εισιτηρίων Ticket Services Πανεπιστημίου 39 (εντός Στοάς Πεσματζόγλου) Τηλεφωνική αγορά 210 7234567 Online: www.ticketservices.gr Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες Τουρναβίτου 7, Αθήνα (Ψυρρή) Τηλέφωνο ταμείου: 210-3255444 Ώρες ταμείου: 17:00 – 20:30 (ανοικτό μόνο τις ημέρες των παραστάσεων) www.facebook.com/theseumtheatre