Το 1993 παρουσιάστηκαν στη Νέα Υόρκη 6 μονόπρακτα του Ντέιβιντ Άιβς, με το γενικό τίτλο «το κάθε πράγμα στην ώρα του». Τέσσερα από αυτά επέλεξε η ομάδα θεάτρου «ΑΤΟΝΑλ» για να μας τα παρουσιάσει σε μια παράλογη εποχή. Κωμωδίες που φλερτάρουν με το παράδοξο, τη γελοιότητα και το θέατρο του παραλόγου.

Γράφει η Χαρά Κιούση

«Λόγια, λόγια, λόγια» – «Παραλλαγές στο θάνατο του Τρότσκι» – «Κανένα πρόβλημα» – «Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί», είναι τα μονόπρακτα που έχουν σχέση με την ιστορία, τον πολιτισμό και τα όρια στις ανθρώπινες σχέσεις. Συνδετικό στοιχείο ανάμεσά τους είναι η ακρότητα που προξενεί ευθυμία με τις συχνές επαναλήψεις, τις καθημερινές ατάκες, τις κινήσεις και τις εκφράσεις που πλησιάζουν την εποχή μας, δίνοντας έτσι νέα νέα μορφή στη θεατρική τέχνη. Όπως λέει και ο Ντέιβιντ Άιβς το μονόπρακτο συνιστά ένα ιδιαίτερα πλούσιο μέσο, επειδή συνήθως περιλαμβάνει ένα συγκεκριμένο συμβάν μικρής διάρκειας, γεγονός που προκαλεί και μεγαλύτερη ένταση στο θεατή, Το φάσμα των όσων συμβαίνουν είναι πολύ πιο ευρύ και η ζωή εκτυλίσσεται «φωνητικά», σ’ ένα εσωτερικό μονόλογο και εξωτερικό διάλογο, σαν ένα ζωντανό χειροποίητο γεγονός.

Το πρώτο με τίτλο «Λόγια, λόγια, λόγια» είναι μια παρωδία της διανόησης. Τρεις γορίλες, ο Κάφκα, ο Μίλτον και η Σουίφτ επιχειρούν να γράψουν το δικό τους έργο για τον Άμλετ, κατ’ ανάθεση του αφεντικού τους. Με πειράγματα, δισταγμούς, απορία, έκπληκτοι και κατάπληκτοι για την επιλογή τους, αυτοσχεδιάζουν στίχους από τον χαμένο παράδεισο του Μίλτον, δακτυλογραφούν, σχίζουν και πετάνε τις μεγαλεπήβολες συλλήψεις τους, «για την πλάκα του πράγματος». Παρακολουθούμε τις εκπληκτικές ερμηνευτικές ικανότητες των ηθοποιών και τις μιμητικές τους δεξιότητες, δεχόμενοι αφενός την εξέλιξη των ειδών και αφετέρου τον υπαινιγμό της καταγγελίας, για τον παράλογο πειραματισμό των άμοιρων τετράποδων.

Στο «Παραλλαγές στο θάνατο του Τρότσκι» βρισκόμαστε στο γραφείο του, στο Κογιοκικάν της Κούβας, εν έτει 1940.

Είναι η μέρα της δολοφονίας του. Εκεί ο Τρότσκι βρέθηκε θύμα της ερωτικής μανίας, με μια αναρριχητική σκαπάνη στο κεφάλι. Μαζί με τη βαρυπενθούσα γυναίκα του υπαινίσσεται τις παραλλαγές του θανάτου του και τις ενδεχόμενες απόπειρες δολοφονίας του, πέρα από κάθε επίσημη εκδοχή.

«Κανένα πρόβλημα». Εδώ ένας άντρας και μια γυναίκα, συναντώνται σ’ ένα καφέ της στη Νέας Υόρκης. Αμήχανοι στην αρχή, από κουβέντα σε κουβέντα που διακόπτεται όταν πετάξουν κάτι κουφό από ένα χαρακτηριστικό ήχο, προσπαθούν να βρουν μια σύμβαση επικοινωνίας. «Μια απόπειρα σε δυο εκδοχές, με την προοπτική μιας ερωτικής γνωριμίας, που θα εξαρτηθεί από τη δοκιμασία του λόγου.

«Ο Φίλιπ Γκλας αγοράζει μια φραντζόλα ψωμί». Το μονόπρακτο αυτό είναι μια παρωδία των μινιμαλιστικών συνθέσεων του Γκλας, που καθώς μπαίνει σ’ ένα φούρνο για να αγοράσει μια φραντζόλα, συναντά εντελώς τυχαία μια κοπέλα που κάποτε αγάπησε. Με τον κατακερματισμένο λόγο τους «μπαίνουμε στο όνειρο», στην τετραφωνία του Φίλιπ Γκλας, που εκείνη τη στιγμή συνθέτει επί τόπου.

Οι Φωτεινή Παπαχριτοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Γιώργος Σύρμας και Σοφία Μαραθάκη (παίζει στα δυο τελευταία μονόπρακτα) στήριξαν με εκπληκτικές ερμηνείες την αναπαραστατικότητα των σκηνών, με αξιοπρόσεκτους εκφραστικούς τρόπους και παιγνιώδη διάθεση, προκαλώντας θυμηδία. Τα αστεία βρήκαν ανταπόκριση στο κοινό επικοινωνώντας με την υφολογία του έργου, που σεβάστηκε η επιμελημένη μετάφραση της Αιμιλίας-Αλεξάνδρας Κρητικού και ανέδειξε την αξία του, η σκηνοθεσία της Σοφίας Μαραθάκη. Το λευκό σκηνικό, τα χαρακτηριστικά κοστούμια, ο σχεδιασμός φωτισμών και το ηχητικό τοπίο με τα εν εξελίξει φωνητικά του και τις μουσικές εγχόρδων δημιούργησαν το περιβάλλον για τα αξιόλογα θεατρικά στιγμιότυπα του Ντέιβιντ Άιβς.

Πληροφορίες παράστασης

Μετάφραση: Αλεξάνδρα Αιμιλία Κρητικού
Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη
Δραματολόγος: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Βασίλης Τζαβάρας
Κίνηση: Βρισηίδα Σολωμού
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Λήδα Κουτσοδασκάλου
Φωνητική προετοιμασία: Αθηνά Τρέβλια
Κατασκευή σκηνικού: Αδριανός Ζαχαριάς
Ειδικές κατασκευές: Σαββίνα Πατρικίου
Μοδίστρα: Ελένη Μελισσού
Φωτογραφίες: Andrea Bonetti
Ηχογράφηση/Μίξη: DNA lab/ Φίλιππος Μαρινέλλης (Smart Audio Services)
Σχεδιασμός αφίσας, προγράμματος και flyer: Λίλα Σιμιτζή

Ερμηνεύουν οι: Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου, Γιώργος Σύρμας, Σοφία Μαραθάκη

Μέρες και ώρες παράστασης: Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15

Εισιτήρια
Γενική είσοδος: 12 ευρώ
Φοιτητικό: 8 ευρώ
Ατέλειες: 5 ευρώ

Διάρκεια παράστασης: 80’

Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, Γκάζι
Μετρό Κεραμεικός
τηλ. 210 34.55.020.