Όλοι μας ακούμε για ανθρώπους πετυχημένους που συχνά κοκορεύονται για τις διασυνδέσεις τους, που ανοίγουν κάθε πόρτα στις φιλοδοξίες τους. Συνήθως όμως δεν πληροφορούμεθα πόσο ακριβά τις πληρώνουν, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων. Ο Αλεξάντερ Γκέλμαν στο έργο του, «ένα έργο για δυο εγωιστές», αποκαλύπτει το μηχανισμό της εξουσίας που εκβιάζει και εκβιάζεται στις κλιμακούμενες εξαρτήσεις των διαπλεκόμενων.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Ο Αντρέι, πολιτικός μηχανικός υπεύθυνος στην εκτέλεση δημοσίων έργων, και η Νατάσα, μια φιλόδοξη και αδίστακτη γυναίκα, βρίσκονται αντιμέτωποι με το ατύχημα του γιου τους στο εργοτάξιο, όπου του κόπηκαν και τα δυο χέρια. Η ηθική και η πραγματική ευθύνη του ζευγαριού θα αναμετρηθεί προς στιγμή με την γονεϊκή αγάπη, για να καεί στα ηλεκτροφόρα καλώδια της αλαζονείας και της υπέρμετρης απληστίας.

Ο Γιώργος Χριστοδούλου ως Αντρέι με την ορμητική του είσοδο στη σκηνή, παίζει με τον αέρα του φτασμένου και με την ψευτοελεγχόμενη νεύρωση του ανθρώπου που διακινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να χάσει τα πάντα. Ενώ δείχνει να έχει το πάνω χέρι στη σχέση του με την γυναίκα του, να λύνει και να δένει στη δουλειά του, η εικόνα του ισχυρού άντρα καταρρέει βαθμιαία. Η ερμηνευτική διεύρυνση του σπουδαίου ηθοποιού, αποκαλύπτει ένα σύζυγο που κάνοντας τα στραβά μάτια, δέχεται τις διευκολύνσεις που του προσφέρει η ερωτική απιστία της γυναίκας του, για να ανέλθει επαγγελματικά. Από την άλλη, εκβιαστής και εκβιαζόμενος, παραδέχεται κυνικά κι’ ασύστολα πως αν πήγαινε με το γράμμα του νόμου θα τον πέταγε έξω το σύστημα, «στα δόντια των σκυλιών». Η αγωνία, ο φόβος, η μεταστροφή των λόγων του, η συνέργεια, τα ανταλλάγματα, ανέντιμοι συμβιβασμοί και υποχωρήσεις, η κοροϊδία του ίδιου του εαυτού του, η αυτοϋπονόμευση και ο υποβιβασμός του, αποδίδονται με μεταμορφωτική ταχύτητα γεμάτη ψυχή.

Η Νόνη Ιωαννίδου στο ρόλο της Νατάσας αναμετρήθηκε ουσιαστικά με την τσαλακωμένη εικόνα της γυναίκας, στη διπλή υπόστασή της ως μάνας και συζύγου. Μία γυναίκα νικημένη από τον αλκοολισμό, τις υπέρμετρες φιλοδοξίες με το να «θέλει να μπει στα πράγματα», που τα βόλευε όλα με τον δικό της τρόπο,παρέχοντας ανενδοίαστα τις ερωτικές της υπηρεσίες για την επίδοξη σταδιοδρομία του συζύγου της. Μια μάνα που με το πρόσχημα της αναπηρίας του γιου της επιβάλλει τους όρους της, απαιτώντας και διεκδικώντας περισσότερο πλούτο. Η αφοπλιστική ερμηνεία της ηθοποιού ισοσκελίζει τα ψευτομαθήματα ηθικής, τις διαστρεβλώσεις περί βοήθειας για την ανέντιμη προαγωγή και πως ό,τι έκανε το ήθελε για εκείνον και πως μια μέρα «θα την δικάσουν» που έμεινε μαζί του, με τον πόνο που αισθάνθηκε ως μάνα έστω και επιδερμικά. Σωματικά και εκφραστικά μας αιφνιδιάζει με την εναλλαγή των συναισθημάτων της, που διαμορφώνουν την έξυπνη, πανούργα, αδίστακτη, αυταρχική γυναίκα που πασχίζει δήθεν για την εξυγίανση της χαλασμένης ζωής τους.

Φώτα, κοστούμια και σκηνικά στα χρώματα του γκρίζου και του μαύρου, τονίζουν τα ψυχρά κι ανάλγητα συναισθήματα των ηρώων που γύρω, πάνω και κάτω από το μεγάλο τραπέζι της διαπροσωπικής τους «επιχείρησης» επί σκηνής, θα πετάξουν ο ένας στα μούτρα του άλλου βρώμικες δεξιότητες, απάνθρωπες τακτικές, προφάσεις και διευκολύνσεις που θα κρατήσουν με κοινή ευθύνη, βιώσιμη την επιχείρηση που λέγεται οικογένεια.

Η αψεγάδιαστη σκηνοθεσία του Κοραή Δαμάτη έφερε αντιμέτωπους τους θεατές με τους χαρακτήρες των ηρώων, που συνεχίζουν δούλοι του πλουτισμού, να εθελοτυφλούν στην αλήθεια των σχέσεων μέσα στην οικογένεια και κωφεύουν στην έκκληση του παιδιού τους.

Η παράσταση είναι πολύ καλή και θα σας ταρακουνήσει.

Πληροφορίες παράστασης

Συντελεστές
Μετάφραση: Άλκης Δελαντώνης (από το αγγλικό κείμενο του Stephen Mulrine)
Σκηνοθεσία: Κοραής Δαμάτης
Φωτισμοί: Σπύρος Κάρδαρης
Βοηθός σκηνοθέτη: Celestine Μαργαρώνη

Διανομή
Αντρέι Γκλάντωφ: Γιώργος Χριστοδούλου
Νατάσα Γκλάντωφ: Νόνη Ιωαννίδου

Μέρες και ώρες παραστάσεων
Δευτέρα: 21:15
Τρίτη: 21:15

Τιμές εισιτήριων: Γενική είσοδος 10 ευρώ

Διάρκεια: 80 λεπτά

Θέατρο Άλμα
Αγίου Κωνσταντίνου & Ακομινάτου 15-17, Αθήνα
Τηλέφωνο: 210-5220100