Η συνάντηση του Γιάννη Κακλέα με τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου ήταν αν μη τι άλλο ευτυχής και επιτυχής, καθώς είχε σαν αποτέλεσμα μία ανατρεπτική, μοντέρνα και εξαιρετικά επίκαιρη εκδοχή του εμβληματικού αυτού κλασικού έργου που το κοινό αγκάλιασε με ιδιαίτερη θέρμη σημειώνοντας απανωτά sold out τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο Γιάννης Κακλέας με τη δική του απόδοση και σκηνοθετική ματιά αποδείχθηκε ο κατάλληλος για να την «απογειώσει» και να «ξεσκεπάσει» τον παραλογισμό και την υποκρισία της εποχής μας. Η σατιρική ευφυΐα του Μολιέρου θα λάμπει-με τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο του Αλσέστ και την Ευγενία Σαμαρά σε αυτόν της Σελιμέν- στο Θέατρο Εμπορικόν για τρεις τελευταίες εβδομάδες έως την Κυριακή 21 Απριλίου.
Ο Μολιέρος και ο Μισάνθρωπος
Ο Μολιέρος, ο οποίος συχνά αναφέρεται ως ο «πατέρας της κωμωδίας», άφησε ανεξίτηλο το σημάδι του στον κόσμο του θεάτρου με το αιχμηρό του πνεύμα, τον κοινωνικό του σχολιασμό και τις διεισδυτικές απεικονίσεις των χαρακτήρων του.
Στον Μισάνθρωπο αναλύει με χιούμορ τις υπερβολές της αυλικής συμπεριφοράς, καταδεικνύει τον παραλογισμό της εθιμοτυπίας, τις ακραίες συμπεριφορές των ανθρώπων για να κερδίσουν την κοινωνική εύνοια, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όσοι επιλέγουν να αμφισβητήσουν τα επικρατούντα πρότυπα.
Άνθρωπος του θεάτρου -ηθοποιός, συγγραφέας και θιασάρχης – γνώστης της θεατρικής πρακτικής, με τον κωμικό του οίστρο και με τα αριστουργήματα που έγραψε, άλλαξε την κωμωδία μια για πάντα. Τον πολέμησαν, προσπάθησαν να του απαγορεύσουν την αμείλικτη κριτική του, αλλά η τολμηρή κοινωνική του στάση, το ηθικό του ανάστημα και η δύναμη της γραφής του τον καθιέρωσαν ως έναν από τους μεγαλύτερους δημιουργούς στη θεατρική μας παράδοση.
Πιο επίκαιρος από ποτέ, ο αυτοβιογραφικός Μισάνθρωπος είναι γραμμένος με σαρκασμό, θυμό και γνώση της γελοιότητας μιας κοινωνίας σαθρής που η υποκρισία, η διαπλοκή, ο ναρκισσισμός, η αδικία, ο σεξισμός, η επίδειξη του πλούτου, ο θρίαμβος της μετριότητας και η κυριαρχία της εικόνας είναι μερικές από τις παθογένειές της.
Η παράσταση
Παρά το γεγονός ότι έχει τις ρίζες του στα κοινωνικά πρότυπα της εποχής του Μολιέρου, ο «Μισάνθρωπος» παραμένει συγκλονιστικά επίκαιρος.
Στη σκηνοθετική εκδοχή του Γιάννη Κακλέα τα πάντα διαδραματίζονται σε ένα σύστημα εικονικής πραγματικότητας που η «μάσκα» είναι το πρόσωπό μας. Ο Αλσέστ, ο ήρωας του έργου, επιθετικός και αηδιασμένος με την κοινωνική παρακμή και θυμωμένος με την υποκρισία των ανθρώπων, ερωτεύεται παθιασμένα την όμορφη Σελιμέν, το απόλυτο θηλυκό – προϊόν αυτού του συστήματος που απεχθάνεται. Και παγιδεύεται.
Τον Μισάνθρωπο ενσαρκώνει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος και τη δαιμονική Σελιμέν η Ευγενία Σαμαρά. Ορόντ, ο αντεραστής του Μισάνθρωπου, ο Στέλιος Ιακωβίδης. Στον ρόλο της Αρσινόης, της αντίζηλης της Σελιμέν, η Αθηνά Μουστάκα. Μνηστήρες της γοητευτικής Σελιμέν, ο Θάνος Μπίρκος και ο Αυγουστίνος Κούμουλος. Ο Κυριάκος Σαλής, και ο Πολύδωρος Λαπιδάκης φίλοι του Ζευγαριού. Και τέλος η Φωτεινή Αθερίδου με δικά της σατιρικά κείμενα σε ρόλο σχολιαστή που δυναμιτίζει κάθε προσπάθεια σοβαροφάνειας των ηρώων του έργου.
Τρείς λόγοι για να δείτε τον Μισάνθρωπο
Η σκηνοθετική ματιά του Κακλέα
Ο Γιάννης Κακλέας γνωρίζει καλά πώς να στήνει εντυπωσιακές παραγωγές στο σανίδι και είναι από τους λίγους σκηνοθέτες που δεν μένει στο περιτύλιγμα. Ο σκηνοθέτης εδώ πήρε τον «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου κι επιχείρησε να τον προσαρμόσει στο σήμερα. Γι’ άλλους τον «πετσόκοψέ», γι’ άλλους τον έφερε στα σημερινά μέτρα. Το σίγουρο είναι πως η προσαρμογή του σημαντικού και διαχρονικού αυτού έργου, έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι κατανοητό και καθόλου «βαρύ» σε όλους του θεατές. Η επιλογή του να προσθέσει στο έργο τον ρόλο του κομπέρ αποδεικνύεται έξυπνη και καθόλου… ιερόσυλη. Εξάλλου, η ταλαντούχα Φωτεινή Αθερίδου στον ρόλο αυτό, με τα έξυπνα κείμενα της, είναι μία ευχάριστη νότα σε μία παράσταση που σε αρκετά σημεία μοιάζει υπερβολική.
Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του, καθόλη τη διάρκεια της παράστασης κινείται υποκριτικά στην κόψη του ξυραφιού. Ως Αλσέστ ισορροπεί περίτεχνα ανάμεσα στο κωμικό και τραγικό στοιχείο του ρόλου του και ναι είναι από τους καλύτερους «Μισάνθρωπους» που έχουμε δει.
Η ατμόσφαιρα
Το έργο διαδραματίζεται σε ένα ξέφρενο πάρτι που διοργανώνει η Σελιμέν με θέμα τις Βερσαλλίες, και η όλη ατμόσφαιρα παρασύρει και το κοινό. Η μπιτάτη μουσική και τα χορευτικά δεν γίνεται να μη σε ξεσηκώσουν, ενώ τα εντυπωσιακά κοστούμια της Ηλένιας Δουλαδήρη αποτυπώνουν αυτή την αίσθηση της αριστοκρατικής παρακμής, κι έρχονται σε μία ωραία αντίθεση με τη βιομηχανική αισθητική του θεάτρου.
Ταυτότητα παράστασης
Σκηνοθεσία/ Απόδοση κειμένου: Γιάννης Κακλέας
Σκηνικά: Ηλένια Δουλαδίρη – Γιάννης Κακλέας
Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη
Μουσική: Βάιος Πράπας
Παίζουν οι ηθοποιοί: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Ευγενία Σαμαρά, Στέλιος Ιακωβίδης, Αθηνά Μουστάκα, Θάνος Μπίρκος, Φωτεινή Αθερίδου, Αυγουστίνος Κούμουλος, Αλέξης Φουσέκης, Κυριάκος Σαλής
Μέρες και ώρες παραστάσεων
Τετάρτη 20.00
Πέμπτη 21.00
Παρασκευή 21.00
Σάββατο 18.00 και 21.00
Κυριακή 20.00
Εισιτήρια:
Ζώνη Α: 25€
Ζώνη Β: 20€
17€ φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων, άνω 65 ετών
Προπώληση: more.com
Θέατρο Εμπορικόν
Σαρρή 11, Αθήνα