Το «Ψυχώ» του Χίτσκοκ μπορεί να γυρίστηκε το 1960, παραμένει ωστόσο αξεπέραστο σε όρους τρόμου και κινηματογραφικής μαγείας.
Μας χάρισε εξάλλου τη δημοφιλέστερη ίσως σκηνή της έβδομης τέχνης, κάνοντας πολλούς να μην ξαναδούν το καθημερινό ντους με το ίδιο μάτι.
Μιλάμε για μια σκηνή 45 δευτερολέπτων που περιλαμβάνει 52 πλάνα και 78 θέσεις μηχανής! Για τέτοιο μαέστρο μιλάμε. Τελειομανής καθώς ήταν, η σκηνή χρειάστηκε μια ολόκληρη βδομάδα για να γυριστεί, το 1/3 των γυρισμάτων όλου του φιλμ δηλαδή, καθώς του είχε γίνει εμμονή.
Η σκηνή ήταν εξάλλου ο ίδιος ο λόγος που ο μετρ του σασπένς ήθελε να γυρίσει το «Ψυχώ»! Το εξομολογήθηκε ο ίδιος στην περιβόητη συνέντευξή του στον Φρανσουά Τριφό, όταν ο γάλλος σκηνοθέτης τον ρώτησε γιατί ήθελε να κάνει αυτή την ταινία: «Νομίζω πως ο φόνος στο ντους, που ήρθε έτσι στα ξαφνικά, γι’ αυτόν έγιναν όλα».
Στα «μικρά» της μεγαλύτερης κινηματογραφικής σκηνής, για το ηχητικό εφέ του μαχαιρώματος ο Χίτσκοκ χρησιμοποίησε ένα πεπόνι. Δεν βασίστηκε δηλαδή στους καθιερωμένους ήχους που επιστράτευε το Χόλιγουντ ως ηχητικά εφέ μαχαιρωμάτων, αλλά έψαξε και βρήκε πως το μαχαίρωμα ενός πεπονιού ακούγεται σαν μαχαίρωμα ανθρώπου.
Αθεράπευτα τελειομανής καθώς ήταν και έχοντας μαχαιρώσει εκατοντάδες πεπόνια, κατέληξε πως ο ήχος ακουγόταν πιο ρεαλιστικός από την πραγματικότητα! Γι’ αυτό και θεώρησε σκόπιμο να παρεμβάλει και μερικά πιο αναληθοφανή μαχαιρώματα μπριζόλας.
Ως ντουμπλέρ για το γυμνό σώμα της Τζάνετ Λι, ο Χίτσκοκ χρησιμοποίησε ένα «κουνελάκι» του Playboy, τη σεξοβόμβα Marli Renfro. Η οποία δούλεψε 7 μέρες για τη μία και μοναδική αυτή σκηνή. Τόσο ωραίο έδειχνε το χέρι της που τραβά την κουρτίνα του μπάνιου που την πήρε μετά ο Φράνσις Φορντ Κόπολα να παίξει στη δική του πρώτη ταινία (το «Tonight for Sure» του 1962), τη μόνη της καριέρας της.
Για αίμα ο Χίτσκοκ επιστράτευσε ένα σιρόπι σοκολάτας. Έψαξε και βρήκε ένα αρκετά αραιωμένο ώστε να μοιάζει με αίμα. Ο Χίτσκοκ δεν ήθελε να δείξει αίμα στην οθόνη, γι’ αυτό και αποφάσισε να γυρίσει το φιλμ ασπρόμαυρο, ώστε να μη σοκάρει το κοινό με φτηνές αποστροφές.
Κι ενώ είναι σίγουρο πως όλοι νομίζουμε πως το μαχαίρι διαπερνά το δέρμα της Τζάνετ Λι, αυτό οφείλεται σε ένα τρικ του μεγάλου μετρ. Ένα πλάνο δηλαδή που φαίνεται ξεκάθαρα να βυθίζεται το μαχαίρι στη σάρκα και να βγαίνει αίμα, μόνο που το «έκλεψε» ο Χίτσκοκ, βάζοντας αίμα στο μαχαίρι και ακουμπώντας το απλώς στον αφαλό της ηθοποιού. Και γυρίζοντας το πλάνο φυσικά με τρόπο που να ξεγελάει διαχρονικά τα πλήθη.
Κι έτσι παρέκαμψε μάλιστα και τις απαγορεύσεις της εποχής: «Όχι, δεν το είδατε πραγματικά», είπε στην επιτροπή, «πιστέψατε ότι το είδατε, αλλά δεν το είδατε. Δεν έκανα τα πράγματα που μου είπατε να μην κάνω. Ήμουν καλό παιδί»!
Με τα 32 εκατ. δολάρια των εισπράξεών του, το «Ψυχώ» έχασε την πρώτη θέση στο box office της χρονιάς μόνο από τον «Σπάρτακο»…