Ήταν Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου του 2019, όταν μετά από μήνες εικασιών, το Netflix κυκλοφόρησε επιτέλους το τελευταίο μέρος της επιτυχημένης σειράς «Black Mirror» με τίτλο «Black Mirror: Bandersnatch». Τι το διαφορετικό είχε αυτή η ταινία; Ήταν ένα διαδραστικό φιλμ της λογικής «διάλεξε τη δική σου περιπέτεια και την πλοκή».
Ξεκινώντας από τις πρώτες πρωινές ώρες, οι θαυμαστές έπιασαν δουλειά αποκωδικοποιώντας την αφήγηση, αναλύοντας τους συμβολισμούς του και κυνηγώντας τα μυστικά του. Αυτός ο τύπος fandom αποκωδικοποιητή δεν είναι νέο φαινόμενο, ούτε το διαδραστικό επεισόδιο του Netflix, με το οποίο η εταιρεία πειραματίζεται από τις αρχές του 2017. Αλλά το Bandersnatch ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία του Netflix με το interactive περιεχόμενο.
Οι διαχειριστές του Nteflix τότε είδαν μία νέα ροή εσόδων που θα μπορούσε να είναι σανίδα σωτηρίας για τον γίγαντα του streaming και μια φυσική επέκταση της υπάρχουσας υποδομής του. Η εταιρεία όλα αυτά τα χρόνια επεξεργάζεται το διαδραστικό περιεχόμενο και ως ένα από τα μέσα που έχει η πλατφόρμα, αφενός να ανταπεξέλθει στην στασιμότητα της αύξησης των συνδρομητών του και αφετέρου να μπορέσει να ανταπεξέλθει στον αδυσώπητο ανταγωνισμό στον τομέα των streaming υπηρεσιών.
Τώρα η Netflix Inc. στοιχηματίζει σκληρά στη διαδραστική αφήγηση που έχει σκοπό να προσελκύσει θεατές που ενδιαφέρονται για μια πλατφόρμα πιο προσανατολισμένη στα παιχνίδια. Το «Cat Burglar» ,ο πιο πρόσφατος διαδραστικός τίτλος του γίγαντα του streaming, πρόκειται να επιβεβαιώσει αυτή τη νέα προσέγγιση και είναι μια σταθερή προσθήκη στη διαδραστική αίσθηση που δημιούργησε το Bandersnatch.
Το πλάνο του Netflix για το διαδραστικό περιεχόμενο που ξεκινά χρόνια πίσω
Η διαδραστική μορφή περιεχομένου προσφέρει στο Netflix ορισμένα σαφή πλεονεκτήματα:
- Είναι πιο δύσκολο να πέσει θύμα πειρατείας σε σχέση με τις παραδοσιακές ταινίες και σειρές,
- Η φύση του ως παζλ ενθαρρύνει την ενεργό συμμετοχή των θεατών.
Αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημα βρίσκεται στα data που μπορεί να συγκεντρώσει το Netflix από τη συμμετοχή των χρηστών και στους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα για τη δημιουργία μιας εσωτερικής υποδομής μάρκετινγκ μέσω προγραμματισμού.
Το Netflix ήταν μια εταιρεία δεδομένων για περισσότερο από όσο ήταν παραγωγός περιεχομένου. Ο αλγόριθμος συστάσεων του ήταν μια από τις πρώτες αξιόλογες προτάσεις του και αργότερα, ήταν μια σημαντική πτυχή της παγκόσμιας επέκτασής του. Επέτρεψε στο Netflix να στοχεύει τα γούστα των συνδρομητών με «μικροείδη» και να δημιουργεί εξατομικευμένη τέχνη. Η κατανόηση αυτών των προτιμήσεων των χρηστών ήταν καθοριστικής σημασίας για την κυριαρχία στην αγορά που δημιούργησε, διατηρώντας τους συνδρομητές εντός του οικοσυστήματος της και καθοδηγώντας τα πρωτότυπα προγράμματά του.
Θέτοντας τα ίδια είδη διασυνδεδεμένων αποφάσεων να λειτουργούν σε έναν τίτλο, το Bandersnatch δημιούργησε πιο ισχυρή ανακάλυψη μοτίβων και γνώσεις για την ανάλυση τάσεων από ό,τι το παραδοσιακό περιεχόμενο streaming. Όπου η εταιρεία επικέντρωσε προηγουμένως τη συλλογή δεδομένων της στους τρόπους με τους οποίους οι χρήστες αλληλεπιδρούσαν με το περιεχόμενό της – τι παρακολούθησαν, πότε και για πόσο καιρό – αυτά τα νέα δεδομένα είναι ενδεικτικά πραγματικών αποφάσεων όπως η προτίμηση προϊόντος, το μουσικό γούστο και η ενασχόληση με την ανθρώπινη συμπεριφορά.
Τα δεδομένα που δημιουργούνται από τους χρήστες έχουν ήδη καθοδηγήσει τη δημιουργική λήψη αποφάσεων του Netflix όσον αφορά το μάρκετινγκ πρωτότυπων ταινιών όπως το Bright. Το Bandersnatch αντιπροσώπευε τότε μια νέα μορφή εξόρυξης δεδομένων που έδινε στο Netflix πλουσιότερες, πιο συγκεκριμένες πληροφορίες για το κοινό από ό,τι είχε ποτέ πριν. Αυτό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να καθοδηγήσει τις επιλογές όσον αφορά το είδος των έργων που αναλάμβανε το Netflix γενικά.
Η περίπτωση του Cat Burglar ως το νέο στοίχημα της πλατφόρμας
Το «Cat Burglar» είναι το νέο interactive πρόγραμμα/παιχνίδι του Netflix. Και ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματά του. Οι δημιουργοί του είναι οι ίδιοι με εκείνους του Black Mirror: Bandersnatch, οι Charlie Brooker και Annabel Jones. Μόνο που τώρα η ιστορία διαφοροποιείται. Πρόκειται για ένα animation για ενήλικες, το «Cat Burglar», που για να προχωρήσει η ιστορία του, ο θεατής πρέπει να απαντήσει σωστά σε διάφορες ερωτήσεις. Εισέρχεται δηλαδή αυτή η σειρά στα χωράφια των παιχνιδιών, ξεπερνώντας την ιδέα πως interactive σημαίνει ότι ο θεατής απλώς αποφασίζει ποιον δρόμο θα πάρει η πλοκή.
Όπως διευκρινίζουν από την πλατφόρμα, το πλάνο τους δεν είναι να δημιουργήσουν έναν συγκεκριμένο αριθμό διαδραστικών προγραμμάτων κάθε χρόνο. Αντίθετα, η προσέγγιση είναι πιο δημιουργική: αναπτύσσουν διαφορετικά projects και προχωρούν σε κανονική παραγωγή σε όσα πιστεύουν ότι αξίζουν. Μόνο που, στην περίπτωση των διαδραστικών παραγωγών, προσδοκούν ότι θα κερδίσουν ένα πιο διευρυμένο κοινό.
«Μπορείς να το κάνεις αυτό μόνο στο Netflix», λέει στο The Verge ο αντιπρόεδρος του τομέα κωμωδίας της κωμωδίας και του διαδραστικού πρωταγωνιστή του Netflix, Andy Weil. «Δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό σε καμία άλλη πλατφόρμα, επειδή είμαστε μια εταιρεία τεχνολογίας και αυτό είναι στο DNA του Netflix. Η ιδέα ότι μπορείτε να αλληλεπιδράσετε με το περιεχόμενο είναι κάτι που διερευνούμε σε όλα τα είδη».
Το σόου έχει έξι βασικούς τερματισμούς, λέει ο Weil, που σημαίνει ότι το Netflix έχει δημιουργήσει κίνητρα για τους χρήστες που το κερδίζουν να επιστρέψουν και να παίξουν ξανά (το όλο θέμα διαρκεί μόνο περίπου 15 λεπτά). Αλλά όπως και το Bandersnatch, υπάρχουν πολλές, πολλές μεταθέσεις ανάλογα με το πώς παίζετε το παιχνίδι. Κάθε γύρος μικροσκοπικών στοιχείων δεν σχετίζεται με την ίδια την ιστορία – και αλλάζει με κάθε γύρο – κάτι που αυξάνει τα στοιχήματα για τους παίκτες που προσπαθούν να παρακολουθήσουν το καρτούν και να προχωρήσουν στο επόμενο χρονογράφημα. Η εμπειρία είναι διαθέσιμη σε εννέα γλώσσες, με κάθε γύρο trivia προσαρμοσμένο στην επιλεγμένη γλώσσα.
Το διαδραστικό περιεχόμενο είναι ένα ισχυρό στοιχείο διαφοροποίησης, που πιστεύουν ότι θα τους δώσει το προβάδισμα. Εξάλλου, όπως εξηγούν, το γεγονός ότι η υπηρεσία που προσφέρουν βασίζεται στο ίντερνετ τούς δίνει πολύ περισσότερες δυνατότητες και, επιπλέον, θεωρούν αυτονόητο ότι και ο θεατής μπορεί να έχει περισσότερες απαιτήσεις και να θέλει να αλληλεπιδράσει με αυτό που βλέπει.
Το Netflix στον κόσμο του διαδραστικού παιχνιδιού
Ο κολοσσός του streaming μπορεί να έχει μπει στο πεδίο της διάδρασης από το 2017, και να έχει λανσάρει και mobile παιχνίδια, όμως τώρα βλέπει ότι μπορούν να αναπτυχθούν νέες φόρμες στο παραδοσιακό storytelling, που συνδυάζουν ιδανικά τα καλύτερα πολλών κόσμων.
Έτσι, το Cat Burglar είναι μια σειρά με εξαιρετικό animation, έχει soundtrack ηχογραφημένο live με ορχήστρα, στα πρότυπα των κινηματογραφικών παραγωγών, και playful δυνατότητες. Το Netflix μιλά δηλαδή για μια κινηματογραφική εμπειρία με στοιχεία παιχνιδιού, που δεν έχουν όμως σχέση με τα mobile games που προσφέρει, τα οποία προορίζονται μόνο για κινητό.
Το ωραίο με αυτόν τον τύπο διαδραστικού περιεχομένου είναι ότι δημιουργεί μια εμπειρία παιχνιδιού που μοιάζει με άλλους πρωτότυπους τίτλους του Netflix. Προσφέρει επίσης έναν κόσμο δυνατοτήτων για τη διατήρηση της αφοσίωσης των χρηστών της πλατφόρμας.
«Έτσι νομίζω ότι η ιδέα είναι να κάνουμε τους ανθρώπους να αλληλεπιδρούν. Αντί απλώς να καθόμαστε πίσω με μια παθητική εμπειρία, ίσως σπρώξουμε περισσότερους ανθρώπους στα παιχνίδια. Θα γνωρίζουν ότι στο Netflix υπάρχουν περισσότερα από την τηλεόραση και τις ταινίες», λέει ο Weil.
Πλέον τα δύο τμήματα του Netflix αυτό του gaming και αυτό του διαδραστικού περιεχομένου δουλεύουν και παράλληλα και αλληλοσυμπληρούμενα. Κάθε τμήμα δουλεύει μόνο του αλλά αν χρειαστεί να κάνει integrate με κάποιο άλλο. Όλα με στόχο την παραγωγή πρωτότυπου περιεχομένου μακριά από τα συνηθισμένα τα οποία πλέον δεν είναι αρκετά για να κρατήσουν τους χρήστες στις πλατφόρμες.