Μέσα από την τέχνη και το συγγραφικό του δαιμόνιο ο Δ. Δημητριάδης, με σεβασμό στην αρχαιοελληνική γραμματεία, δραματουργεί δίνοντας «μια παραβολή για την πάλη του ανθρώπου με το θείο και την ζωτική ανάγκη της υπέρβασης, της αντίδρασης στην όποια άνωθεν επιβολή».

Γράφει η Χαρά Κιούση

Κι’ αυτό που υπαινίσσεται ο μύθος για «τον δαιμόνιο κλήρο και την ηλιακή ψυχή» του Φαέθωνα σε κοσμικό επίπεδο, στην σκηνική πράξη αποκαλύπτει και φωτίζει το προσωπείο κάθε υποκρινόμενης συγκάλυψης και χειραγωγίας της δραματουργίας. Αναφερόμενος ο συγγραφέας στον Άμλετ του Σαίξπηρ παράλληλα μας μεταφέρει στο εσωτερικό ενός σπιτιού στο Λονδίνο.

Ο μιαρός Χάμνετ Λομ, με προκάλυμμα την χριστιανική σωτηριολογία και την νοσηρή του θρησκευτική πίστη, επιβάλει στην γυναίκα του Τζούλι και στα τρία του παιδιά κάθε τρομοκρατία, σεξουαλική βία και αιμομιξία, Η ψυχική εξόντωση των μελών της οικογένειας θα οδηγήσει κάποια στιγμή τον γιο του Λέλο στην εξέγερση εναντίον του γεννήτορά του. Ο θάνατός του αν και δεν τους απελευθερώνει από το παρελθόν και ο «ζωτικός βιασμός» του μύθου θα φέρει έτσι την κάθαρση σε συμπαντική και οικουμενική διάσταση.

Η σκηνοθετική δουλειά του Δ. Καρατζά αναδεικνύει σταδιακά όσα υποπτεύεσαι, όσα υπαινίσσονται κι’ όσα αποκρύπτουν κι’ αποκρύπτονται από τους ήρωες του δράματος. Ο χώρος υποδοχής και το φουαγιέ του
θεάτρου με παλαιά σκηνικά αντικείμενα αποτελούν τον εκτός σκηνής τόπο όπου οι δυο νεαρές αδελφές παίζουν πιάνο, κι’ όπου συμβαίνουν κι’ ακούγονται βίαιες πράξεις μακριά από τα βλέμματα των θεατών. Πράξεις αιμομικτικές που ο διεστραμμένος πατέρας επιβάλει να βλέπουν τα μέλη της οικογένειάς του σαν ” εκκλησίασμα “, στην νοσηρή του γενετήσια λειτουργία πάνω στον σταυρό των σωμάτων τους.

Στον λιτό μισοφωτισμένο χώρο της σκηνής μια τραπεζαρία, όπου στρώνεται με τυπικότητα το καθημερινό τραπέζι, δέχεται την σάρκα των ανήμπορων μελών της οικογένειας, σαν θυέστεια δείπνα στην κολασμένη σεξουαλική πείνα του καταστροφέα πατέρα.

Στον ρόλο του Χάμνετ Λομ (από το γαλλικό L’ homme που σημαίνει άνθρωπος και άνδρας) ο Π. Μουστάκης ξεπερνά κάθε προσδοκία. Αποπνέει την φρίκη και την οσμή ηθικού αποστήματος με το μύρο της θρησκευτικής του υποκρισίας. Προξενεί μια αποτρόπαια ανατριχίλα η θηριώδης διαστροφή του κι’ ο κυριαρχικός του εξαναγκασμός. Εγκληματεί σαν πατέρας – θεός και με το «γεννηθήτω το θέλημά μου» ευνουχίζει κάθε αξιοπρέπεια και επιθυμία ζωής.

Η Α. Παπαδοπούλου – Τζούλι δραματικό πρόσωπο στον ρόλο της μητέρας, άβουλη, υποταγμένη, φοβισμένη, φθάνει στην τραγικότητα έχοντας επίγνωση της αδυναμίας της. Με κίνηση που διατρέχει ” η ερεθιστικότητα ” της επερχόμενης τρέλας, σπασμοί και τρέμουλο χτίζει πειστικά την ηρωίδα που ερμηνεύει. Σφιχτοδεμένη σε μια ομοιοπαθή κατάσταση με τις κόρες της που υποδύονται συγκινητικά η Σ. Στάμου και η Εύα Σαουλίδου σαν χορός αρχαίας τραγωδίας. Τρομοκρατημένες, πειθήνιες στην αρρωστημένη βία, με λόγο πλάγιο και δειλές ελάχιστες
σπόντες εκθέτουν και καταμαρτυρούν, ενώ στηρίζουν κινητικά την παράσταση.

Στον ρόλο του Λέλο ο Άρης Μπαλής συνταράσσει την με την αφοπλιστική του ερμηνεία. Ζώντας αποξενωμένος, ταπεινωμένος, ρημάζοντας στον χρόνο, βρίσκει καταφύγιο στο παιδικό του καροτσάκι και στην βρεφική γαλήνη του. ‘Ωσπου επαναστατεί στον Οίκο του βασιλιά πατέρα του και βγαίνει από την ανυπαρξία του, εκδικούμενος με τον
φόνο του.

Λυτρωμένος πια κάνει με την παρέμβαση του μύθου του Φαέθωνα, την καθαρτήρια του έξοδο προς το ζωογόνο φως του ήλιου.

Όλα όσα συμβαίνουν στους στίχους του Φαέθωνα Ευριπίδη σε μια μέρα, εδώ γίνονται σε μια νύχτα. Τα έντονα συναισθήματα των θεατών κορυφώνονται από την απόκοσμη ηχητική δραματουργία και υμπλέκονται θηλιά – θηλιά στις βελόνες και στα κουβάρια των δυο κοριτσιών που πλέκουν καθισμένες στο πρεβάζι του παραθύρου.

Παρηγορημένες από την λάμψη του φωτός που τύλιξε τον αδελφό τους κατά την Ανάληψή του από
τους ουρανούς.

Φαέθων, μια παράσταση κεραυνός, που διαπέρασε ανέπαφα την ύπαρξή μου.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
Σκηνικά: Ελένη Μανωλοπούλου
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Ηχητική δραματουργία: Δημήτρης Καμαρωτός
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Βοηθοί σκηνοθέτη: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Ιωάννα Πιατά

Ερμηνεύουν: Περικλής Μουστάκης, Άρης Μπαλής, Ανέζα Παπαδοπούλου, Εύη
Σαουλίδου, Σταυρούλα Σιάμου

Πληροφορίες:
ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΥΚΛΑΔΩΝ – Λευτέρης Βογιατζής
Η νέα ΣΚΗΝΗ
Κυκλάδων 11 και Κεφαλληνίας
Κυψέλη

ΤΗΛΕΦΩΝΟ ΤΑΜΕΙΟΥ
210 8217877

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από 19 Φεβρουαρίου 2015

ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

Πέμπτη 21.00, Παρασκευή 21.00, Σάββατο 21.00, Κυριακή 19.00

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Κανονικό: 16 ευρώ
Φοιτητικό, νεανικό έως 23 ετών, ΑμΕΑ, άνω των 65: 13 ευρώ
Γενική είσοδος Πέμπτης: 13 ευρώ
ΣΕΗ &άνεργοι: 5 ευρώ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

100 λεπτά

https://www.facebook.com/lvineaskini

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ
Γκέλυ Καλαμπάκα