Με την παρουσίαση της «Καβαλλερία Ρουστικάνα» εισάγει το κοινό η Εθνική Λυρική Σκηνή στο κλίμα του Πάσχα, τιμώντας παράλληλα τα 150 χρόνια από τη γέννηση του συνθέτη, Πιέτρο Μασκάνι, από τις 25 Απριλίου, για τέσσερις παραστάσεις, στο θέατρο «Ολύμπια».
Το τοπίο ενός κυκλαδίτικου νησιού από τη μία, και η χρήση ψηφιακού σκηνικού από την άλλη, αποτελούν τα δύο βασικά εργαλεία με τα οποία δούλεψε ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, σκηνοθέτης του έργου, για να αφηγηθεί την ιστορία του Τουρίντου και των ερωτικών του παραστρατημάτων, τα οποία, το πρωί της Κυριακής του Πάσχα, θα τον οδηγήσουν στο τελετουργικό του «αγροτικού ιπποτισμού», δηλαδή σε μονομαχία.
«Ως σκηνοθέτης όπερας, αυτό που πάντα κάνω, είναι να πω τις ιστορίες, έτσι ώστε να μπορεί να τις δει με ενδιαφέρον και κάποιος, ο οποίος δεν είναι φαν της όπερας», τονίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο σκηνοθέτης. Θα μπορούσε έτσι, λοιπόν, να δικαιολογηθεί η μεταφορά της δράσης, από τη Σικελία στην οποία διαδραματίζεται στο πρωτότυπο λιμπρέτο, σε ένα κυκλαδίτικο τοπίο.
«Σκέφτηκα ότι είναι καλή ιδέα να κάνουμε κάτι που ταυτόχρονα θα μετακινήσει την πρόσληψη του θεατή από το στερεοτυπικό πλαίσιο που είναι πάρα πολύ γνωστό και θα το φέρει και πιο κοντά του. Γιατί, οπωσδήποτε, μία εικόνα γνώριμη, που τη γνωρίζει βιωματικά, είναι μία ενδιαφέρουσα πλατφόρμα για να ξαναδεί κανείς κάτι που γνωρίζει καλά», υπογραμμίζει ο κ. Ευκλείδης.
Βλέποντας τη δουλειά του ως σκηνοθέτη, ο Ευκλείδης έχει δώσει δείγματα νεωτεριστικής γραφής στην όπερα. Την περσινή χρονιά σκηνοθέτησε με ιδιαίτερη επιτυχία την πρωτοποριακή παραγωγή Yasou Aida, ενώ κατέθεσε μια πολύ ενδιαφέρουσα σκηνοθετική ματιά στα τρία έργα σύγχρονης όπερας που παρουσιάστηκαν τον περασμένο Ιούνιο στη Λυρική. Και αυτό, όχι γιατί βλέπει την όπερα διαφορετικά από τους άλλους σκηνοθέτες, αλλά, όπως λέει ο ίδιος, ακριβώς επειδή δεν διαχωρίζει την όπερα από τα άλλα είδη θεάματος.
Κάτι που τον διευκολύνει στο να μετατρέπει το πρωτότυπο πλαίσιο μιας όπερας, όπως στην προκειμένη περίπτωση να μεταφέρεται σε ένα κυκλαδίτικο νησί του Αιγαίου. «Η Καβαλλερία είναι ένα έργο περισσότερο Μεσογειακό, παρά ιταλικό ή σικελικό. Διηγείται μία στερεοτυπική μεσογειακή ιστορία πάθους, εκδίκησης και βεντέτας», υπογραμμίζει.
Και συνεχίζει: «Σε έργα τόσο χιλιοπαιγμένα είναι λίγο σα να πηγαίνει κανείς στην εκκλησία. Είναι κάποιες λεπτομέρειες που ο θεατής ουσιαστικά περιμένει να συμβούν, όπως περιμένει η νύφη να πατήσει το πόδι του άντρα στο «η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα». Θέλω αυτή την εκκλησιαστική, υπνωτική λειτουργία που έχει η παράδοση στην όπερα να την αποφεύγω. Ή να παίζω, τέλος πάντων, μαζί της».
Μία ακόμη «βοήθεια» στο να βγει από το στερεοτυπικό πλαίσιο το ανέβασμα της Καβαλλερία είναι το ψηφιακό σκηνικό, δημιούργημα της Εβίτας Γαλανού και…παραγγελία του καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, Μύρωνα Μιχαηλίδη.
«Η χρήση του είναι ενδιαφέρουσα, γιατί δεν αποτελεί απλώς μία προβολή σε ένα δυσδιάστατο χώρο, αλλά μία προβολή σε ένα τρισδιάστατο αρχιτεκτονικό χώρο, κάτι το οποίο πολλαπλασιάζει τις εκφραστικές δυνατότητες της σκηνογραφίας. Είναι στην ουσία μία βιντεοσκηνογραφία», εξηγεί ο σκηνοθέτης.
Και πώς λειτουργεί αυτή η βιντεοσκηνογραφία παράλληλα με τη δράση; «Έχει μία απεριόριστη δυνατότητα μεταμορφώσεων, τουλάχιστον στο επίπεδο της εικόνας.
Έτσι, πέρα από τη διαφορετική ματιά στη δραματουργία του έργου, μας δίνει τη δυνατότητα να έχουμε και μία πραγματικά διαφορετική εικόνα , εντελώς απαλλαγμένη από τα σικελικά στερεότυπα και περισσότερο εστιασμένη σε μία ανάγνωση του ψυχικού κόσμου των ηρώων», απαντά.
Το καστ των τραγουδιστών είναι και σε αυτή την παραγωγή της Λυρικής αμιγώς ελληνικό: Στο ρόλο του Τουρίντου εναλλάσσονται ο Δημήτρης Πακσόγλου και ο Φίλιππος Μοδινός. Τη Σαντούτσα θα ενσαρκώσουν οι Τζούλια Σουγλάκου και Μαρία Κατσούρα. Λουτσία θα είναι οι Μαρία Βλαχοπούλου και Ζωή Απειρανθίτου και Άλφιο, ο Κύρος Πατσαλίδης. Στο ρόλο της Λόλα, οι Γεωργία Ηλιοπούλου και Μαρισία Παπαλεξίου.
Η παράσταση θα διαρκέσει «Καβαλλερία Ρουστικάνα», 25, 26, 27 και 28 Απριλίου, «Θέατρο Ολύμπια».