Η επόμενη ημέρα των τεράστιων SUV (στην περίπτωση BMW, τα Χ5 και Χ6), δεν θα μπορούσε να είναι τίποτα άλλο από αυτοκίνητα ιδίων δυνατοτήτων με περιορισμένα μεγέθη που κοστίζουν και (για τα ελληνικά δεδομένα) προκαλούν λιγότερο.

Στη λογική αυτή είναι βασισμένο το αυτοκίνητο της συγκεκριμένης δοκιμής μας, που ακούει στο όνομα Χ4, είναι βασισμένο στα τεχνικά χαρακτηριστικά της Χ3 και διαθέτει ένα σαφώς πιο σπορτίφ χαρακτήρα από αυτήν.

Πρόκειται δηλαδή για ένα υπερυψωμένο τετράθυρο όχημα ελεύθερου χρόνου, με τα διακριτικά 2.8i, που όμως δεν πρέπει να μας τρομάζουν (πολύ…), καθώς κάτω από το καπό υπάρχει ένας -μόνο- 2λιτρος κινητήρας με ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά που θα αναλύσουμε στη συνέχεια.

Το κουπέ σχήμα του αμαξώματος τονίζει τον σπορ/οικογενειακό χαρακτήρα της X4, κάτι που αποδεικνύεται και από τις θέσεις οδηγού – συνοδηγού, τοποθετημένες 2εκ. χαμηλότερα από αυτές της Χ3.

Η θέση οδήγησης και η εργονομία, αγγίζουν το τέλειο, ενώ η ορατότητα υπολείπεται κάπως λόγω της κουπέ σχεδίασης, ενώ στις ελλείψεις εντοπίσαμε και την ανυπαρξία πίσω καθαριστήρα παρά την έντονη κλίση του πίσω παρμπρίζ.

Από την άλλη, η ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης είναι πολύ υψηλού επιπέδου, ενώ οι χώροι επιτρέπουν το άνατο ταξίδι, ακόμα και σε 5 επιβάτες, αν οι πίσω δεν είναι μεγαλόσωμοι. Μεγάλος όσο και πρακτικός, είναι ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 500 λίτρων και δυνατότητες στήριξης/πρόσδεσης των μεταφερόμενων αντικειμένων.

Ο σχεδόν πλήρης εξοπλισμός περιλαμβάνει, ESP με hill holder, 6 αερόσακους, αυτόματο κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεκοντρόλ, ρυθμιζόμενους ηλεκτρικά και θερμαινόμενους καθρέπτες, εσωτερικό έλεγχο πίεσης ελαστικών, ραντάρ παρκαρίσματος, 4 προγράμματα οδήγησης, ηλεκτρική λειτουργία & ρύθμιζόμενο ύψος ανοίγματος πόρτας χώρου αποσκευών, φώτα ξένον, προβολείς ομίχλης, σύστημα καθαρισμού προβολέων, αλουμινένιες ζάντες, ραδιο-CD με θύρες σύνδεσης Aux & USB και χειριστήρια στο τιμόνι,trip computer , σύστημα Start/Stop κ.ά.

Αυτό που λείπει, αφορά κυρίως τα ελληνικά δεδομένα (κακή ποιότητα δρόμων) και είναι η ρεζέρβα, που εν πολλοίς «αντικαθίσταται» από τα runflat ελαστικά, κάτι που όμως μερικές φορές δεν είναι αρκετό.

Όπως είπαμε και προηγουμένως η ένδειξη 2.8i, αφορά τον 2λιτρο υπερτροφοδοτούμενο κινητήρας άμεσου ψεκασμού της BMW, με απόδοση 245 ίππων που τα καταφέρνει μια χαρά με το βαρύ/ογκώδες αμάξωμα. Δυνατός, εύστροφος, με αστείρευτη ροπή από χαμηλά, δίνει εντυπωσιακές επιδόσεις και εύκολα προσπεράσματα ανεξαρτήτως συνθηκών.

Μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας ανήκει στο 8άρι αυτόματο κιβώτιο που παρά το ότι δεν έχει την ταχύτητα αυτών με το διπλό συμπλέκτη, αξιοποιεί στο έπακρο την απόδοση του κινητήρα, κάνοντας στην πράξη να ξεχαστεί η δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας που γίνεται είτε με το λεβιέ, ή με παντλς στο τιμόνι. Κερασάκι στην τούρτα άψογης λειτουργίας του κιβωτίου η επιλογή «σπορ» που επιτρέπει πιο γρήγορα «κικ-ντάουν» και αλλαγές ταχυτήτων πιο ψηλές στροφές.

Διαβάζοντας τις προηγούμενες γραμμές, ίσως σκεφτείτε πως το αντίτιμο όλων αυτών των δυνατοτήτων σε καύσιμο, θα είναι ιδιαίτερα αυξημένο. Κι όμως. Η πραγματικότητα δεν είναι απαγορευτική όσον αφορά το κόστος μετακίνησης ανά χιλιόμετρο, αφού η μέση κατανάλωση της σχεδόν 1000 χλμ. δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 10.8 λτ/100χλμ. Η τιμή αυτή είναι αλήθεια πως επιτεύχθηκε με υπομονή, αυτοσυγκράτηση και πιστή εφαρμογή των κανόνων οικονομικής/οικολογικής οδήγησης, είναι όμως πέρα για πέρα ρεαλιστική, καθώς δεν ήταν σπάνιες οι περιπτώσεις που επιλέξαμε το plus sport + για να ξεφύγουμε από μια έντονη κυκλοφορία, ή να καλύψουμε μια καθυστέρηση.

Βέβαια, στις περιπτώσεις αυτές η κατανάλωση άγγιζε τα σχεδόν 14λτ/100χλμ., όμως από την άλλη δεν ήταν λίγες οι φορές που σε αυτοκινητόδρομο, είδαμε μέση κατανάλωση σαφώς μικρότερη από 10λτ.

Η κατανάλωση στην πόλη είναι φυσικά αυξημένη (13-13,5 λίτρα/100 χλμ.), αν και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτός ο κινητήρας δημιουργήθηκε για ν’ αντικαταστήσει ένα 3λιτρο, έχει αντίστοιχη ισχύ και με βάση αυτό το δεδομένο πρέπει να τον κρίνουμε. Με αυτό το δεδομένο, λοιπόν, δεν θα λέγαμε ότι η κατανάλωσή του είναι υπερβολική. Αυτό φαίνεται ακόμα περισσότερο στο ταξίδι, όπου η κατανάλωση βέβαια εξαρτάται και από τους ρυθμούς που ακολουθείς.

Μπορείς, όμως, αν δεν πιέζεις υπερβολικά τον κινητήρα και κινείσαι στα όρια της νομιμότητας, να ρίξεις την κατανάλωση στον αυτοκινητόδρομο ακόμα και κάτω από τα 10 λίτρα/100 χλμ., τιμή καθόλου υψηλή με δεδομένο το μέγεθος του αυτοκινήτου και την ισχύ του κινητήρα.

Στο δρόμο γίνεται αμέσως αντιληπτό ότι έχουμε να κάνουμε με μια προηγμένη μηχανή που χάρη στο προηγμένο σύστημα ανάρτησης, την υπερσύγχρονη τετρακίνηση και κορυφαία ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου, συμπεριφέρεται σαν ένα άριστο GTI, παρά σαν ένα σπορ SUV.

Ειδικά με επιλεγμένο το πρόγραμμα ρύθμισης δυναμικών χαρακτηριστικών (που επεμβαίνει στη ρύθμιση κινητήρα, κιβωτίου, τιμονιού και ηλεκτρονικών ανάλογα με τον τρόπο της οδήγησης) και την σπορ ρύθμιση των αναρτήσεων, το Χ4 γίνεται πολεμική μηχανή, η οποία πλέον των υπολοίπων διαθέτει και μια εξαιρετική άμυνα, τα άψογα φρένα.

Με σχεδόν κορυφαία ποιότητα κύλισης και περισσότερο από αποδεκτά επίπεδα άνεσης, το μόνο που μπορεί να παρατηρήσει κανείς στα ταξίδια είναι κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι μετά τα 150 χλμ/ώρα, ενώ πριν και μετά, όσο και κατά τη διάρκεια των όποιων στροφών ο οδηγός ξεχνά βάρος και μέγεθος της κατασκευής, την τροχιά της οποίας ελέγχει ανά πάσα στιγμή με το κορυφαίο εφ’ όλης της ύλης τιμόνι.

Στα εκτός δρόμου καθήκοντα της κατασκευής δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα SUV δεν είναι τζιπ, παρά μόνο αυτοκίνητα που χάρη σε κάπως μεγαλύτερο ελεύθερο ύψος (στην περίπτωση της Χ4, 20,4 εκ.) από το έδαφος και στην light τετρακίνηση, διαθέτουν κάποιες δυνατότητες και στους χωματόδρομους, ακόμα κι αν αυτοί είναι καλυμμένοι με χιόνι ή λάσπη, σε λογικά όμως επίπεδα. Πέραν αυτού ο οδηγός δεν πρέπει να υπερεκτιμά ποτέ τα σύγχρονα ηλεκτρονικά και την τετρακίνηση, καθώς το μεγάλο βάρος και τα φαρδιά -κατά τεκμήριο- ασφάλτινα λάστιχα αποτελούν πειστικά αντίβαρα για την αποτροπή αναζήτησης περιπέτειας εκτός ασφάλτου.

Κλείνοντας αυτή την αναφορά για ένα πραγματικά αξιολογότατο αυτοκίνητο (δυστυχώς για πολύ λίγους με βάση την σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα), θα επισημάνουμε ότι, με μια επένδυση που ξεκινά από τις 59.000 ευρώ (56.300 με απόσυρση), αυτός που μπορεί και θέλει, αγοράζει πολλά στιλ αυτοκινήτου σε μια συσκευασία, αφού το Χ4 είναι και SUv, και GTI, και οικογενειακό και λίγο εκτός δρόμου, και καλο-κατασκευασμένο και όμορφο και εντυπωσιακό, και… και…

Τι δεν είναι; Διακριτικό. Η αλήθεια είναι πως εύκολα το μπερδεύεις κυρίως με το Χ6 και… στοχοποιείς τον οδηγό του κατά τα παραδοσιακά ελληνικά πρότυπα, ακόμα δε χειρότερα όταν δεν ξέρεις πως το 2.8i ορίζει ένα 2λιτρο κινητήρα.
Αυτά τα ολίγα από εμάς και φυσικά πάντα τον τελευταίο λόγο τον έχετε εσείς, ο εν δυνάμει καταναλωτής.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κινητήρας: 2λιτρος, turbo
Ισχύς: 245 ίπποι/5.000-6.500 σ.α.λ.
Ροπή: 40,8 χγρμ./1.250-4.800 σ.α.λ.
Κιβώτιο: Αυτόματο 8 σχέσεων
0-100: 6,4΄΄
Τελική ταχύτητα: 232 χλμ.
Ελαστικά: 225/60/17 εμπρός/πίσω
Κατανάλωση: Μέση δοκιμής 10,8 λτ/100χλμ.
Ρεζερβουάρ: 67λτ.
Βάρος: 1.845 κιλά

Yπέρ
– Κινητήρας
– Επιδόσεις
– Φρένα
– Κιβώτιο
– Οδική συμπεριφορά
– Χώροι
– Ποιότητα υλικών/φινιρίσματος
– Εξοπλισμός
– Εργονομία

Kατά
– Έλλειψη ρεζέρβας
– Ορατότητα
– Κατανάλωση υπό πίεση
– Τιμή