Τα αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου είχαν -προ κρίσης- ένα φανατικό κοινό, που προσελκύοντας υποψήφιους αγοραστές με διαφορετικές απαιτήσεις, καθώς στην κατηγορία αυτή κατευθύνονταν αυτοί που ήθελαν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο για μετακινήσεις και εκτός ασφάλτου, αλλά και όσοι έψαχναν για ψηλή θέση οδήγησης και αυξημένη απόσταση από το έδαφος.
Πλέον αυτών, ένα SUV αποτελούσε και αποτελεί ένα κάποιο status τόσο στη γειτονιά, όσο και τον κοινωνικό περίγυρο, προϋποθέσεις που έφτασαν το ποσοστό αυτής της κατηγορίας οχημάτων πάνω από το 15% της αγοράς, αριθμός που φυσικά καταβαραθρώθηκε (τώρα είναι σαφώς κάτω από το 5%) από το ξεκίνημα κιόλας της κρίσης, παρά το ότι οι εισαγωγείς, έφεραν και μικρότερους κυβισμούς και 4Χ2 εκδόσεις.
Μέσα στην πραγματικότητα αυτή, το Χ1 το μικρότερο SUV της BMW, τα πηγαίνει εμπορικά μια χαρά, παρά την τσουχτερή τιμή του, ποντάροντας τόσο στην αίγλη της φίρμας, όσο και στο ότι λόγω «ήπιας» εμφάνισης απευθύνεται σε ένα ακόμα πιο ευρύ κοινό από το συνηθισμένο για την κατηγορία.
Με απόσταση από το έδαφος, 19,4 εκ., και χώρους ελαφρώς μικρότερους από το Χ3, αλλά και τη σειρά 3, το Χ1 καλύπτει οριακά τις ανάγκες μιας 5μελούς οικογένειας (αρκεί να μην είναι όλοι μεγαλόσωμοι), τόσο στο χώρο επιβατών, όσο και στον πλήρως εκμεταλλεύσιμο (με πολλές θέσεις για στήριξη μικροαντικειμένων) χώρο αποσκευών συνολικού όγκου 420 λίτρων.
Στο πρόσφατα ανανεωμένο αμάξωμα δύσκολα εντοπίζονται οι αισθητικές αλλαγές, όπως τα νέα μπροστινά φώτα και τα πίσω με λάμπες LED, τους επανασχεδιασμένους προφυλακτήρες με ψηλότερα τοποθετημένους προβολείς ομίχλης και την τονισμένη ποδιά, τους εξωτερικούς καθρέφτες που φέρουν τα φλας κ.ά.
Στο εσωτερικό η σχεδίαση είναι κάπως συντηρητική, αλλά χρησιμοποιείται όλη η τεχνολογία των σύγχρονων BMW με την κεντρική οθόνη και το iDrive να κλέβουν την παράσταση. Η ποιότητα των υλικών αγγίζει την κορυφή και στην έκδοση της δοκιμής μας οι δερμάτινες επενδύσεις αναβάθμιζαν την πολυτέλεια κάνοντας και πιο ευχάριστο το περιβάλλον των επιβατών. Οι τελευταίοι εκτός των άλλων ανέσεων απολαμβάνουν πολύ εύκολη επιβίβαση/αποβίβαση χάρη στο αυξημένο ύψος του αμαξώματος.
Εξαιρετική είναι επίσης η θέση οδήγησης, με όλες τις απαιτούμενες ρυθμίσεις για να βολευτεί οποιοσδήποτε σωματότυπος οδηγού, ενώ την εικόνα συμπληρώνουν οι άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα.
Το πραγματικά ενδιαφέρον όμως σε σχέση με το Χ1 που είχαμε παρουσιάσει πριν λίγους μήνες σε αυτές εδώ τις στήλες, είναι ο 2λιτρος ντιζελοκινητήρας, που επιβαρύνεται με υψηλή φορολογία στην αγορά και κάνει το Χ1 της δοκιμής μας ένα ακριβό όχημα που όμως –τουλάχιστον- έχει πλούσιο εξοπλισμό (6 αερόσακους, σύστημα ελέγχου ευστάθειας DSC με επιπλέον λειτουργίες όπως hill holder, διζωνικό κλιματισμό, όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες, σύστημα ελέγχου καθόδου (hill descent), αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, προβολείς ομίχλης, ζάντες αλουμινίου, υπολογιστής ταξιδιού, ραδιο-CD με χειριστήρια στο τιμόνι, σύστημα start-stop, κ.ά), ανάλογο του επιπέδου της τιμής του.
Ο νέος 2λιτρος, 16βάλβιδος turbodiesel με τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας ανέβηκε από τους 177 στους 184 ίππους/4.000 σ.α.λ. και από τα τα 35,7χγρμ. στα 38,7 χγρμ/1.750σ.α.λ. ροπής. Δυνατός, με άφθονη ροπή σχεδόν από το ρελαντί προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 8.0’’, τελική 213χλμ/ώρα), όντας ταυτόχρονα σχεδόν αθόρυβος, χωρίς κραδασμούς και «νεκρές» ζώνες στο στροφόμετρο.
Συνδυάζεται με το γνωστό άριστο ημιαυτόματο 8άρι κιβώτιο ταχυτήτων που αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις τιμές απόδοσης, επιτυγχάνοντας πολύ χαμηλή κατανάλωση (κατά τη BMW 5,4 λτ/100χλμ.), ειδικά αν συνυπολογίσουμε το βάρος (1.660 κιλά) και τις επιδόσεις.
Από την υπερυψωμένη (και με όχι ιδιαίτερα καλή πλευρική στήριξη) θέση του οδηγού εύκολα διαπιστώνεις για μια ακόμα φορά ότι, η οδική συμπεριφορά του X1 είναι ένα από τα δυνατά του σημεία, τόσο ώστε να το χαρακτηρίσουμε σαν το πιο οδηγοκεντρικό SUV.
Καλοστημένo, με άμεσο και ευαίσθητο τιμόνι, με πλαίσιο «από γρανίτη», τετρακίνηση και επιπέδου αγώνων φρένα, το X1 δίνει κορυφαία περιθώρια πρόσφυσης και οδηγικά χαρακτηριστικά που σε κάνουν να ξεχνάς ότι είναι πιο ψηλό από το συνηθισμένο. Σε αυτό συντελούν και τα 225/45 R18 ελαστικά που μαζί με τη σφιχτή ανάρτηση δίνουν οδική συμπεριφορά επιπέδου GTi, μειονεκτώντας μόνο στις εγκάρσιες ανωμαλίες, όπου οι ξερές αντιδράσεις οφείλονται κυρίως στην αδυναμία των πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικών να απορροφήσουν μέρος του προβλήματος.
Κατά τα λοιπά, σημειώνουμε την καλή ποιότητα κύλισης και τον χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο, τουλάχιστον μέχρι τα 140 χλμ/ώρα, όπου αρχίζει και δυναμώνει.
Όσον αφορά τις εκτός δρόμου δυνατότητες, να επισημάνουμε ότι, το Χ1 είναι μόνιμα τετρακίνητο, με κατανομή ροπής 40-60% εμπρός-πίσω, σχέση που αλλάζει ανάλογα με τις συνθήκες μέχρι και το 100% στον ένα άξονα, αντισταθμίζοντας το αυξημένο ύψος του και τις ελάχιστα αυξημένες κλίσεις. Ακόμα και υπό πίεση βάζει άψογα την ισχύ του στο δρόμο, ακολουθεί την τροχιά που επιλέγει ο οδηγός και ζητά τη βοήθεια του DSC παρά μόνο σε ακραίες συνθήκες.
Στα συν του, το αυτόματα ρυθμιζόμενο σύστημα τετρακίνησης, χωρίς κοντές σχέσεις, αλλά με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο να αποδεικνύεται ατού για τις εκτός δρόμου δραστηριότητες.
Όλα τα παραπάνω έγιναν δυνατά με κατανάλωση καυσίμου που κατά μέσο όρο στάθηκε οριακά κάτω από τα 8λτ/100χλμ., αριθμό που είναι τουλάχιστον ικανοποιητικός, για το είδος του αυτοκινήτου, ενώ στο σκεπτικό θα πρέπει να προστεθεί το ότι, τα οδηγικά χαρακτηριστικά του Χ1 σε παρασύρουν σε γρηγορότερους από το συντηρητικό ρυθμούς, που φυσικά ανεβάζουν τη δίψα του κινητήρα.
Σε κάθε περίπτωση, μετά από μια εβδομάδα και σχεδόν 800 χλμ. συμβίωσης, πολύ λυπηθήκαμε διαπιστώνοντας ότι, ένα ιδανικό για τις ελληνικές συνθήκες όχημα, όπως το Χ1, με το άριστο πλαίσιο, την υψηλού επιπέδου οδική συμπεριφορά και κορυφαία χαρακτηριστικά ασφάλειας, «πηγαίνει χαμένο», λόγω κρίσης και φορομπηχτικών πολιτικών. Με τιμή που ξεκινά από σχεδόν τις 37.500 ευρώ (χωρίς απόσυρση) και 2λιτρο κινητήρα που σε κάνει στόχο του υπουργείου Οικονομικών, δύσκολα θα αποκτήσει τον αριθμό αγοραστών που του πρέπει.
Yπέρ
– Πλαίσιο
– Οδική συμπεριφορά
– Κινητήρας
– Επιδόσεις
– Τιμόνι
– Σύστημα τετρακίνησης
– Κιβώτιο ταχυτήτων
– Φρένα
– Εξοπλισμός
Kατά
– Πλευρική στήριξη καθισμάτων
– Άνεση στις εγκάρσιες ανωμαλίες
– Τιμή
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Διαστάσεις (Μήκος/ πλάτος/ύψος) : 4,477/1,798/1,545χλστ
Βάρος :1660 κιλά
Κινητήρας : 1995 κ.εκ
Ιπποδύναμη : 184 ίπποι/4000 σ.α.λ.
Ροπή : 38,7 χγρμ/1750-2750σ.α.λ.
Τελική Ταχύτητα : 213 χλμ/ώρα
0-100 km/h : 8,0’’
Μέση Κατανάλωση Δοκιμής : 7.9 λτ/100χλμ
Τιμή: Από €35.850 (βασική έκδοση με απόσυρση)