Η Mazda είναι μια μικρή «αιρετική» εταιρία, που ακόμα και στην εποχή της παγκοσμιοποίησης έχει τα «κότσια» να αμφισβητεί τις τάσεις της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας (downsizing, turbo, κ.ά.). Σημαιοφόρος αυτής της αντίληψης είναι το Mazda3 ένα μοντέλο που έχει μεγαλουργήσει στην Ελλάδα από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, προσφέροντας χώρους, αξιοπιστία, καλή οδική συμπεριφορά, αλλά και αγωνιστικές περγαμηνές.
Στην σύγχρονη εκδοχή του το Mazda3 διαθέτει πολλούς τεχνολογικούς νεοτερισμούς και βασίζεται στην τελευταία εκδοχή της σχεδιαστικής γλώσσας Kodo και της τεχνολογίας Skyactiv, με τελευταία εξέλιξη (για καλύτερη καύση και απόδοση του κινητήρα) την Skyactiv-X. Αυτή είναι και η έκδοση της παρούσας παρουσίασης, με βάση τον 2λιτρο κινητήρα, που όμως τώρα αποδίδει 180 ίππους. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά.
Σχεδίαση – Εσωτερικό
Η σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo αποτυπώνεται επακριβώς στο νέο Mazda3, η εξωτερική εμφάνιση του οποίου ξεχωρίζει σαφώς από τον ανταγωνισμό και παραπέμπει απευθείας στο πρωτότυπο. Αιχμηρό, χαμηλό, με καθαρές καμπύλες επιφάνειες το μικρομεσαίο ιαπωνικό δείχνει να γλιστρά μέσα στον αέρα και σπάνια θα περάσει απαρατήρητο.
Με μήκος 4,46 μ. και μεταξόνιο 2,725 μ., το νέο 3 είναι στο πλατύσκαλο της κατηγορίας των μικρών οικογενειακών, με ευρυχωρία που απλά θα ικανοποιήσει. Μπορεί να φιλοξενήσει 4 ενήλικες, από τους οποίους ο οδηγός και ο συνοδηγός δεν θα αντιμετωπίσουν κάποιο χωροταξικό πρόβλημα. Οι πίσω όμως επιβάτες έχουν περιορισμένο χώρο τόσο για τα γόνατα όσο και για τα κεφάλια τους, ενώ τα 358 λίτρα του χώρου αποσκευών είναι ελαφρώς κάτω από τον μέσο όρο της κατηγορίας. Ο χώρος αυτός διαθέτει ψηλό κατώφλι φόρτωσης, δεν φιλοξενεί ρεζέρβα, αλλά –ευτυχώς- έχει σχήμα που τον καθιστά πλήρως εκμεταλλεύσιμο και όταν αναδιπλωθεί η –διαιρούμενη- πλάτης του πίσω καθίσματος, γίνεται ένας ενιαίος – επίπεδος χώρος 1026 λίτρων.
Η με πολύ καλή πλευρική στήριξη θέση οδήγησης, διαθέτει όλες τις δυνατές ρυθμίσεις και η εργονομία των χειριστηρίων δεν θα προβληματίσει τον οδηγό, που επιπλέον έχει στην διάθεσή του πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα. Αυτό που δεν έχει, είναι ορατότητα προς τα πίσω και πλάγια, κυρίως λόγω του μικρού τζαμιού της 5ης πόρτας και έτσι στην οπισθοπορεία θα πρέπει να βασίζεται στους καθρέπτες, στην πίσω κάμερα και σε αισθητήρες παρκαρίσματος (αν υπάρχουν).
Κατά τα λοιπά, οι εντυπώσεις μας για ένα μοντέλο αυτής της κατηγορίας, είναι σε υπερθετικό βαθμό. Η κορυφαία ποιότητα υλικών, κατασκευής και φινιρίσματος, δημιουργεί εικόνα πιο ακριβής κατηγορίας, ενώ η ισορροπημένη σχεδίαση και η εργονομία δεν επιδέχονται κριτικής.
Στο πάνω τμήμα της κεντρικής κονσόλας, βρίσκεται η έγχρωμη οθόνη πολυμέσων (και πλοήγησης) 8,8” που ενεργοποιείται αποκλειστικά από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα δαπέδου. Ο πίνακας οργάνων διατηρεί την κλασική διάταξη των αναλογικών οργάνων, με ενδιάμεση ψηφιακή οθόνη που δίνει περιορισμένες πληροφορίες (π.χ. ποτέ δεν μπορέσαμε να ανακαλύψουμε την αυτονομία).
Πάντως, ο εξοπλισμός είναι σχεδόν πλήρης από τη βασική κιόλας έκδοση, μαζί με ένα πλούσιο πακέτο συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και άνεσης.
Κινητήρας – Μετάδοση
O 2λιτρος άμεσου ψεκασμού, βενζινοκινητήρας Skyactiv-X είναι κάτι σαν εργοστάσιο από το μέλλον. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό 4κύλινδρο σύνολο που δουλεύει με υψηλή σχέση συμπίεσης (16,3:1) και πολύ φτωχό μίγμα (τρεις φορές φτωχότερο από τους κλασικούς βενζινοκινητήρες). Η τεχνολογική του καινοτομία ακούει στην ορολογία Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI) και είναι στην ουσία ένας βενζινοκινητήρας ελεγχόμενης με σπινθήρα ανάφλεξης, λόγω συμπίεσης (SPCCI). Η λειτουργία του κινητήρα αυτού, μοιάζει πολύ με αυτήν των diesel και για να επιτευχθεί το πολύ φτωχό μίγμα, οι μηχανικοί τοποθέτησαν έναν κομπρέσορα για την τροφοδοσία περισσότερου αέρα, χωρίς να διαφοροποιήσουν την ποσότητα καυσίμου που μπαίνει στον θάλαμο καύσης. Με αυτόν τον τρόπο, η καύση ξεκινά από ένα μικρό σπινθήρα από το μπουζί στην κορυφή του θαλάμου καύσης και ολοκληρώνεται χάρη στην υψηλή πίεση του μίγματος. Αυτός ο τρόπος καύσης γίνεται σχεδόν στο σύνολο της λειτουργίας του κινητήρα, με εξαίρεση τις κρύες εκκινήσεις ή τις ψηλές στροφές (πάνω από τις 5.500) που λειτουργεί σαν κλασικός βενζινοκινητήρας με σπινθήρα από το μπουζί.
Επιπλέον ο Skyactiv-X διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων σε πολύ χαμηλά φορτία και ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 24 volt (με πυκνωτή αντί κλασική μπαταρία) που -μεταξύ άλλων- εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος stop/start.
Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι 180 ίπποι στις 6.000 στροφές και 224 Nm στις 3.000 στροφές, αριθμοί που σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, εξασφαλίζουν στο βάρους 1350 κιλών αμάξωμα σβέλτες επιδόσεις, που για τα 0-100 είναι 8.6΄΄ και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 216 χλμ/ώρα. Ταυτόχρονα (όπως ισχυρίζεται ο κατασκευαστής) η κατανάλωση καυσίμου (βενζίνη 95 RON) μένει σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα με 6,3 λτ/100 χλμ στον μικτό κύκλο μετρήσεων (WLTP), γεγονός που δεν επιβεβαιώθηκε στην διάρκεια της δοκιμής μας, όπου η μέση κατανάλωση καταγράφηκε στα 8,8 λτ/100χλμ, με σπάνια χρήση της επιλογής «sport» για την λειτουργία του κινητήρα.
Σε γενικές γραμμές η λειτουργία του κινητήρα βελτιώνεται (σε προθυμία, ομαλότητα και ποιότητα θορύβου) όσο ανεβαίνουν οι στροφές, ενώ το κλασικό αυτόματο κιβώτιο (με μετατροπέα ροπής) διαθέτει σπορ πρόγραμμα λειτουργίας και paddles, αλλά είναι ράθυμο στην λειτουργία του, με ομαλές αλλαγές που μόνο στο κατέβασμα (χειροκίνητα) γίνονται κάπως πιο σβέλτες.
Από την θέση του οδηγού
Η θέση οδήγησης του Mazda3, επιτρέπει στον οδηγό να «γίνει ένα» με το αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα η αντιληπτή ποιότητα/αξιοπιστία σε συνδυασμό με το ιδιαίτερα άκαμπτο αμάξωμα, περνούν άμεσα στον χρήση το μήνυμα του life time οχήματος, στο οποίο το μόνο που έχεις να κάνεις είναι η τακτική συντήρηση, τα λάστιχα και το καύσιμο.
Η σφιχτή ανάρτηση, παρά τον κλασικό ημιάκαμπτο άξονα πίσω λειτουργεί υποδειγματικά τόσο στο κράτημα όσο και στην άνεση ακόμα και στα κακοτράχαλα σημεία του δρόμου, ενώ την ίδια στιγμή δεν επιτρέπει έντονες κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές ή το απότομο φρενάρισμα. Για τις οριακές καταστάσεις φροντίζει το G-Vectoring Control Plus που επεμβαίνει στα φρένα και στον κινητήρα, αν και σπάνια χρειάζεται. Το νέο Mazda3 στρίβει χωρίς πρόβλημα ή αλλοίωση τροχιάς, δεν σπινάρει, δεν διώχνει το πίσω μέρος και σχεδόν ποτέ δεν θα προβληματίσει τον οδηγό του.
Το ζυγισμένο πλαίσιο και η ακρίβεια του τιμονιού πολλές φορές σε παρασύρουν να ζητήσεις το κάτι περισσότερο και τότε το γεροδεμένο ιαπωνικό όχημα δεν θα σε απογοητεύσει, αρκεί να διατηρείς ψηλά τις στροφές του κινητήρα. Ο τελευταίος λειτουργεί κάπως τραχιά και απρόθυμα στις χαμηλές στροφές, αλλά όσο παίρνει τον ανήφορο το στροφόμετρο, τόσο δικαιώνει την άποψη των τεχνικών της μάρκας σε σχέση με την τεχνολογία του, με γραμμική απόδοση, χωρίς θόρυβο ή κραδασμούς.
Αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε την ποιότητα κύλισης (παρά τα χαμηλού προφίλ ελαστικά), το γρήγορο τιμόνι, τα πάντα πρόθυμα/ανθεκτικά φρένα και τα δυνατά φώτα, τότε έχουμε να κάνουμε με ένα όχημα που «ελέγχεται» μόνο για την μειωμένη ροπή χαμηλά, την περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω και τους μέτριους χώρους.
Δια ταύτα
To Mazda3 Skyactiv-X, με 2λιτρο κινητήρα και υψηλή τιμή αγοράς (από σχεδόν 32.500, με το δικό «μας» στα 36.694 ευρώ) δεν απευθύνεται σε μεγάλο αριθμό καταναλωτών, παρά μόνο σε γνώστες και λάτρεις της τεχνολογίας που διαθέτει, σε συνδυασμό με την άριστη ποιότητα κατασκευής και την ανθεκτικότητα των αυτοκινήτων που κατασκευάζει η εξειδικευμένη ιαπωνική εταιρία.
Όμορφο, γεροδεμένο, οδηγοκεντρικό, αιρετικό τεχνολογικά, αποτελεί μια ιδιαίτερη πρόταση και σαν τέτοια πρέπει να αντιμετωπίζεται. Άλλωστε μην ξεχνάμε, ότι στην βάση του μοντέλου, υπάρχει και η έκδοση 1.5 λίτρων με τιμή από 21.634 ευρώ.
Υπέρ
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κατασκευής/Υλικών
- Ακαμψία πλαισίου
- Τεχνολογία/Απόδοση κινητήρα
- Οδική συμπεριφορά/Ποιότητα κύλισης
- Βασικός εξοπλισμός άνεσης & ασφάλειας
Κατά
- Τιμή (ειδικά με ΑΤ κιβώτιο)
- Χώρος αποσκευών
- Ορατότητα πίσω & πλάγια
- Mέτρια ροπή χαμηλά
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό.
- Διαστάσεις: 4.460 x 1.795 x 1.435 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.725 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 358 / 1026 λτ
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 51 λτ
- Βάρος: 1.349 κιλά
- Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος με κομπρέσορα, 1.998κ.εκ.
- Υβριδικό: Ήπιο υβριδικό με μπαταρία λιθίου 600 Kj
- Ισχύς: 180 ίπποι/6.000σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 224/3.000
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο: Αυτόματο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
- Τροχοί: 215/45/18
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,38μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 8,6΄΄
- Τελική ταχύτητα: Ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 216 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 8,8λτ/100χλμ (κατασκευαστής 6,3 λτ)
- Εκπομπές CO2: 142 γρ/χλμ
- Τιμή: από 32.465 ευρώ (36.694 δικό «μας») & από21.634 το 1.5κ.εκ.
Νίκος Τσάδαρης