Το Honda Jazz είναι ένα από τα λεγόμενα παγκόσμια μοντέλα (γνωστό και σαν «Fit» σε μερικές αγορές), καθώς από το 2001 που λανσαρίστηκε, έχει πουλήσει πάνω από 7 εκ. μονάδες.
Η 3η γενιά του μοντέλου που παρουσιάστηκε το 2015, έχει σημειώσει μέχρι σήμερα 1,5 εκ. πωλήσεις, αλλά στην Ευρωπαϊκή αγορά, έλλειπε ένας πιο ισχυρός κινητήρας.
Ο κινητήρας αυτός ήταν και η βασική αιτία, για την οποία οι Έλληνες εκπρόσωποι του ειδικού τύπου, κληθήκαμε αυτές τις ημέρες να οδηγήσουμε το ανανεωμένο Jazz, 3ης γενιάς.
Πρόκειται για τον βενζινοκινητήρα 1.5 L i-VTEC, που συνδυάζει υψηλή απόδοση με χαμηλή κατανάλωση. Ο κινητήρας αυτός αποδίδει 130 ίππους στις 6.600 στροφές και μέγιστη ροπή 155 Nm στις 4.600 στροφές. Οι τεχνολογίες της μάρκας VTEC (Variable Timing and Lift Electronic Control) και VTC (Variable Timing Control) συνδυάζονται με άμεσο ψεκασμό, αυλούς εισαγωγής υψηλού στροβιλισμού και βελτιστοποιημένο σχήμα εμβόλων προς όφελος της ισχύος και της απόδοσης. Η εξοικονόμηση βάρους στον 1.5 i-VTEC επιτυγχάνεται με τη μείωση του βάρους του στροφάλου και την υιοθέτηση ανεξάρτητων κουζινέτων.
Ο 1.5 i-VTEC, πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων Euro 6d-TEMP, και πετυχαίνει κατανάλωση 5,4λτ/100χλμ με εκπομπές CO2 από 124γρ/χλμ (όταν συνδυάζεται με το προαιρετικό, αυτόματο κιβώτιο CVT).
Ο κατασκευαστής δίνει μεγαλύτερη κατανάλωση στην περίπτωση του χειροκίνητου 6τάχυτου κιβωτίου (στάνταρ επιλογή), κάτι που όμως στην πράξη δεν συμβαίνει σε καμιά περίπτωση, καθώς οι καταναλώσεις είναι πάντα μικρότερες στα χειροκίνητα κιβώτια από ότι στα CVT, ειδικά όταν ο οδηγός είναι γνώστης της οικονομικής/οικολογικής οδήγησης. Πάντως το συγκεκριμένο CVT έχει αναβαθμιστεί για να προσφέρει πιο γραμμική και άμεση απόκριση κατά την επιτάχυνση. Επίσης το χειροκίνητο κιβώτιο, έχει μικρότερο μέγεθος & βάρος, προσφέρει καλύτερες αλλαγές σχέσεων, έχει μικρότερες τριβές και παράγει λιγότερο θόρυβο.
Επιστρέφοντας στο Jazz με τον 1500άρη κινητήρα, να σημειώσουμε ότι με βάρος που κυμαίνεται από 1104 έως 1116 κιλά, επιταχύνεται από 0-100 σε 8,7 δεύτερα με μηχανικό κιβώτιο και σε 10,0 δεύτερα με το CVT, για να φθάσει και στις δυο περιπτώσεις στην τελική των 190 χλμ/ώρα.
Βελτίωση έχουμε και στις αναρτήσεις, όπου ο ημιάκαμπτος άξονας και τα πίσω αμορτισέρ χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά στο μοντέλο. Επίσης, έχουν γίνει επεμβάσεις στα εμπρός ψαλίδια και σινεμπλόκ.
Το νέο μοντέλο διατηρεί την κλασική φόρμα του Jazz, διαθέτει ανανεωμένα, σπορ στιλιστικά στοιχεία, έντονες χαρακτηριστικές γραμμές, νέας σχεδίασης ζάντες στις πλούσιες εκδόσεις και την προσθήκη μιας νέας έκδοσης, της Dynamic.
Το νέο Jazz διαθέτει την 1η γενιά συστημάτων υποστήριξης οδηγού της μάρκας, όντας εξοπλισμένο με τεχνολογίες ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, που έχουν σχεδιαστεί για να κάνουν την οδήγηση ευκολότερη και ασφαλέστερη, ανάμεσά τους το σύστημα City-Brake Active system (CTBA), που βοηθά στην αποφυγή ή μείωση των επιπτώσεων συγκρούσεων με χαμηλή ταχύτητα.
Το 5θυρο, μήκους 4μ. αμάξωμα (μακρύτερο κατά 30 χλστ από το προηγούμενο) διαθέτει ρεζερβουάρ καυσίμου στο κέντρο που επιτρέπει μεγαλύτερη ευρυχωρία και καινοτόμες χωροταξικές λύσεις. Παράλληλα, το σύστημα Magic Seats (διαιρούμενα 60:40) της Honda εξασφαλίζει ευελιξία εσωτερικού και μεγάλους χώρους (αποσκευές 354 – 897 λτ) με ποικίλες διατάξεις για τη μεταφορά φορτίων και επιβατών.
Οι επιβάτες θα διαπιστώσουν αναβαθμισμένη ποιότητα και θα έχουν στην διάθεσή τους προηγμένες τεχνολογίες ασφάλειας και ενημέρωσης / ψυχαγωγίας.
Τα ποιοτικά υλικά και η έξυπνα μελετημένη σχεδίαση του εσωτερικού συνθέτουν ένα ευχάριστο και άνετο περιβάλλον που συμπληρώνεται από μία οθόνη αφής επτά ιντσών στο κέντρο του ταμπλό με το νέο σύστημα ενημέρωσης / ψυχαγωγίας Honda Connect, ανάλογα με την έκδοση.
Οδηγώντας τόσο στο εθνικό, όσο και στο επαρχιακό δίκτυο το Jazz με τον 1500άρη κινητήρα, η κύρια εντύπωση που αποκομίζει ο δοκιμαστής είναι το ότι, το αυτοκίνητο είναι και θα είναι για πάντα στην υπηρεσία του ιδιοκτήτη/οδηγού του, ζητώντας μόνο καύσιμο (μέση κατανάλωση της δοκιμής μας με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, 6,7 λτ/100χλμ) και ελαστικά.
Με αισθητή ακαμψία πλαισίου, είναι εντυπωσιακά φιλικό και εύχρηστο, ενώ δεν υστερεί σε οδική συμπεριφορά. Η αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης και οι μικρότεροι σε ένταση θόρυβοι, δημιουργούν εντυπώσεις μεγαλύτερης κατηγορίας, ενώ σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, το μόνο που σημειώνουμε είναι η έντονη υποστροφή, όταν μπεις γρήγορα σε κλειστή στροφή.
Η μοναδική αίσθηση του μοχλού αλλαγής ταχυτήτων, είναι αυτό που λέμε «μαχαίρι στο βούτυρο», ενώ η κατευθυντικότητα του τιμονιού και τα φρένα αντέχουν ακόμα και αυστηρές κριτικές.
Ο κινητήρας πρόθυμος χαμηλά, κομπιάζει μεταξύ των 3000 – 4500 στροφών και στη συνέχεια θυμίζει αγωνιστικό μέχρι τις περίπου 6500 στροφές που επεμβαίνει ο κόφτης. Η συμπεριφορά αυτή –όπως μας διαβεβαίωσαν οι τεχνικοί της Σαρακάκης ΑΕ- αφορά μόνο τα πρώτα 10000 περίπου χιλιόμετρα της λειτουργίας του, γιατί στη συνέχεια «ανοίγει» και αυτό το κόμπιασμα εξαφανίζεται.
Σε κάθε περίπτωση, η κοντή τελική σχέση μετάδοσης (4,625:1) δίνει σβελτάδα στο όχι μικρό αμάξωμα και η σχετικά υπερυψωμένη θέση του οδηγού, προσφέρει ακόμα καλύτερη ορατότητα στην ήδη εξασφαλισμένη από τις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες.
Κλείνοντας την καταγραφή των εντυπώσεών μας από αυτή την πρώτη συνάντηση με το Honda Jazz 1.5 i-VTEC, σημειώνουμε ότι, κάλλιστα θα μπορούσε να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο μιας μικρής οικογένειας, καθώς τα καταφέρνει άψογα στο αστικό δίκτυο, είναι αξιοπρεπές στους ανοικτούς δρόμους και διαθέτει μεγάλους –για την κατηγορία του- χώρους.
Ένα ακόμα βασικό (κατά τη γνώμη μας και επιμένουμε) πλεονέκτημα, είναι το ότι, κατασκευάζεται στην Ιαπωνία, γεγονός που του δίνει ελπίδες «αυτοκινήτου μιας ζωής). Το πλεονέκτημα αυτό συνάδει και με την προσφορά (στην τιμή κτήσης) 5ετούς εγγύησης και δωρεάν οδικής βοήθειας που παρέχεται με την αγορά του.
Η τελευταία είναι δυνατή σε 8 διαφορετικά χρώματα και 3 βασικές εκδόσεις (Trend, Comfort, Elegance) και μια ακόμη, την Dynamic. Αυτή, προσθέτει ένα πιο τολμηρό εμπρός σπλίτερ κάτω από τον αεραγωγό, και ένα τριπλό διαχύτη στον πίσω προφυλακτήρα, ενώ και τα δύο φέρουν μια εντυπωσιακή κόκκινη γραμμή. Περιλαμβάνει επίσης προβολείς LED, εμπρός προβολείς ομίχλης, πλαϊνές ποδιές, αεροτομή πίσω πόρτας και γυαλιστερές-μαύρες ζάντες αλουμινίου 185/55 R16.
Τέλος οι τιμές ξεκινούν από τα 20.250 ευρώ για το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο, ή τα 21.650 ευρώ για το CVT. Παράλληλα συνεχίζεται και η πώληση του 1.3 κινητήρα με τιμή που ξεκινά από τα 15.110 ευρώ.
Νίκος Τσάδαρης