Tο XC40 Recharge είναι το πρώτο μιας σειράς πλήρως ηλεκτρικών Volvo, που βασίζεται στην πλατφόρμα CMA (Compact Modular Architecture), μια προηγμένη δομή αμαξώματος που εξελίχθηκε σε συνεργασία με το γκρουπ Geely.

Το τετρακίνητο XC40 Recharge προσφέρει εμβέλεια πάνω από 400 χλμ (WLTP) με μία και μοναδική φόρτιση, ενώ αποδίδει ισχύ 408 ίππων. Η μπαταρία του μπορεί να φορτιστεί στο 80% της χωρητικότητάς της σε σχεδόν 40 λεπτά με τη χρήση συστήματος ταχείας φόρτισης.

Ένα ηλεκτρικό τετρακίνητο XC40 Recharge βρέθηκε στα χέρια μας για πολλές ημέρες, διάστημα στο οποίο διανύσαμε σχεδόν 800 χιλιόμετρα μικτών διαδρομών, τις εμπειρίες των οποίων καταγράφουμε στη συνέχεια.

Με μια ματιά

Το ηλεκτρικό XC40 διακρίνεται από την κλειστή μάσκα στο χρώμα του αμαξώματος, τον λογότυπο Recharge Twin, το δυσδιάκριτο ανάγλυφο “Recharge” στην πίσω κολόνα, και τις αεροδυναμικής σχεδίασης ζάντες αλουμινίου 19 ιντσών. Στο εμπρός μέρος της μάσκας υπάρχουν οι αισθητήρες των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας νέας γενιάς ADAS, ενώ τα λοιπά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά παραμένουν ίδια με του «απλού» XC40, με τα εμπρός φώτα LED & τα φώτα ημέρας να παραπέμπουν στο σφυρί του Σκανδιναβού Θεού του κεραυνού και της αστραπής Θωρ. Επίσης, παρατηρώντας το προφίλ του αμαξώματος, η μόνη διαφορά σε σχέση με το θερμικό XC40 είναι η μειωμένη κατά 30 χλστ. απόσταση από έδαφος (176 χλστ.), ενώ στο πίσω μέρος λείπει η μπούκα της εξάτμισης.

Το με διαστάσεις 4,43 Χ 1,86 Χ 1,65 μ. αμάξωμα δεν δείχνει ιδιαίτερα αεροδυναμικό, αλλά εξασφαλίζει ένα άνετο εσωτερικό που εύκολα μπορεί να φιλοξενήσει πέντε ενήλικες επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 419 λίτρα, διαθέτει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα και επίπεδο κατώφλι φόρτωσης, ενώ η απουσία θερμικού κινητήρα επέτρεψε την δημιουργία αποθηκευτικού χώρου 31 λίτρων κάτω από το εμπρός καπό, όπου βρίσκονται το κιτ επισκευής ελαστικού και τα καλωδίων φόρτισης, αλλά – όπως είναι και αναμενόμενο – δεν υπάρχει ρεζέρβα. Επιπλέον στο ποιοτικό εσωτερικό υπάρχουν πολλοί λειτουργικοί χώροι αποθήκευσης μικροαντικειμένων, καθώς και θέση ασύρματης φόρτισης κινητών τηλεφώνων.

Το πρώτο πράγμα που παρατηρείς στην καμπίνα είναι η έλλειψη μπουτόν για την εκκίνηση του κινητήρα, κάτι για το οποίο φροντίζει ένας αισθητήρας στο κάθισμα του οδηγού, ο οποίος το μόνο που έχει να κάνει είναι να επιλέξει το D στο αυτόματο κιβώτιο μιας σχέσης για να ξεκινήσει. Επίσης, οι διακόπτες για τα φώτα της πλαφονιέρας, την ηλιοροφή και τα πίσω σποτ ανάγνωσης είναι αφής και μερικές φορές μπερδεύουν τον ευκαιριακό χρήστη.

Αλλαγή υπάρχει και στα γραφικά του ψηφιακού πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών με τα δύο μοτίβα, ενώ νέο είναι το λογισμικό του συστήματος πολυμέσων με την κάθετη ορθογωνική οθόνη των 9 ιντσών. Το νέο σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας που λειτουργεί σε περιβάλλον Android προσφέρει στους πελάτες πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης, βελτιωμένα επίπεδα διαισθητικής λειτουργίας και ενσωματωμένες υπηρεσίες και τεχνολογία Google, όπως το Google Assistant, το Google Maps και το Google Play Store. Το μοντέλο επίσης, μπορεί να δέχεται ασύρματα εκτεταμένες αναβαθμίσεις λογισμικού και λειτουργικού συστήματος.

Βασιζόμενοι στα υψηλά πρότυπα ασφαλείας του αρχικού XC40, οι μηχανικοί ασφαλείας της μάρκας ανασχεδίασαν πλήρως την εμπρός δομή του αμαξώματος, ενισχύοντάς την περαιτέρω ώστε να αντισταθμιστεί η απουσία συμβατικού κινητήρα και να πληρούνται τα ίδια υψηλά πρότυπα ασφαλείας που χαρακτηρίζουν και κάθε άλλο μοντέλο, εξασφαλίζοντας κορυφαία προστασία των επιβατών. H μπαταρία προστατεύεται από έναν κλωβό ασφαλείας που ενσωματώνεται στο μέσον της δομής του αμαξώματος. Η τοποθέτησή της στο δάπεδο του αυτοκινήτου συντελεί επίσης σε πιο χαμηλό κέντρο βάρους, το οποίο βελτιώνει ακόμη περισσότερο την ευστάθεια και συμβάλλει στην προστασία από ανατροπή.

Κινητήρας – Μετάδοση

Το XC40 της δοκιμής μας διαθέτει το αμιγώς ηλεκτρικό σύστημα κίνησης Ρ8, το οποίο αποτελείται από δυο ηλεκτροκινητήρες που του δίνουν χαρακτηριστικά τετρακίνησης. Η συνδυαστική ισχύς των κινητήρων φθάνει τους 408 ίππους και η ροπή τα 660 Nm. Η μπαταρία ιόντων λιθίου βρίσκεται προστατευμένη στο πάτωμα, ζυγίζει περίπου μισό τόνο και έχει χωρητικότητα 78 kWh (75 kWh εκμεταλλεύσιμη). Η φόρτιση της γίνεται εύκολα με wallbox φορτιστή 11 kW που ολοκληρώνει τη φόρτιση μέσα σε περίπου 8 ώρες, ενώ σε ταχυφορτιστή 150 kW (δυσεύρετος στην Ελλάδα) αναπληρώνεται το 80% της χωρητικότητας της μπαταρίας σε μόλις 40 λεπτά (εφόσον η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι από 20-35 βαθμούς Κελσίου).

Το σύστημα κίνησης του ηλεκτρικού XC40 μέσω μιας ισχυρής υπολογιστικής μονάδας κάνει το δυνατό SUV να λειτουργεί βασικά σαν προσθιοκίνητο, ενώ ο πίσω ηλεκτροκινητήρας εμπλέκεται άμεσα ανάλογα με τις συνθήκες χωρίς ο οδηγός να αντιληφθεί το παραμικρό. Θετικό θεωρούμε το ότι, δεν υπάρχουν προγράμματα οδήγησης, παρά μόνο η επιλογή εξοικονόμησης ενέργειας που – εκτός των άλλων – δίνει στον οδηγό τη δυνατότητα να οδηγεί με One Pedal Mode, όπου το πεντάλ γκαζιού λειτουργεί σαν γκάζι και σαν φρένο (όταν το αφήνεις) εκτοξεύοντας την μακροζωία του συστήματος φρένων. Τα τελευταία αποτελούνται από αεριζόμενα δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, διαμέτρου 345 χλστ. εμπρός και 340 χλστ. πίσω, με το μεσαίο πεντάλ να έχει σωστή αίσθηση κάτι που δεν συνηθίζεται στα ηλεκτρικά οχήματα.

Το έργο των ηλεκτροκινητήρων με το κιβώτιο μονής σχέσης απογειώνει το βάρους σχεδόν 2,2 τόνων αμάξωμα σε επιδόσεις, με τα 0-100 να έρχονται σε 4.7΄΄ και την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 χλμ/ώρα.

Όσον αφορά την κατανάλωση και κατά συνέπεια την αυτονομία, παρά το ότι η η Volvo ανακοινώνει μέση κατανάλωση 23,8 kWh/100 χλμ. (WLTP) με αυτονομία περί τα 418 χλμ.(με ανάκτηση ενέργειας), εμείς καταφέραμε με ήπιους ρυθμούς μέση κατανάλωση 20,5 kWh/100 χλμ. και αυτονομία κάτι περισσότερο από 350 χιλιόμετρα, ενώ αν η κίνηση είναι μόνο μέσα στην πόλη θα αυξηθεί σίγουρα καθώς η κατανάλωση ενέργειας μπορεί να μειωθεί έωα και τα 18kWh/100 χλμ.

Από την θέση του οδηγού

Στην σχεδόν άριστη, υπερυψωμένη θέση του οδηγού που προσφέρεται για όλους τους σωματότυπους, το μόνο που κάπως ενοχλεί είναι η ορατότητα προς τα πίσω, που όμως υποκαθίσταται από την ύπαρξη κάμερας οπισθοπορείας.

Η συνέχεια θα μπορούσε να περιγραφεί με δυο μόνο λέξεις: «σιωπηρός κεραυνός». Το ηλεκτρικό XC40 είναι το πιο εκρηκτικό SUV που έχουμε οδηγήσει, με επιδόσεις που κάνουν ειδικά σπορ οχήματα να ωχριούν. Την ίδια ώρα η απουσία ήχου μπερδεύει τους πρωτόμπαρκους, ενώ –ενδεχομένως- είναι επικίνδυνη για τους πεζούς που δύσκολα μπορούν να αντιληφθούν πόσο γρήγορα ένα ογκώδες όχημα μπορεί να καλύψει μια απόσταση. Δεν είναι υπερβολή να γράψουμε ότι, μαζί με το XC40 Recharge Twin, οι πωλητές πρέπει να κάνουν δώρο στους αγοραστές 2-3 κουτιά δραμαμίνες, έως ότου αυτοί συνηθίσουν την ακαριαία επιτάχυνση. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι συντηρητικοί οδηγοί αποκλείονται από το υποψήφιο αγοραστικό κοινό, αρκεί να χρησιμοποιούν ήπια το δεξί πεντάλ, τακτική η οποία θα τους εξασφαλίσει σημαντικά μεγαλύτερη αυτονομία.

Για να το κάνουμε ακόμα πιο σαφές (καθώς η «γλύκα» του γκαζιού είναι μεγάλη) θα σημειώσουμε ότι, απολαμβάνοντας τις επιδόσεις του Σουηδικού SUV η μέση κατανάλωση ξεπέρασε κατά πολύ τις 30kWh/100 χλμ, τιμή που επιβάλλει τον ήπιο ρυθμό για την κυρίως χρήση.

Στην ήπια χρήση, διαπιστώνεις αμέσως ότι, η οδήγηση με ένα πεντάλ (One Pedal) συνηθίζεται εύκολα και το σύστημα αυτό στο XC40 είναι ένα από τα πιο σωστά ρυθμισμένα συστήματα που έχουμε συναντήσει. Επιπλέον, υπάρχει και το σύστημα Brake Blending, με το οποίο η οδήγηση με ένα πεντάλ έχει τον ίδιο ρυθμό επιβράδυνσης ακόμα και όταν η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω είναι, αφενός η ανάκτηση ενέργειας που πολλαπλασιάζει την αυτονομία και αφετέρου η μακροζωία των φρένων που ελάχιστα καταπονούνται παρά το μεγάλο βάρος του οχήματος.

Κατά τα λοιπά η σφιχτή, αλλά ισορροπημένα ρυθμισμένη ανάρτηση, κρατάει σε ουδέτερη οδική συμπεριφορά και με ελάχιστες κλίσεις το βαρύ αμάξωμα, που στο σύνολο σχεδόν των περιπτώσεων προσφέρει άνεση στους επιβάτες και σταθερή τροχιά στο οδηγό. Ο τελευταίος έχει σαν σύμμαχο και το γρήγορο, με αίσθηση τιμόνι, που όμως στους κλειστούς ελιγμούς θα θέλαμε να κόβει περισσότερο.

Τέλος, η ύπαρξη των δυο ηλεκτροκινητήρων, η ψηλή απόσταση από το έδαφος (γωνία προσέγγισης 20 μοίρες – γωνία διαφυγής 26,4 μοίρες) και η δυνατότητα επιλογής λειτουργίας Off Road, κάνουν το ηλεκτρικό XC40 της δοκιμής μας «όπλο» και για εκτός ασφαλτοδρόμων περιπλανήσεις, αρκεί ο οδηγός να έχει τα κατάλληλα ελαστικά και να θυμάται πως δεν υπάρχει ρεζέρβα. Στο odd road προφίλ (διαθέσιμο μόνο έως τα 40χλμ/ώρα) το σύστημα προσαρμόζει την ταχύτητα περιστροφής του κάθε τροχού ούτως ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη πρόσφυση σε γλιστερές διαδρομές, απότομες κατηφόρες, δύσκολα περάσματα, κ.λπ.

Δια ταύτα

Το πρώτο ηλεκτρικό Volvo βάζει πολύ ψηλά τον πήχη για τα ηλεκτρικά SUV, καθώς συνδυάζει επιβλητική εμφάνιση, ποιότητα κατασκευής, χώρους, και εξοπλισμό, με άψογη οδική συμπεριφορά, εκρηκτικές επιδόσεις και «ανεκτή» αυτονομία που συνοδεύεται από τα ταχύτητα φόρτισης (αν βέβαια βρεις ταχυφορτιστή 150 KW).

Επιπλέον δεν πληρώνει τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας, ενώ καλύπτεται από 5ετή εγγύηση (ή 100.000 χλμ), με την εγγύηση για την μπαταρία να φτάνει στα 8 χρόνια (ή 160.000χλμ).

Υπέρ

  • Ποιότητα κατασκευής
  • Τεχνολογία – Εξοπλισμός
  • Περιφερειακή ορατότητα
  • Απόδοση κινητήρα – Επιδόσεις
  • Εκτός δρόμου δυνατότητα
  • Φρένα – Φώτα
  • Χώροι επιβατών
  • Ποιότητα κύλισης

Κατά

  • Τιμή
  • Μέτριος χώρος αποσκευών
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Εργονομία συστήματος πολυμέσων

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, SUV
  • Διαστάσεις: 4.440 ×1.863 ×1.652 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.702 χλστ
  • Απόσταση από το έδαφος: 176 χλστ
  • Βάρος: 2.188 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 419 / 1295 λτ
  • Ηλεκτροκινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες μόνιμου Μαγνήτη
  • Τύπος μπαταρίας: Ιόντων Λιθίου 78,0 KWh
  • Ωφέλιμη χωρητικότητα μπαταρίας: 75,0 kWh
  • Ισχύς: 408 ίπποι
  • Ροπή (Nm): 660
  • Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/50/19 Εμπρός – 255/45/19 Πίσω
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι Εμπρός
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 4.9΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 180 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 350 χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 20,5 kWh/100 χλμ
  • Φόρτιση: 0-100% (AC): 38 ώρες & 30 λεπτά (οικιακός φορτιστής 2,3KW) – 8 ώρες & 15 λεπτά (wall box 11 kW) – Ταχυφόρτιση 0-80% (σε DC 150KWh): 31 λεπτά
  • Τιμή: από 62.186 ευρώ (χωρίς την επιδότηση του «Κινούμαι ηλεκτρικά»)