Μέσα Ιουλίου και μπήκαμε πλέον στο καλοκαίρι, εποχή που οι περισσότεροι οδηγοί θα καλύψουν πολλά χιλιόμετρα με το γιωταχί τους. Πώς όμως θα είμαστε σίγουροι ότι οι διακοπές δεν θα γίνουν «μαρτύριο» εξ αιτίας ελλείψεων του αυτοκινήτου μας;
Οι περισσότεροι Έλληνες έχουμε την συνήθεια να φροντίζουμε το αυτοκίνητο πριν τον χειμώνα, ειδικά όσον αφορά την αντικατάσταση των μεταχειρισμένων ελαστικών, προκειμένου τα τελευταία να είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν βροχές, χιόνια και λάσπες.
Όμως, δεν είναι έτσι. Η πλέον κατάλληλη εποχή για την αντικατάσταση των μεταχειρισμένων ελαστικών, είναι το καλοκαίρι με τις υψηλές θερμοκρασίες, παρά πριν τον χειμώνα με τις βροχές και τα κρύα.
Ο μεγάλος «εχθρός» των μεταχειρισμένων ελαστικών είναι η ζεστή άσφαλτος που πολλές φορές σχεδόν βράζει κάτω από τον καυτό ήλιο. Στις συνθήκες αυτές τα μεταχειρισμένα λάστιχα φθάνουν στα όριά τους, καθώς οι μεγάλες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τον ταλαιπωρημένο σκελετό (τα λινά όπως συνηθίζουμε να λέμε), είναι πιθανόν να κλατάρουν (χάσουν απότομα τον αέρα), γεγονός που οδηγεί αιφνιδιαστικά σε καταστάσεις πανικού, ανάλογου με την ταχύτητα και τις συνθήκες που επικρατούν εκείνη τη δεδομένη στιγμή.
Το κλατάρισμα είναι εξόχως επικίνδυνη κατάσταση ακόμα και για έμπειρους οδηγούς, ειδικά το καλοκαίρι που όλοι οδηγούμε ανέμελα, με το μυαλό μας σε άσχετα με την οδήγηση θέματα και την προσοχή μας στη θέα της φύσης, τη μουσική και ένα σωρό άλλες …Σειρήνες. Σε αυτή την κατάσταση μια απότομη απόκλιση από την πορεία (αυτό συμβαίνει στην περίπτωση κλαταρίσματος), ξαφνιάζουν και πανικοβάλουν τον οδηγό ο οποίος αργεί και αντιδρά απότομα στην προσπάθεια του να ελέγξει το όχημα.
Δια ταύτα, αν το όχημά μας χρειάζεται αντικατάσταση ελαστικών, πρέπει να τοποθετήσουμε καινούρια πριν ακόμα ξεκινήσουν οι καλοκαιρινές διαδρομές, προκειμένου να μην βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων.
Εδώ να σημειώσουμε ότι, η αντικατάσταση δυο μόνο ελαστικών δεν συνίσταται, αλλά σε περίπτωση που δεν γίνεται (συνήθως για οικονομικούς λόγους) αλλιώς, τότε τα καινούρια ελαστικά τοποθετούνται στους πίσω τροχούς του οχήματος, προκειμένου το πίσω μέρος του οχήματος να έχει καλύτερη πρόσφυση. Ο λόγος έχει να κάνει με το ότι, το γλίστρημα του πίσω μέρους (σε περίπτωση κλαταρίσματος π.χ.) γνωστό και σαν υπερστροφή αιφνιδιάζει περισσότερο τον οδηγό σε σχέση με το γλίστρημα του εμπρός μέρους (υποστροφή), γιατί στην πρώτη περίπτωση μόνο το αισθάνεσαι, ενώ στη δεύτερη το αισθάνεσαι και το βλέπεις.
Πέραν αυτών, καλό είναι ελέγχουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα οπτικά τα ελαστικά μας, παρατηρώντας ενδεχόμενες ρωγμές στα πλαϊνά, ή φουσκώματα (τα λεγόμενα βυζιά), πιθανές αποκολλήσεις πέλματος, ή ανομοιόμορφη φθορά στο πέλμα (πρόβλημα στην ευθυγράμμιση των τροχών). Το ίδιο συχνά πρέπει να ελέγχουμε τις πιέσεις των ελαστικών, χρησιμοποιώντας ένα αξιόπιστο αερόμετρο και ακολουθώντας ακριβώς τις οδηγίες του κατασκευαστή (βρίσκονται συνήθως εκτός από το manual, σε κάποια από τις πόρτες, ή στο πορτάκι του δοχείου καυσίμων. Ιδιαίτερη προσοχή χρήζουν τα χαμηλού προφίλ ελαστικά, τα οποία επειδή έχουν ενισχυμένα πλαϊνά, μπορεί να μην έχουν την ενδεδειγμένη πίεση, χωρίς αυτό να γίνεται αντιληπτό με το μάτι.
Τέλος, καλό είναι όσοι στα αυτοκίνητά μας δεν διαθέτουμε ρεζέρβα (έστω ασφαλείας) αλλά μόνο κιτ επισκευής ελαστικού, καλό θα είναι να έχουμε πρόχειρα το τηλέφωνο της οδικής βοήθειας, καθώς στους δρόμους της χώρας μας τα σκασμένα ελαστικά δεν έχουν τρύπες (έως περίπου 2-3 χλστ) που επιδιορθώνονται με το κιτ, αλλά σκισίματα στα πλαϊνά.
Αυτά τα ολίγα περί ελαστικών με ευχές για ευχάριστες και ασφαλείς διαδρομές.