Τα ιστορικά οχήματα αποτελούν στοιχεία πολιτιστικής κληρονομιάς του τόπου τα οποία πρέπει να διευκολύνονται ποικιλοτρόπως όσον αφορά τη διατήρησή τους σε καλή και λειτουργική κατάσταση. Μια από τις προϋποθέσεις της διατήρησης σε «λειτουργική κατάσταση» είναι το να κυκλοφορούν τακτικά καθώς η ακινησία προκαλεί μεγαλύτερες ζημιές οδηγώντας στην σταδιακή αχρήστευση του οχήματος.
Με αυτό το σκεπτικό αυτό επί δεκαετίες ένας ευεργετικός νόμος έδινε το δικαίωμα στην κυκλοφορία σε όσα αυτοκίνητα είχαν κλείσει 30 χρόνια από την ημέρα παραγωγής τους, με πινακίδες από την ΕΛΠΑ, ΦΙΛΠΑ & ΕΟΕΕ και μειωμένα κόστη κίνησης (εξαιρούντο των τελών κυκλοφορίας & είχαν μειωμένο ασφάλιστρο).
Όλα τα παραπάνω μέχρι το φθινόπωρο του 2017 όταν δυο υπουργοί (Οικονομικών & Μεταφορών) της τότε κυβέρνησης υπέγραψαν Κοινή Υπουργική Απόφαση με την οποία – ουσιαστικά – τα ιστορικά αυτοκίνητα με.
Από εκείνη την αποφράδα ημέρα ξεκίνησε μια απέλπιδα προσπάθεια από όσους εμπλεκόμενους όπως με τα παλιά αυτοκίνητα προκειμένου να επανέλθουν στην κυκλοφορία. Φορείς του κλάδου αλλά και ισχυρά πρόσωπα της ζωής του τόπου, προσπάθησαν να ακυρώσουν την απόφαση του 2016 χωρίς όμως αποτέλεσμα αφού η τότε πολιτική ηγεσία (ενδεχομένως και για ιδεοληπτικούς λόγους) παρά τις υποσχέσεις δεν προχώρησε σε ουσιαστική τροποποίηση της καταστροφικής για τα ιστορικά οχήματα απόφασης.
Κάπως έτσι φθάσαμε στο 2019, όταν η σημερινή κυβέρνηση όχι μόνο άκουσε τα αιτήματα των «ιστορικών», αλλά πήγε την υπόθεση πολύ μπροστά με την Κ.Υ.Α. 82350/3809/19 που εξήγγειλε ότι, τα πιστοποιημένα από τις αναγνωρισμένες Ομοσπονδίες ιστορικά οχήματα θα παίρνουν Κρατικές πινακίδες (Νόμος 4850/2021 – ΦΕΚ 208/Α/5-11-2021, με έναρξη ισχύος μετά παρέλευση 18μηνου, την 5η/5/2023), καταβάλλοντας μειωμένα τέλη κυκλοφορίας και περνώντας ανά έτος από ΚΤΕΟ.
Εκεί λοιπόν που πλησίαζε η ιστορική για τα ιστορικά ώρα των Κρατικών πινακίδων η κυβέρνηση αιφνιδίασε τους πάντες καθώς με νόμο στις 3/4/2023, έθεσε πρόωρα σε εφαρμογή τον 4850/2021, χωρίς να εξηγήσει τι θα γίνει μέχρι να ενημερωθούν οι υπηρεσίες και τα ΚΤΕΟ της χώρας. Όμως, έτσι με την εφαρμογή του νόμου στις 3/4/2023, στο άρθρο 40 καταργείται η Κ.Υ.Α. του 2019 με συνέπεια (αν δεν υπάρξει νέα απόφαση) από 3/4 να θεωρείται παράνομη η κυκλοφορία ιστορικών οχημάτων με πινακίδες ΦΙΛΠΑ, ΟΜΑΕ, ΕΛΠΑ & ΕΟΟΕ.
Το κομφούζιο ολοκληρώθηκε με επιστολή (και όχι επίσημη απόφαση) του αρμόδιου Υφυπουργού που αναγράφει ότι: «μπορούν όσοι επιθυμούν να εφοδιαστούν με ιστορικές πινακίδες για τα οχήματά τους, αφού ολοκληρωθεί η ενημέρωση των αρμόδιων Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών από το Υπουργείο σχετικά με τον τρόπο υλοποίησης των διατάξεων αυτών», ενώ συνεχίζει με το ότι: «όσα αυτοκίνητα δεν έχουν εφοδιαστεί με τις νέες πινακίδες, θα εξακολουθούν να κυκλοφορούν σύμφωνα με τους όρους και περιορισμούς που προβλέπονται στην ΚΥΑ υπ’ αριθμ.82350/3809/19».
Έλα όμως που ο νόμος 4850 θέτει στο περιθώριο την ΚΥΑ του 2019 και εφεξής οι πινακίδες των Ομοσπονδιών ουσιαστικά θα είναι παράνομες. Εκτός κι αν η επιστολή του κ. Υφυπουργού είναι νόμος…
Από την άλλη, κάποιοι που προσπάθησαν να ξεκινήσουν τη διαδικασία έκδοσης Κρατικών ιστορικών πινακίδων βρήκαν τις «πόρτες» των Δ/νσεων Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών κλειστές, αφού οι υπάλληλοι δεν είχαν ιδέα σχετικά με όλα τα παραπάνω.
Με λίγα λόγια οι ιστορίες καθημερινής τρέλας δεν έχουν τελειωμό σε αυτό τον τόπο, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να κινούμαστε σε ένα καθεστώς αβεβαιότητας, ημιπαρανομίας, ερμηνείας νόμων κατά το δοκούν, συναλλαγής με τα αρμόδια όργανα και πολλές ακόμα συμπεριφορές που δεν έχουν θέση σε ένα ευνομούμενο κράτος που ενεργεί για την ευζωία του πολίτη προκειμένου ο τελευταίος να είναι συνεπής και στις υποχρεώσεις του προς αυτό.
Όσο για τους άμεσα ενδιαφερόμενους κατόχους ιστορικών οχημάτων ευτυχώς που την άνοιξη ανθίζουν οι μαργαρίτες οι οποίες ενδεχομένως να απαντούν στο ερώτημα «κυκλοφορούν ή δεν κυκλοφορούν τα ιστορικά αυτοκίνητα».