Ανάλυση της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA) εντόπισε τους λόγους που κάνουν έναν οδηγό να είναι επιθετικός πίσω από το τιμόνι.
Η ταχύτητα είναι ένας τύπος επιθετικής οδηγικής συμπεριφοράς και υπάρχουν αρκετοί παράγοντες που την επηρεάζουν. Η ανάλυση επισημαίνει ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση είναι ένας από τους πιο συχνά αναφερόμενους παράγοντες που συμβάλλουν στην επιθετική οδήγηση.
Οι οδηγοί μπορούν να την υιοθετήσουν χρησιμοποιώντας επιθετικές συμπεριφορές, συμπεριλαμβανομένης της υπερβολικής ταχύτητας, της συχνής αλλαγής λωρίδας κυκλοφορίας ή του θυμού κατά τη διάρκεια της οδήγησης, που ουσιαστικά τους εμποδίζει να οδηγήσουν σωστά και με ασφάλεια.
Μερικοί άνθρωποι οδηγούν επιθετικά επειδή έχουν πάρα πολλά να κάνουν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, είτε γιατί αργούν στη δουλειά τους ή στο ραντεβού τους με αποτέλεσμα να οδηγούν γρήγορα πέφτοντας σε μια σειρά από οδηγικά παραπτώματα. Επίσης και ο χαρακτήρας του οδηγού μπορεί να τον προτρέπει για γρήγορη οδήγηση.
Από την άλλη ένα αυτοκίνητο μπορεί να απομονώσει από το περιβάλλον και τον κόσμο έναν οδηγό. Προφυλαγμένος από το εξωτερικό περιβάλλον, ένας οδηγός μπορεί να γίνει παρατηρητής του περιβάλλοντός του, παρά να συμμετέχει ενεργά σε αυτό, συμβάλλοντας τα μέγιστα για την ασφάλεια.
Τα μέτρα που προτείνονται
Οι περισσότεροι αυτοκινητιστές σπάνια οδηγούν επιθετικά και κάποιοι δεν το κάνουν ποτέ. Για άλλους όμως η επιθετική οδήγηση είναι συχνό φαινόμενο και για ένα μικρό ποσοστό αυτοκινητιστών είναι η συνήθης οδηγική συμπεριφορά τους. Περιστασιακά επεισόδια επιθετικής οδήγησης, όπως υπερβολική ταχύτητα και απότομη αλλαγή λωρίδας, μπορεί να συμβούν ως απόκριση σε συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως όταν ο οδηγός καθυστερεί σε ένα σημαντικό ραντεβού, αλλά δεν είναι η φυσιολογική συμπεριφορά του αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Αυτό μάλιστα που διαφαίνεται είναι ότι υπάρχουν περισσότερες περιπτώσεις αγενούς και εξωφρενικής συμπεριφοράς στο δρόμο σήμερα σε σχέση με το παρελθόν, την ίδια στιγμή που οι οδηγοί σήμερα διανύουν περισσότερα χιλιόμετρα σε σχέση με το παρελθόν.
Για την αντιμετώπιση επικίνδυνων συμπεριφορών στους δρόμους η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας προτείνει καθορισμό της σχέσης μεταξύ ταχύτητας και ασφάλειας, την εφαρμογή μέτρων σχεδιασμού δρόμων και μηχανικής για την επίτευξη κατάλληλων ταχυτήτων, τον καθορισμό των ορίων ταχύτητας που είναι ασφαλή για το σύνολο των οχημάτων, την εφαρμογή προσπαθειών επιβολής και κατάλληλης τεχνολογίας που στοχεύουν αποτελεσματικά στην μείωση της ταχύτητας και την προβολή επικοινωνιακών μηνυμάτων στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με θέμα την ασφάλεια κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
Κυριάκος Παρασίδης© ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ΑΕ και παραχωρούν