H Audi έχει υιοθετήσει τεχνολογία οργανικών διόδων εκπομπής φωτός ή organic light-emitting diodes, ευρέως γνωστές ως OLED, ήδη από το 2016 και τώρα παρουσιάζει την επόμενη γενιά, στο Q5. H ψηφιοποίηση έχει μπει πλέον σε μια νέα εποχή και η νέα τεχνολογία υπόσχεται να βελτιώσει την οδική ασφάλεια ενώ είναι η πρώτη που επιτρέπει την εξατομίκευση της «υπογραφής» των πίσω φώτων.
Οι πηγές φωτός OLED βασίζονται στην αρχή εκπομπής πάνελ, σε αντίθεση με σημειακές φωτεινές πηγές, όπως τα LED, που χρησιμοποιούν κρύσταλλους ημιαγωγών. Η αρχή λειτουργίας των OLED, ως ολιστική φωτεινή πηγή και όχι εκπομπή φωτός από επιμέρους σημεία, έχει πολλαπλά οφέλη: το φως των OLED είναι εξαιρετικά ομοιογενές, απεριόριστα ρυθμιζόμενο και επιτυγχάνει πολύ υψηλή αντίθεση.
Επιπλέον, μπορεί να κατατμηθεί, με τα τμήματα αυτά να είναι ξεχωριστά ελεγχόμενα και να μπορούν να αναπτύξουν διαφορετικά επίπεδα φωτεινότητας, με ελάχιστα κενά μεταξύ τους. Η μονάδα φωτισμού δεν απαιτεί ανακλαστήρες, οπτικές ίνες ή παρόμοια οπτικά. Αυτό καθιστά τις μονάδες OLED πολύ αποδοτικές, ελαφριές και επίπεδες, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την ελευθερία έκφρασης των σχεδιαστών.
Ένα στοιχείο φωτισμού OLED είναι μόλις ένα χιλιοστό λεπτό, ενώ οι συμβατικές λύσεις LED απαιτούν πολύ μεγαλύτερα εγκατεστημένα βάθη, από 20 έως 30 χιλιοστά. Η ενεργειακή απαίτηση ενός OLED είναι και πάλι σημαντικά χαμηλότερη από εκείνη των LED, εάν οι τελευταίες επιτύχουν παρόμοια ομοιογένεια, για λόγους σύγκρισης.
Η τεχνολογία OLED της Audi έκανε το ντεμπούτο της στα πίσω φώτα του TTRS, το 2016. Μέχρι τώρα, τα μοντέλα της μάρκας που χρησιμοποιούν τεχνολογία φωτισμού OLED είχαν έως και τέσσερα ξεχωριστά ελεγχόμενα, πολύπλοκα τμήματα φωτισμού που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για ένα μεμονωμένο, καθορισμένο σχέδιο φωτισμού.
Ο μεγαλύτερος αριθμός μεμονωμένων ελεγχόμενων τμημάτων μπορεί τώρα να ενεργοποιηθεί τυχαία, με συνεχή μεταβλητότητα φωτεινότητας. Στο Q5, χρησιμοποιούνται σήμερα τρία πλακίδια των έξι μονάδων, με άλλα λόγια 18 τμήματα ανά λάμπα. Η υψηλή ακρίβεια και η μεγάλη μεταβλητότητα προσφέρουν στους σχεδιαστές φωτός πολλές δυνατότητες, χρησιμοποιώντας μόνο έναν τύπο υλικού.
Οι πελάτες του μοντέλου που επιλέγουν ψηφιακή τεχνολογία OLED έχουν τη δυνατότητα επιλογής τριών φωτιστικών υπογραφών στα πίσω φώτα, κατά την αγορά του αυτοκινήτου τους. Στη «δυναμική» λειτουργία του drive select, τα πίσω φώτα αλλάζουν επίσης σε μία πιο σπορ μορφή.
Επιπλέον, μπορούν να εφαρμοστούν κινούμενα φωτιστικά εφέ, όπως σενάρια άφιξης/αναχώρησης από το αυτοκίνητο, καθώς και τα δυναμικά φλας που έχουν πλέον ενσωματωθεί στις νέες μονάδες λαμπτήρων.
Στο νέο Q5, υλοποιείται δυνατότητα εντοπισμού εγγύτητας, μέσα από τα ψηφιακά πίσω φώτα OLED. Όταν ένας άλλος χρήστης του δρόμου πλησιάζει σε λιγότερο από δύο μέτρα από πίσω ένα Q5, το οποίο για παράδειγμα είναι σταματημένο σε κάποιο φανάρι, όλα τα τμήματα των πίσω φώτων OLED ανάβουν. Όταν το όχημα αρχίσει να κινείται, επιστρέφει στην αρχική «υπογραφή» φωτός. Αυτό είναι απλώς ένα αρχικό παράδειγμα της επικοινωνίας Car-2-X του αυτοκινήτου με το περιβάλλον του.
Στο μέλλον και με την επιφύλαξη νομοθετικής έγκρισης, δεν είναι απίθανο τα προκαθορισμένα φωτιστικά προειδοποιητικά σήματα να υιοθετηθούν από τους κατασκευαστές σαν μία τεχνολογική εξέλιξη αντίστοιχη των πίσω φώτων που ενεργοποιούνται κατά το φρενάρισμα. Μάλιστα, ενδέχεται στα πίσω φώτα να εμφανίζονται προκαθορισμένα σύμβολα για να παρέχουν σε άλλους χρήστες του δρόμου έγκαιρες προειδοποιήσεις για κινδύνους, όπως ολισθηρούς δρόμους ή το τέλος ενός μποτιλιαρίσματος στην εθνική οδό.
Η ανάπτυξη και η έγκριση των πρώτων δυναμικών φλας είναι ένα καλό παράδειγμα της αποτελεσματικής συνεργασίας της μάρκας με τις νομοθετικές αρχές. Οι ερευνητές παρουσιάζουν πιθανές τεχνολογίες και στη συνέχεια τις προσαρμόζουν ανάλογα με τις ανάγκες, γεγονός που διευκολύνει την αναγνώριση και νομοθετική έγκριση νέων ιδεών, βασική αρχή της εξέλιξης της τεχνολογίας.
Νίκος Τσάδαρης