Εδώ και λίγες ημέρες (21/6) μπήκαμε και επισήμως στο θερινό τρίμηνο του έτους, στο οποίο μάλιστα οι περισσότεροι διανύουμε τα περισσότερα χιλιόμετρα του χρόνου, οδηγώντας.
Η εποχή αυτή είναι η πιο κατάλληλη για να αλλάξουμε τα μεταχειρισμένα ελαστικά του αυτοκινήτου μας, παρά το ότι, οι περισσότεροι πιστεύουμε πως πρέπει να περιμένουμε το φθινόπωρο και τον χειμώνα, προκειμένου με καινούρια λάστιχα, να προστατευθούμε, καλύτερα από τις δύσκολες καιρικές συνθήκες.
Όμως, όχι. Η πλέον κατάλληλη εποχή για την αντικατάσταση των φθαρμένων ελαστικών, είναι πριν ξεκινήσει για τα καλά το καλοκαίρι και οι ζέστες, παρά πριν τον χειμώνα με τις βροχές και τα κρύα.
Ο λόγος, απλός και τον εξηγούμε στις παρακάτω γραμμές, ως εξής:
- Ο μεγάλος «εχθρός» μεταχειρισμένων ελαστικών, δεν είναι το κρύο, η βροχή, το χιόνι ή ο πάγος, αλλά οι υψηλές θερμοκρασίες περιβάλλοντος και οι ακόμα υψηλότερες θερμοκρασίες της ασφάλτου.
- Τα παλιά λάστιχα ζορίζονται και απειλούνται πολύ περισσότερο τους καλοκαιρινούς μήνες, καθώς οι μεγάλες θερμοκρασίες σε συνδυασμό με τον ταλαιπωρημένο σκελετό (τα λινά όπως είναι ευρύτερα γνωστός), είναι πιθανόν να δημιουργήσουν το κοινώς λεγόμενο κλατάρισμα, που οδηγεί άμεσα σε καταστάσεις πανικού, ανάλογου με την ταχύτητα και τις συνθήκες που επικρατούν στο όποιο σημείο συμβεί αυτό.
- Η οδήγηση τους καλοκαιρινούς μήνες, είναι συνήθως χαλαρή, με πολλές πηγές αποπροσανατολισμού (συζητήσεις με συνεπιβάτες, μουσική, απόσπαση ορατότητας, κ.ά.), που σε μια απότομη απόκλιση από την πορεία (κάτι που συμβαίνει στην περίπτωση κλαταρίσματος), κάνουν ακόμα δυσκολότερο το έργο του οδηγού, στην προσπάθεια ελέγχου του οχήματος.
- Αντίθετα, τους χειμερινούς μήνες, οδηγώντας σε ολισθηρούς δρόμους με φθαρμένα ελαστικά, όλοι είμαστε υποψιασμένοι για το ενδεχόμενο γλιστρήματος και κατά συνέπεια πιο έτοιμοι να αντιδράσουμε αν αυτό συμβεί.
Με βάση λοιπόν τα παραπάνω επιχειρήματα, αν το όχημά μας χρειάζεται καινούρια ελαστικά, δεν πρέπει να περιμένουμε να τελειώσει το καλοκαίρι, αλλά να κάνουμε την αντικατάσταση τώρα, προκειμένου να μην βρεθούμε ξαφνικά προ απρόβλεπτων, δύσκολα ελεγχόμενων καταστάσεων.
Εκτός από αυτό, καλό είναι να ελέγχουμε πιο συχνά τις πιέσεις των ελαστικών μας, χρησιμοποιώντας ένα αξιόπιστο μετρητή και ακολουθώντας πιστά αυτά που γράφει ο κατασκευαστής στο owner’s manual, καθώς και σε κάποια από τις πόρτες, ή στο καπάκι του δοχείου καυσίμων.
Ακόμα περισσότερο και ειδικά το καλοκαίρι, απαιτείται να παρατηρούμε συχνά τα ελαστικά μας, προσέχοντας μήπως παρουσιάζουν ραγάδες, ή εξογκώματα (τα λεγόμενα βυζιά).
Τέλος, σημειώνουμε ότι, αλλαγή δυο μόνο ελαστικών δεν είναι το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε για την ασφάλειά μας, αλλά σε περίπτωση που γίνει, τότε τα καινούρια λάστιχα τοποθετούνται στους πίσω τροχούς του οχήματος, καθώς το όποιο γλίστρημα του πίσω μέρους αιφνιδιάζει περισσότερο τον οδηγό, από το γλίστρημα του εμπρός μέρους.
Καλό καλοκαίρι με ασφαλείς και ευχάριστες διαδρομές._ Νίκος Τσάδαρης