Έως και 10.000 νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στην περιοχή του Βερολίνου με την λειτουργία, πιθανότατα στο τέλος του 2021, του νέου «Giga-εργοστασίου» της αμερικανικής εταιρίας ηλεκτρικών οχημάτων και μπαταριών Tesla.
Έκπληξη ακόμη και για τον Γερμανό υπουργό Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ αποτέλεσε η ανακοίνωση του ιδρυτή της Tesla Έλον Μασκ, χθες το βράδυ, κατά την διάρκεια της καθιερωμένης εκδήλωσης της εφημερίδας Bild και του περιοδικού Bild Auto «Χρυσό Τιμόνι», ότι η εταιρία του θα κατασκευάσει λίγο έξω από το Βερολίνο το νέο της εργοστάσιο.
Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ οι μυστικές διαπραγματεύσεις με τον Γεργκ Στάινμπαχ, υπουργό Οικονομίας του κρατιδίου του Βρανδεμβούργου όπου θα χτιστεί το εργοστάσιο, διήρκεσαν έξι μήνες και το αποτέλεσμά τους προκάλεσε ενθουσιασμό στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση, με τον Πέτερ Αλτμάιερ να κάνει λόγο για «ορόσημο» στην ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Γερμανία. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφεν Ζάιμπερτ χαιρέτισε την επένδυση η οποία, όπως είπε, «δείχνει ότι ακόμη και μια εταιρία όπως η Tesla έχει πειστεί για την δύναμη καινοτομίας και τα πλεονεκτήματα την Γερμανίας».
Ο Ζάιμπερτ αναφέρθηκε ακόμη στα κυβερνητικά σχέδια για ταχεία ανάπτυξη του δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τονίζοντας ότι και αυτό προφανώς έχει ιδιαίτερη σημασία για τους ξένους επενδυτές. Ο ίδιος πάντως, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, εξήγησε ότι δεν υπήρξε συνάντηση της καγκελαρίου ‘Αγγελα Μέρκελ με τον ‘Ελον Μασκ, ενώ η εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομίας επανέλαβε την διαβεβαίωση του υπουργού της ότι για την προσέλκυση της επένδυσης δεν δόθηκαν ειδικά «κίνητρα» από γερμανικής πλευράς και ότι ισχύουν και για την Tesla οι ίδιοι όροι όπως και για τους άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Η κατασκευή του εργοστασίου, 35 χιλιόμετρα νοτιοανατολικά του Βερολίνου, στην περιοχή Γκρουνχάιντε του Βρανδεμβούργου, αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα και να προχωρήσει «με ταχύτητες – ρεκόρ», σύμφωνα με τον Γεργκ Στάινμπαχ, ο οποίος εξήγησε ότι σε πρώτη φάση θα απασχοληθούν 3.000 εργαζόμενοι και ότι η επένδυση αφορά «κάποια δισεκατομμύρια».
«Το βέβαιο είναι ότι θα είναι έτοιμο σε πιο σύντομο χρόνο από ό,τι το αεροδρόμιο», είπε αστειευόμενος ο ίδιος ο ‘Ελον Μασκ κατά την ανακοίνωση της απόφασής του, αναφερόμενος στο νέο αεροδρόμιο Βερολίνου-Βρανδεμβούργου το οποίο επρόκειτο να λειτουργήσει το 2012 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί. «Είναι για μας η ευκαιρία να δείξουμε ότι η προστασία του κλίματος, η ευημερία και η απασχόληση μπορούν να πηγαίνουν χέρι-χέρι», δήλωσε από την πλευρά του ο πρωθυπουργός του Βρανδεμβούργου Ντίτμαρ Βόιντκε.
Στο εργοστάσιο της Γερμανίας πρόκειται να κατασκευάζεται από το 2021 το μοντέλο Υ, καθώς και μπαταρίες και κινητήρες. Επιπλέον, η Tesla θα δημιουργήσει στο Βερολίνο κέντρο Μηχανικής και Σχεδιασμού. «Η Γερμανία κατασκευάζει καταπληκτικά αυτοκίνητα. Κάποια από τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο είναι “Made in Germany”», δήλωσε ο ‘Ελον Μασκ, επισημαίνοντας ότι αυτό αποτέλεσε σημαντικό κίνητρο για την απόφασή του.
Η έλευση της Τesla στην Γερμανία αναμένεται πάντως να αποτελέσει πρόκληση για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες προχωρούν διστακτικά προς την ηλεκτροκίνηση. «Θα μπορούσε να είναι θετικό. Όταν θα έρθει εδώ η Tesla, θα ασκήσει πίεση στην αγορά και εταιρίες όπως η BMW και η Daimler θα αναγκαστούν να αναπτύξουν γρηγορότερα αμιγώς ηλεκτρικούς κινητήρες», σχολίασε ο ειδικός στα θέματα αυτοκίνησης της οικονομικής εφημερίδας Handelsblatt Στέφαν Μέντσλε.
Η ίδια εφημερίδα χαρακτηρίζει την ανακοίνωση της δημιουργίας του εργοστασίου «χριστουγεννιάτικο δώρο» για την κυβέρνηση, απογοήτευση ωστόσο έχει προκαλέσει η επιλογή της τοποθεσίας για άλλα γερμανικά κρατίδια τα οποία ήλπιζαν να προσελκύσουν τη επένδυση, όπως η Κάτω Σαξονία και το Ζάαρλαντ.
Η επιλογή του Βρανδεμβούργου έγινε πιθανότατα, όπως επισημαίνει η Berliner Morgenpost, επειδή στην περιοχή λειτουργεί ήδη κέντρο μεταφοράς προϊόντων ακριβώς πάνω στον αυτοκινητόδρομο Α10, ενώ το νέο αεροδρόμιο, το οποίο σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις θα λειτουργήσει τον Οκτώβριο του 2020, βρίσκεται περίπου 25′ μακριά.
Η Tesla αναζητούσε εδώ και καιρό την κατάλληλη τοποθεσία για ένα «Giga-εργοστάσιο» στην Ευρώπη, και πολλές χώρες είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για την επένδυση. Το πρώτο τέτοιο εργοστάσιο λειτουργεί στην Νεβάδα των ΗΠΑ, ενώ πριν από λίγο καιρό – και εντός έξι μηνών – ολοκληρώθηκε αντίστοιχη κατασκευή στην Κίνα. Εκεί θα παράγονται 150.000 αυτοκίνητα ετησίως, τα μοντέλα 3 και Υ.