Πριν λίγους μήνες είχαμε οδηγήσει (για λίγο) την τρίτη γενιά του Honda Jazz, ενός καλοφτιαγμένου αυτοκινήτου πόλης που έχει πουλήσει πάνω από 5 εκατομμύρια μονάδες σε όλο τον κόσμο από το 2001 που παρουσιάστηκε, ενώ σήμερα κατασκευάζεται σε επτά χώρες.
Πρόκειται για ένα πρακτικό και εύχρηστο όχημα που είχε πάντα θετική αντιμετώπιση στην Ελλάδα και η προηγούμενη γενιά του είχε αναδειχθεί (από μερίδα δημοσιογράφων) «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα».
Εκτός/Εντός
Στη δοκιμή διαρκείας που είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε, οδηγήσαμε την έκδοση 1.3 Comfort, η οποία εκτός από τον πλούσιο βασικό εξοπλισμό που περιλαμβάνει: ESP με hill holder, 6 αερόσακοι, σύστημα City-Brake Αctive με αυτόματο φρενάρισμα για την αποφυγή ατυχημάτων με χαμηλή ταχύτητα στην πόλη (λειτουργεί με ταχύτητες μέχρι 32 χλμ./ώρα), κλιματισμός, ηλεκτρικά παράθυρα, κεντρικό κλείδωμα με τηλεχειρισμό, ηλεκτρικοί καθρέφτες, αυτόματα φώτα και καθαριστήρες, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, cruise control, ηχοσύστημα με χειριστήρια στο τιμόνι, Bluetooth και θύρες USB (συμβατή με iPod) και Aux, σύστημα start-stop, διαθέτει το εξελιγμένο σύστημα Honda Connect, με οθόνη αφής 7 ιντσών. Συμβατό με MirrorLink και Android, έχει δυνατότητα σύνδεσης με Wi-Fi tethering ή mobile router και χάρτες πλοήγησης.
Τα πίσω καθίσματα Magic Seats της Honda (στα οποία αναδιπλώνεται και το οριζόντιο τμήμα προς τα πάνω), επιτρέπουν την μεταφορά αντικειμένων μεγάλου ύψους.
Η νέα γενιά διατηρεί την κλασική φόρμα ενός Jazz, υιοθετώντας όμως ένα χαρακτηριστικό, σύγχρονο στυλ, με νέα φυσιογνωμία και έντονες, χαρακτηριστικές γραμμές.
Με τολμηρή και παράλληλα σοφιστικέ εξωτερική και εσωτερική σχεδίαση, το Jazz είναι κατά 95 χλστ μακρύτερο από τον προκάτοχό του, με μεταξόνιο μεγαλύτερο κατά 30 χλστ. Χάρη όμως, στη νέα πλατφόρμα, το Jazz είναι αναλογικά ακόμα μεγαλύτερο εσωτερικά σε σχέση με την προηγούμενη γενιά.
Ακολουθώντας τη σχεδιαστική φιλοσοφία της Honda «man maximum, machine minimum» επιτυγχάνει την μεγιστοποίηση του χώρου των επιβατών (πίσω κάθονται χωρίς πολλούς συμβιβασμούς τρεις εύσωμοι ενήλικες) και ελαχιστοποίηση των εξωτερικών διαστάσεων. Με μόνο 4μ. (3.995χλστ.) μήκους, διαθέτει ρεζερβουάρ καυσίμου τοποθετημένο στο κέντρο για μεγαλύτερη ευρυχωρία και καινοτόμες χωροταξικές λύσεις, ενώ ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 354 λίτρα, χωρίς όμως ρεζέρβα.
Τα σκληρά πλαστικά του εσωτερικού δείχνουν άψογα συναρμολογημένα, υπάρχουν άφθονες θέσεις για μικροαντικείμενα, τα όργανα είναι ευανάγνωστα, αλλά η πλευρική στήριξη των εμπρός καθισμάτων ελλιπής.
Με πολύ καλή ορατότητα γύρω γύρω και υψηλού επιπέδου εργονομία, το Jazz ξεπερνά τα όρια των αστικών περιοχών, όντας ικανό να εξυπηρετήσει και μικρά ταξίδια, αρκεί να μάθεις τα τερτίπια του μοναδικού κινητήρα με τον οποίο είναι εφοδιασμένο.
Κινητήρας/Κιβώτιο/Επιδόσεις
Πρόκειται για τον βενζινοκινητήρα 1.3 i-VTEC της σειράς Earth Dreams Technology της Honda, με απόδοση 102 ίππων στις 6.000 σ.α.λ., και ροπή 12,5 χγρμ/5000σ.α.λ., συνδυάζεται –στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας- με ένα νέο 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο στάνταρ (που αντικαθιστά το προηγούμενο πεντάρι κιβώτιο). Έχοντας να αντιμετωπίσει 1.066 κιλά βάρους, το μικρό Jazz επιταχύνει από στάση μέχρι τα 100 χλμ σε 11,2’’ με τη μέγιστη ταχύτητα να αγγίζει τα 190 χλμ/ώρα.
Η συνολική απόδοση έχει βελτιωθεί με τη χρήση ενός συστήματος EGR (exhaust gas recirculation) υψηλής ροής, τη μειωμένη τριβή, τις βελτιωμένες τεχνολογίες idle-stop, και τον ηλεκτρονικό έλεγχο του εκκεντροφόρου μεταβλητού ελέγχου χρονισμού (VTC) που βελτιστοποιεί το χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής ακόμα και με κρύο κινητήρα.
Για βελτίωση της θερμικής απόδοσης, η αναλογία συμπίεσης αυξάνεται στο 13.5:1.
Ο νέος κινητήρας 1.318 κ.εκ. είναι ελαφρύς, χάρη στη χρήση λεπτότερων χιτωνίων, ένα σημαντικά ελαφρύτερο στρόφαλο κατά 27% και άλλα κινούμενα εξαρτήματα, συν την υιοθέτηση μιας πολλαπλής εισαγωγής αποκλειστικά από ρητίνη και πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων Euro 6, με τις εκπομπές CO2 να ξεκινούν από 106 γρ/χλμ. Η οικονομία καυσίμου στην περίπτωσή μας ήταν κατά μέσο όρο 4,9λτ/100χλμ, τιμή που πέφτει ακόμα περισσότερο στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο.
Στο δρόμο
Στην πράξη ο κινητήρας παρά την ύπαρξη του συστήματος i-VTEC (που φροντίζει για την ομαλή λειτουργία σε όλο το εύρος των στροφών του κινητήρα), κάτω από τις 4000 σ.α.λ. είναι υποτονικός και χρειάζεται για άμεση επιτάχυνση ο οδηγός να καταφύγει στο εύχρηστο κιβώτιο, προκειμένου να εμφανιστούν οι όχι λίγοι ίπποι του κινητήρα που βγαίνουν στις 5000 σ.α.λ. και διατηρούνται σχεδόν μέχρι τον κόφτη (6500σ.α.λ.).
Σαφώς βελτιωμένη είναι και η οδική συμπεριφορά, με το αμάξωμα του Jazz να είναι εξαιρετικά άκαμπτο, χωρίς να «ιδρώνει» στους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους, με οδική συμπεριφορά γενικώς ουδέτερη και μόνο στα όρια ελαφρώς υποστροφική.
Οι αναρτήσεις περιλαμβάνουν γόνατα Μακφέρσον εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, ενώ εκτός του ESP υπάρχει και το σύστημα «υποβοήθησης ευκινησίας» (AHA), που βελτιώνει την κατευθυντικότητα και την απόκριση του αυτοκινήτου σε απότομους ελιγμούς ή ελιγμούς με υψηλή ταχύτητα. Η ευστάθεια στις στροφές, οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος και το θετικό σε αίσθηση τιμόνι είναι οι σημαντικές προς το καλύτερο διαφορές του νέου Jazz σε σχέση με τον προκάτοχό του, ενώ σε όλα αυτά προστίθενται τα δυνατά φώτα και τα ακούραστα φρένα.
Η άνεση πάντως βρίσκεται σε μέτριο επίπεδο, ενώ ο θόρυβος που παράγει ο κινητήρας στις ψηλές στροφές θυμίζει τον σπορτίφ προσανατολισμό της Honda, αλλά δεν ταιριάζει στην περίπτωση του Jazz.
Στα συν της κατασκευής αναμφίβολα περιλαμβάνονται τα διάφορα συστήματα ασφάλειας με τα οποία εξοπλίζεται (ανάλογα την έκδοση), όπως τα:
AHA (Agile Handling Assist), Forward Collision Warning, Traffic Sign Recognition System, Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning και High Beam Support System.
Δια ταύτα
Το νέο Jazz πατάει πάνω στα μονοπάτια των προκατόχων του, όντας σύγχρονο, πρακτικό, ευρύχωρο, γεροδεμένο, με καλή ποιότητα κατασκευής και υψηλή ακαμψία, ενώ έχει σαφώς βελτιωμένη οδική συμπεριφορά, αλλά…
Ο μοναδικός κινητήρας με τον οποίο εξοπλίζεται δεν δικαιολογεί τον κυβισμό του και -κατά τη γνώμη μας- δεν ταιριάζει στον προορισμό του μοντέλου. Σε αυτούς τους προβληματισμούς μας έρχεται να προστεθεί και η αλμυρή τιμή των 19.140 ευρώ, οπότε η ενδεχόμενη επιλογή του απαιτεί στοχοπροσήλωση στις αξίες της μάρκας, όπως η αντοχή, η ευχρηστία και οι χώροι, που αν τις απομονώσουμε από την τιμή, τοποθετούν το νέο Jazz ψηλά στην κατάταξη της κατηγορίας του.
Τέλος, σημειώνουμε ότι, η ελληνική αντιπροσωπεία διαθέτει το νέο Jazz με πλούσιες εκδόσεις εξοπλισμού, χωρίς επιπλέον χρέωση για το μεταλλικό χρώμα και με συνολικά 5ετή εγγύηση.
Υπέρ
• Χώροι
• Πολυμορφικότητα
• Ευελιξία
• Κατανάλωση
• Οδική συμπεριφορά
• Εξοπλισμός
• Ευχρηστία
Κατά
• Τιμή
• Υποτονικός κινητήρας χαμηλά
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Σούπερ μίνι, 5θέσιο επιβατικό
Κινητήρας: 4κύλινδρος,16βάλβιδος, ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας
Κυβισμός: 1.318 κ.εκ.
Ισχύς: 102 ίπποι/ 6.000σ.α.λ.
Ροπή: 12,5 χγρμ/5.000σ.α.λ.
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: 6άρι μηχανικό
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson/Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Ελαστικά: 185/60/15
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
0-100: 11,2 λτ/100χλμ
Τελική ταχ.: 190χλμ/ώρα
Κατανάλωση: 4,9λτ/100χλμ (μέση δοκιμής)
Ρεζερβουάρ: 40 λτ
Σύστημα διεύθυνσης: Κρεμαγιέρα με στάνταρ υποβοήθηση
Κύκλος στροφής: 5,4μ
Διαστάσεις: 3.995 Χ 1.694 Χ 1.550χλστ (ΜΧΠΧΥ)
Μεταξόνιο: 2.530χλστ
Χώρος αποσκευών: 354 / 1314 λτ
Βάρος: 1.066 kg
Νίκος Τσάδαρης