Η εξέλιξη της τεχνολογίας στα μικρά αυτοκίνητα μόνο αλματώδης μπορεί να χαρακτηριστεί. Αυτό αποτυπώνεται σε κινητήρες, κιβώτια, συστήματα εξοικονόμησης ενέργειας και άλλες τεχνολογίες που σχετίζονται με τη λειτουργία των κινητήριων συνόλων.

Κινητήρες: Downsizing – Overpower
Η πιο θεαματική εξέλιξη, και στην κατηγορία των μικρών, αφορά στους κινητήρες. Καθώς στα μικρά μοντέλα οι κινητήρες ήταν, ως επί το πλείστον, μικρού κυβισμού, η οικολογική ευαισθητοποίηση αλλά και η ανάγκη για μεγαλύτερη απόδοση επέβαλαν την εφαρμογή τεχνολογιών που αντιμετωπίζουν ακριβώς αυτές τις δύο παραμέτρους. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι το downsizing βρήκε στα μικρά την απόλυτη έκφρασή του.

Ο συνδυασμός του turbo με τον άμεσο ψεκασμό, έδωσε άλλον αέρα στους κινητήρες, προσφέροντάς τους την ισχύ και, κυρίως, τη ροπή να δουλεύουν από τις χαμηλές στροφές, δηλαδή ιδανικά για την κίνηση μέσα στην πόλη, χωρίς να έχουν μεγάλες απαιτήσεις για καύσιμο.

Τα πιο δημοφιλή παραδείγματα στο συγκεκριμένο τομέα είναι ο 1,2 TSI του ομίλου VW που εξοπλίζει τα VW Polo, Skoda Fabia, Seat Ibiza και Audi A1, αποδίδοντας από 86 μέχρι 105 ίππους και μέχρι 175 Nm ροπής από τις 1.750 σ.α.λ. Από τους πρώτους διδάξαντες είναι και ο TCe της Renault που, εξοπλίζοντας το Clio τελευταίας γενιάς, του έδωσε αέρα μεγαλύτερου αυτοκινήτου.

Ο 1,6 THP του γαλλικού γκρουπ PSA δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την BMW και έδωσε «φτερά» αρχικά σε όλη τη γκάμα του Peugeot 207, στο Mini αλλά και στα νεότερα Citroen DS3. Από την άλλη, οι Ιταλοί δεν αρκέστηκαν μόνο στο turbo των κινητήρων T – Jet που εφοδίαζε αρχικά τις Alfa Romeo MiTo και τα Fiat Punto και Grande Punto.

Προχώρησαν στο συνδυασμό του με το σύστημα ηλεκτροϋδραυλικού ελέγχου των βαλβίδων για αποτελεσματικότερη και πιο αποδοτική καύση γεννώντας τη νέα γενιά των κινητήρων MultiAir στα 1.400 κ.εκ. που λειτουργούν χωρίς τη βοήθεια στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων. Και αν το turbo συνδυάζεται με τον κομπρέσορα, όταν πρόκειται για τις γρήγορες εκδόσεις των μοντέλων του VAG, με απόδοση που φτάνει τους 185 ίππους (στο γρηγορότερο Α1), στη Nissan αρκέστηκαν στο μηχανικό υπερσυμπιεστή από μόνο του για να εξοπλίσουν την κορυφαία έκδοση του νέου Micra με τον κωδικό 1,2 DIG-S και 98 ίππους.

Εδώ το 3κύλινδρο μοτέρ, έχει και άμεσο ψεκασμό και πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων CO2 που περιορίζονται στα 95 γρ./χλμ. Την εξέλιξη στους κινητήρες, η Toyota την καταλαβαίνει με τη βελτιστοποίηση των ατμοσφαιρικών συνόλων εφαρμόζοντας τη φιλοσοφία Optimal Drive. Τόσο στο 3κύλινδρο 1.000άρι μοτέρ, όσο και στον 1,33, το Yaris απολαμβάνει τη χαμηλή κατανάλωση με τον περιορισμό των τριβών και το σύστημα απλού και διπλού, αντίστοιχα, χρονισμού των βαλβίδων.

Το αποτέλεσμα είναι η ανταγωνιστική ισχύς που συνδυάζεται με μία από τις πιο χαμηλές καταναλώσεις στην κατηγορία. Και αν ακόμα περιμένουμε την υβριδική έκδοση του νέου Yaris, η Honda την προσφέρει ήδη στο σημερινό Jazz. Αυτό χρησιμοποιεί ένα κινητήρα βενζίνης 1,3 λίτρων i-VTEC 88 ίππων σε συνδυασμό με ένα ηλεκτρικό μοτέρ 14 ίππων εξασφαλίζοντας συνολική ισχύ 98 ίππων.

Ο ηλεκτροκινητήρας ουσιαστικά λειτουργεί «επικουρικά» και αντλεί ενέργεια από μπαταρία κόμπακτ διαστάσεων που φορτίζει κατά την κύλιση των τροχών και τη χρήση του συστήματος πέδησης. Υπό συνθήκες και σε ταξίδι με σταθερά χαμηλή ταχύτητα, το Jazz μπορεί να παίρνει ισχύ μόνο από τον ηλεκτροκινητήρα για μικρό χρονικό διάστημα.

Κιβώτια: Το απαραίτητο συμπλήρωμα

Οι δυνατότητες των νέων κινητήρων δεν θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο έπακρο, εάν αυτοί δεν συνεργάζονταν με τα σύγχρονα κιβώτια ταχυτήτων που άλλαξαν για πάντα την εικόνα που έχουμε για τα αυτόματα. Ειδικά σε μία κατηγορία που η νόρμα συνήθιζε να είναι τα 4άρια κιβώτια με πολλούς συμβιβασμούς στη λειτουργία, η νέα γενιά κιβωτίων έκανε την εφαρμογή τους στα μικρά αυτοκίνητα σχεδόν ένα must για την κίνηση στην πόλη.

Εδώ, το ενδιαφέρον μονοπωλεί το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη που διαδόθηκε, κυρίως, από τα μοντέλα του ομίλου VAG, και κυκλοφόρησε με τον κωδικό DSG. Φτιαγμένο για να ταιριάζει ειδικά σε κινητήρες με ροπή μέχρι 250 Nm. Στην ίδια λογική είναι και η λειτουργία του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη TCT της Alfa Romeo αλλά με 6 σχέσεις. Ακόμα μία ευρέως διαδεδομένη τεχνολογία στα κιβώτια της κατηγορίας είναι και τα CVT (συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης) που προσομοιάζουν την αλλαγή μέχρι και 7 σχέσεων.

Ένα τέτοιο χρησιμοποιεί και το υβριδικό Jazz. Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην περίπτωση των αυτόματων κιβωτίων, οι αλλαγές γίνονται πλέον και από paddles στο τιμόνι, προνόμιο μόνο των μεγαλύτερων αυτοκινήτων πριν από μερικά χρόνια. Ωστόσο, τα πιο ευρέως διαδεδομένα κιβώτια στην κατηγορία, εξακολουθούν να είναι τα χειροκίνητα, με τη διαφορά, πλέον, ότι διαθέτουν 6 σχέσεις.

Έτσι, υπάρχει η δυνατότητα πιο σφιχτής κλιμάκωσης στις μικρές σχέσεις και πιο αραιής κλιμάκωσης στις μεγάλες σχέσεις που επιτρέπει το cruising με χαμηλές στροφές και κατά συνέπεια, ανάλογη κατανάλωση.

Άλλες τεχνολογίες: Το κερασάκι στην τούρτα
Είτε για λόγους οικονομίας, είτε για λόγους δυναμικής ή ακόμη και για εφέ, τα μικρά διαθέτουν και μια σειρά από καινοτομίες που αφορούν στον κινητήρα και τα καθιστούν πιο ολοκληρωμένα και ώριμα από ποτέ. Για παράδειγμα, το σύστημα Start&Stop συνοδεύει πλέον τα περισσότερα σύγχρονα μικρά και, σε συνδυασμό με το σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα, από κοινού φροντίζουν για τον περιορισμό της κατανάλωσης.

Κατόπιν, τα συστήματα που επεμβαίνουν στη δυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου, όπως το DNA της MiTo, καθίστανται όλο και πιο δημοφιλή. Επί του προκειμένου, το σύστημα αλλάζει την απόκριση στο γκάζι, την ευαισθησία του τιμονιού, αλλά και τα χαρακτηριστικά του αυτόματου κιβωτίου, όταν πρόκειται για το TCT.

Στην ίδια λογική, αλλά σε άλλο περιβάλλον, λειτουργεί το σύστημα ECON στο Jazz Hybrid, που ενεργοποιεί ένα επιπλέον σύστημα οικονομίας, μέσω του οποίου μειώνεται η ισχύς και η ροπή κατά 4%, βελτιστοποιείται η γωνία της πεταλούδας γκαζιού, κάνει πιο ομαλές αλλαγές το κιβώτιο, αυξάνεται η ανάκτηση ενέργειας μέσω πέδησης, ο κλιματισμός λειτουργεί περισσότερο σε πρόγραμμα ανακυκλοφορίας ή και απενεργοποιείται τελείως όταν τίθεται σε λειτουργία το start/stop.

Τέλος, η Fiat έχει εξελίξει την εφαρμογή Eco Drive, μέσω της οποίας ο οδηγός μπορεί να συλλέξει τα στοιχεία οδήγησης και ανεβάζοντάς τα στο αντίστοιχο πρόγραμμα στο internet, να αντλήσει πληροφορίες για πιο οικονομική οδήγηση συμμετέχοντας παράλληλα, στη βάση όλων των χρηστών του εν λόγω προγράμματος.

Πηγή: autotriti.gr