Στην πίστα των Μεγάρων συναντήσαμε για πρώτη φορά την 4η γενιά του Civic TypeR, ενός ξεχωριστού μοντέλου που ουσιαστικά δεν είναι τίποτα περισσότερο ή λιγότερο, από ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο που μπορούμε να χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας, ή να κάνουμε γρήγορες βόλτες σε πίστες, ή (με τον κατάλληλο εξοπλισμό ασφαλείας) να σημειώνουμε ζηλευτές επιδόσεις σε ειδικές διαδρομές ράλι.
Το TypeR εκ γενετής (1997) δημιουργήθηκε ενσαρκώνοντας το δόγμα του Σοϊχίρο Χόντα ότι, η ομώνυμη φίρμα δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τους αγώνες, γεγονός που αποδεικνύεται συνεχώς από το 1965, όταν η ιαπωνική φίρμα συμμετείχε για πρώτη φορά στη Φ1, σημειώνοντας και την παρθενική της νίκη στο Μεξικό.
Επιστρέφοντας όμως στο κυρίως μενού της ημερίδας που ζήσαμε μαζί με τους ανθρώπους της Σαρακάκης ΑΕΒΕ, να σημειώσουμε ότι η 4η γενιά του TypeR έχει σχεδιαστική συνέχεια και με τις τρεις προηγούμενες (1997, 2001, 2007), αλλά τώρα πλέον δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως το σφηνοειδές αμάξωμα είναι σχεδιασμένο στη λογική της αεροδυναμικής απόδοσης και δευτερευόντως σε οτιδήποτε άλλο.
Το αεροδυναμικό πακέτο του Type R χρησιμοποιεί ειδικά στοιχεία που παράγουν αεροδυναμική πίεση μοναδική για τη συγκεκριμένη κατηγορία. Η έμφαση στη ροή αέρα, όχι μόνο γύρω αλλά και μέσα από το αυτοκίνητο διασφαλίζει αρνητική άντωση (με τη ροή αέρα να πιέζει το αυτοκίνητο στο δρόμο) και στους δύο άξονες σε συνδυασμό με ελάχιστη αντίσταση. Αυτό είναι ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου και παρέχει ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητες ακόμα και στην τελική ταχύτητα των 270 km/h.
Ένα νέο, σχεδόν επίπεδο κάτω τμήμα αμαξώματος βοηθά στη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο και συνδυάζεται με πίσω διαχύτη για βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης, «κολλώντας» το αυτοκίνητο στο δρόμο.
Ένα φαρδύ εμπρός σπόιλερ και βαθιές πλαϊνές ποδιές διαχειρίζονται τη ροή του αέρα και μειώνουν την άντωση, ενώ ο εμπρός προφυλακτήρας είναι σχεδιασμένος για να εμποδίζει το στροβιλισμό του αέρα γύρω από τους εμπρός τροχούς, αυξάνοντας την ευστάθεια στις υψηλές ταχύτητα και μειώνοντας τις δυνάμεις άντωσης.
Η δομή της πίσω πτέρυγας (η γωνία, το ύψος, το σχήμα και τα κάθετα πτερύγια), έχει σχεδιαστεί με σκοπό τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης χωρίς σημαντική αύξηση της αντίστασης στις υψηλότερες ταχύτητες.
Για την διαχείριση της θερμότητας μεγαλύτεροι πάνω και κάτω αεραγωγοί επιτρέπουν την υψηλότερη παροχή αέρα στο χώρο του κινητήρα. Η ροή του αέρα κατευθύνεται από τους εξωτερικούς αεραγωγούς πάνω από τους τροχούς προς το επάνω τμήμα και τα ανοίγματα των διευρυμένων θόλων, ώστε να παρέχεται περισσότερη ψύξη και εξαερισμός για τον υψηλής απόδοσης κινητήρα.
Οι εμπρός και πίσω θόλοι τροχών του νέου Type R έχουν μεγαλώσει σύμφωνα με την αύξηση του εμπρός και πίσω μετατροχίου, ενώ οι ενσωματωμένες προεκτάσεις των θόλων κατασκευάζονται από αλουμίνιο, πετυχαίνοντας μείωση βάρους 42% σε σχέση με ένα συμβατικό ατσάλινο πάνελ. Η σπορ κατεύθυνση επιβεβαιώνεται και από τις ελαφριές, αλουμινένιες 19άρες ζάντες υψηλής ακαμψίας, με τους διευρυμένους θόλους φιλοξενούν ελαστικά 235/35R19 που σχεδιάστηκαν ειδικά για το Type R σε συνεργασία με την Continental.
Η ανάρτηση περιλαμβάνει γόνατα δύο αξόνων (Dual Axis Strut) εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας τύπου «Η», πίσω. Επιπλέον ένα νέο Σύστημα Ενεργής Προσαρμογής Απόσβεσης τεσσάρων σημείων (Adaptive Damper System) επιτρέπει το συνεχή, ανεξάρτητο έλεγχο κάθε τροχού. Το σύστημα αυτό χρησιμοποιεί πολλαπλούς αισθητήρες που παρακολουθούν την κατάσταση του αυτοκινήτου σε χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε πραγματικό χρόνο, το ρεύμα στα ηλεκτρομαγνητικά πηνία μέσα στους αποσβεστήρες προσαρμόζεται, μεταβάλλοντας τις διόδους λαδιού και επομένως ελέγχοντας την απόσβεση. Ανεξάρτητος έλεγχος κάθε τροχού ειδικά χαρτογραφημένος για τη συγκεκριμένη ανάρτηση και ελαστικά, βελτιώνει την επαφή με την επιφάνεια του δρόμου (ακόμα και στα ανώμαλα εδάφη) και διατηρεί υψηλά επίπεδα πρόσφυσης σε όλες τις ταχύτητες, ενώ περιορίζει τις μεταφορές φορτίων στους τροχούς κατά τη επιτάχυνση (μέσω της ανύψωσης του εμπρός τμήματος του αυτοκινήτου) και την επιβράδυνση (μέσω της βύθισής του) που παρέχει μεγαλύτερη πρόσφυση κατά την επιτάχυνση και μεγιστοποιεί την απόδοση του φρεναρίσματος.
Το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση διπλού πινιόν (Dual Pinion Electric Power Steering), που αποτελεί εξέλιξη του συστήματος του στάνταρ Civic, βοηθά στην επίτευξη ταχείας και γραμμικής απόκρισης του συστήματος διεύθυνσης και εξαιρετικής αίσθησης σε συνδυασμό με την αυξημένη ισχύ και ροπή.
Επιπλέον μία αύξηση στην ακαμψία του αμαξώματος κατά 18% επιτεύχθηκε με βελτιστοποίηση των βάσεων και χρήση κόλλας αεροπορικού τύπου στις συγκολλήσεις αντί πρόσθετου δομικού ατσαλιού. Με αυτή τη στρατηγική εξοικονομήθηκε βάρος 4,5 kg.
Το σύστημα υποβοήθησης ευκινησίας (Agile Handling Assist) είναι μία ακόμα τεχνολογία που αυξάνει τη δυναμική ευστάθεια του αυτοκινήτου, κυρίως όταν αντιδρά σε γρήγορες κινήσεις του τιμονιού ή υψηλά πλευρικά φορτία όπως αυτά σε απότομους ελιγμούς αποφυγής εμποδίων. Το Agile Handling Assist λειτουργεί μέσω του συστήματος Vehicle Stability Assist και εφαρμόζει ελαφριά πέδηση, ανεπαίσθητη για το οδηγό, στους εσωτερικούς τροχούς όταν στρίβει το τιμόνι. Αποτέλεσμα είναι αυξημένη απόκριση και ευστάθεια οχήματος και μία πιο απολαυστική οδηγική εμπειρία.
Το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με ένα πακέτο φρένων Brembo υψηλής απόδοσης που σχεδιάστηκε ειδικά για το Type R. Μπροστά, δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων εφαρμόζουν πίεση πέδησης σε δισκόφρενα 350 mm διάτρητα για να σταθεροποιούν την τριβή πέδησης μεταξύ του δίσκου και του τακακιού στις υψηλές θερμοκρασίες, ενώ η διάμετρος των πίσω δισκόφρενων αυξήθηκε κατά 20 mm, όπως και το πάχος τους για να αυξηθεί η ικανότητα μεταφοράς θερμότητας αλλά και η απόδοση.
Εσωτερικά, μία σειρά αισθητικών και λειτουργικών αναβαθμίσεων ενισχύουν το σπορ χαρακτήρα του Type R συνθέτοντας ένα cockpit που είναι κατάλληλο για την πίστα αγώνων, αλλά και για «καθημερινή» οδήγηση.
Σπορ καθίσματα υψηλής στήριξης αγκαλιάζουν το σώμα, ενώ ένα τροποποιημένο πλαίσιο καθισμάτων παρέχει στον οδηγό και το συνοδηγό άφθονη πλευρική στήριξη στις γρήγορες στροφές. Τα εμπρός καθίσματα είναι 20% πιο λεπτά, και επιτρέπουν να κάθεσαι κατά 20 mm χαμηλότερα συγκριτικά με του στάνταρ μοντέλου και καθώς το πάτωμα είναι επίσης χαμηλότερο κατά 10 mm, αυτό φέρνει τους επιβάτες κατά 30 mm πιο κοντά στο δρόμο συγκρινόμενο με το στάνταρ μοντέλο.
Το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο 60 / 40 και αναδιπλούμενο, με δυνατότητα πλήρους αναδίπλωσης.
Με δεδομένο το χαμηλό hip point των εμπρός καθισμάτων, το τιμόνι έχει χαμηλώσει διευκολύνοντας τον οδηγό να βλέπει τις ενδείξεις με τις πληροφορίες. Λόγω του επίπεδου κάτω τμήματος του τιμονιού, υπάρχει μεγάλη ευρυχωρία στην περιοχή των γονάτων. Η αίσθηση ελέγχου του οδηγού έχει βελτιωθεί με τη μείωση του πάχους των ακτίνων του τιμονιού, ενώ προσφέρει και πιο εργονομική λαβή.
Το σύστημα πολλαπλών ενδείξεων, intelligent Multi Information Display (i-MID) περιλαμβάνει πληροφορίες ειδικές για το Type R. Πρόσθετες οθόνες πληροφοριών ειδικές για το Type R μπορούν να επιλέγονται ατομικά από τον οδηγό και περιλαμβάνουν:
- Μετρητή G και πίεση φρένου / θέση πεντάλ γκαζιού
- Πίεση υπερπλήρωσης, θερμοκρασία νερού, πίεση λαδιού, θερμοκρασία λαδιού
- Χρόνος γύρου
- Χρόνος επιτάχυνσης (0-100 km/h)
- Χρόνος επιτάχυνσης (0-100 m)
Στην καρδιά του Type R βρίσκεται ένας νέος, άμεσου ψεκασμού υπερτροφοδοτούμενος βενζινοκινητήρας 2.0 VTEC TURBO με μέγιστη ισχύ είναι 310 PS στις 6.500 rpm, και μέγιστη ροπή 400 Nm μεταξύ 2.500 και 4.500 rpm.
Με «κόκκινο» στις 7.000 rpm, ο κινητήρας συνδυάζει ένα προηγμένο σύστημα υπερσυμπίεσης με τις τεχνολογίες Μεταβλητού Χρονισμού & Ηλεκτρονικού Ελέγχου Βύθισης Βαλβίδων – Variable Timing & Lift Electronic Control (VTEC) της Honda και Διπλού Μεταβλητού Ελέγχου Χρονισμού Dual-Variable Timing Control (VTC) της Honda για αύξηση της απόκρισης στις χαμηλές στροφές σε συνδυασμό με παρατεταμένη επιτάχυνση.
Ο υπερσυμπιεστής mono scroll συνδυάζεται με έμβολα από χυτό αλουμίνιο, αλουμινένια κοκοράκια VTEC, σφυρήλατες μπιέλες και ελαφρύ στρόφαλο για ελαχιστοποίηση του συνολικού βάρους, των διαστάσεων και των περιστρεφόμενων μαζών του κινητήρα.
Τεχνολογίες καύσης υψηλής ακρίβειας βοηθούν στη βελτίωση της ισχύος του κινητήρα, της απόδοσης του καυσίμου και των εκπομπών ρύπων. Στην καρδιά αυτών των τεχνολογιών βρίσκεται ένα σύστημα άμεσου ψεκασμού πολλαπλών σημείων της Honda που εμποδίζει το καύσιμο να κολλά στους αυλούς εισαγωγής ψεκάζοντάς το απευθείας στους κυλίνδρους και εισάγοντας μόνο αέρα μέσω των αυλών. Τα μπεκ υψηλής πίεσης (20MPa) βελτιώνουν το σπρέι καυσίμου και υποστηρίζουν μία αύξηση 85% στη ροή και 45% στην πίεση καυσίμου σε σχέση με ένα συμβατικό σύστημα βασισμένο απλά σε μια αντλία καυσίμου.
Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με ένα μηχανικό 6τάχυτο κιβώτιο με διαδρομές επιλογέα στα 40mm και ψυγείο για το υλικό λίπανσης. Η τελική μετάδοση γίνεται μέσω ενός ελικοειδούς διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης, άμεσης απόκρισης που προσφέρει υψηλή πρόσφυση ακόμα και στις γρήγορες στροφές.
Ο παραπάνω συνδυασμός εξασφαλίζει ζηλευτές επιδόσεις με 0- 100 km/h σε 5,7 δεύτερα και τελική ταχύτητα 270 km/h, ενώ οι εκπομπές ρύπων διατηρούνται χαμηλές (CO2 μόλις 170 g/km) και η μέση κατανάλωση σε μικτό κύκλο διατηρείται κάτω από τα 10 lt/100Km.
Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό είναι το ότι, από στην εξάτμιση όλοι οι σιγαστήρες έχουν αντικατασταθεί από αντηχεία, χωρίς ο παραγόμενος θόρυβος να είναι ενοχλητικός. Οδηγώντας στην πίστα, αυτό που εντυπωσιάζει είναι η ακαμψία του πλαισίου και η ευκολία χρήσης του TypeR ακόμα και σε οριακές καταστάσεις. Κλειδί εδώ η ενεργοποίηση τους κόκκινου μπουτόν «+R» στα αριστερά του ταμπλό.
Με το «+R» mode ενεργοποιημένο, αρκετές οπτικές αλλαγές ενημερώνουν τον οδηγό. Τα φωτεινά πλαίσια στον πίνακα οργάνων αλλάζουν από λευκά σε κόκκινα και ένα λογότυπο +R εμφανίζεται αριστερά του δείκτη στροφών και το σύστημα Idling Stop απενεργοποιείται.
Σαν συνέπεια αυτού η απόκριση του κινητήρα μεγιστοποιείται με τη χαρτογράφηση της ροπής να στοχεύει περισσότερο στις επιδόσεις, ακόμα και στις χαμηλότερες στροφές. Το σύστημα διεύθυνσης λαμβάνει λιγότερη υποβοήθηση και επομένως ανταποκρίνεται πιο άμεσα στις εντολές του οδηγού, ενώ η βασική δύναμη απόσβεσης από το νέο σύστημα προσαρμοζόμενων αμορτισέρ τεσσάρων σημείων αυξάνεται κατά 30%. Αυτό μεταφράζεται σε πιο σταθερή και ευέλικτη συμπεριφορά για υψηλές επιδόσεις, ενώ και το Vehicle Stability Assist προσαρμόζεται με κριτήριο την επιτάχυνση και τις επιδόσεις, αφήνοντας περισσότερα περιθώρια ολίσθησης και περιστροφής του αμαξώματος πριν παρέμβει.
Δυστυχώς τα σχετικά φθαρμένα εμπρός ελαστικά και οι κουρασμένες δισκόπλακες, δεν μας άφησαν να εξαντλήσουμε τις δυνατότητες της κατασκευής, αλλά έτσι κι αλλιώς το ζητούμενο δεν ήταν οι απόλυτες επιδόσεις. Αυτό που έπρεπε να δούμε το είδαμε στους μόλις πέντε 9είναι αλήθεια, γρήγορους) γύρους στην απαιτητική πίστα των 2χλμ. Ευθύβολο, εύχρηστο, σε ένα κομμάτι, με αμελητέες κλίσεις και αίσθηση άθραυστου, το νέο TypeR είναι πράγματι ένα όχημα πίστας με δυνατότητες καθημερινής χρήσης.
Πλέον αυτού έρχεται σε μια καλή συγκυρία, καθώς η αλλαγή του τρόπου φορολόγησης των αυτοκινήτων από 1/6/2016, διαμορφώνει την τιμή κτήσης στις 48.000 ευρώ (ή 51.000 με το –επουσιώδες κατά τη γνώμη μας πακέτο GT pack), αντί των 57.000 ευρώ που ισχύουν έως τις 31/5/2016.
Στοκ αυτοκινήτων δεν υπάρχει και οι παραδόσεις γίνονται κατόπιν παραγγελίας δυο έως τρεις μήνες μετά, ενώ στο σκεπτικό των υποψηφίων αγοραστών πρέπει να μπει και το ότι, τα ειδικά ελαστικά της Continental ιδανικά χρειάζονται αλλαγή κάθε περίπου 15.000 χλμ. Περισσότερα, αν και όταν το «βάλουμε στο χέρι» για κανονική δοκιμή.
Νίκος Τσάδαρης