Την κηδεία της Volkswagen αναπαριστά στο εξώφυλλό του το γερμανικό περιοδικό Spiegel. Έξι άντρες ντυμένοι στα μαύρα εμφανίζονται να κουβαλούν εν είδει φέρετρου, το γνωστό «σκαθάρι», το δημοφιλές μοντέλο της Volkswagen.
Με το καυστικό αυτό εξώφυλλο, που φέρει τον τίτλο «Η αυτοκτονία» , το γερμανικό περιοδικό σχολιάζει το σκάνδαλο που κλονίζει την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η υπόθεση ξεκίνησε μετά τις επίσημες ανακοινώσεις της Υπηρεσίας Προστασίας του Περιβάλλοντος (EPA, Environmental Protection Agency) των ΗΠΑ. Ανακοίνωσε ότι 482.000 πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα με τα σήματα της VW και της Audi, διαθέτουν ένα ειδικό λογισμικό, το οποίο ξεπερνούσε τους ελέγχους των συσκευών μέτρησης που διαθέτει η υπηρεσία. Το ειδικό λογισμικό, μειώνει την ισχύ των κινητήρων και επιπλέον περιορίζει τους εκπεμπόμενους ρύπους, μόλις αντιληφθεί ότι γίνεται έλεγχος από ειδικά μηχανήματα.
Με αυτή την τακτική, τα γερμανικά μοντέλα κάλυπταν τις αυστηρές προδιαγραφές ρύπων που ισχύουν στην πολιτεία της Καλιφόρνια, μόνο όταν γινόταν έλεγχος από τα αρμόδια συνεργεία.
Η VW, σε ανακοίνωση της ανέβασε τον αριθμό των αυτοκινήτων με το λογισμικό ειδικών προδιαγραφών στα 11 εκατομμύρια. Μετά από αυτή την επίσημη ανακοίνωση, πολλές χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Νότια Κορέα και η Ινδία, ξεκίνησαν έρευνες για να ελέγξουν τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο δικό τους οδικό δίκτυο. Έρευνες για ποινικές ευθύνες διεξάγουν οι ΗΠΑ και η Γερμανία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. να διερευνήσουν πόσα οχήματα κάνουν χρήση του ειδικού συστήματος απόκρυψης στοιχείων. Υπόνοιες για τους ρύπους που εκπέμπουν τα μεγάλα κυρίως μοντέλα SUV της BMW, άφησαν δημοσιεύματα ξένων εντύπων. Η BMW διέψευσε τις φήμες αλλά επηρεάστηκε αρνητικά η μετοχή της.
Η VW πλέον αντιμετωπίζει πολλές κατηγορίες και βρίσκεται σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW, Μάρτιν Βίντερκορν, αναγκάστηκε να παραιτηθεί και τη θέση του ανέλαβε ο Ματίας Μίλερ, από την Porsche . Ο Βίντερκορν κατείχε τον τίτλο του πιο καλοπληρωμένου διευθύνοντος συμβούλου στη Γερμανία, με ετήσιες απολαβές γύρω στα 16 εκατομμύρια ευρώ.
Σήμερα, τόσο η Skoda, όσο και η Audi ανακοίνωσαν ότι μεγάλος αριθμός μοντέλων τους κυκλοφόρησαν με το παράνομο λογισμικό.