Η Alfa Romeo γιορτάζει την επέτειο των 105 χρόνων με το άνοιγμα του ιστορικού μουσείου στην περιοχή του Arese, στο Μιλάνο, της Ιταλίας για το κοινό. Tο μουσείο το οποίο λέγεται «La macchina del tempo» είναι η καρδιά ενός γνήσιου «κέντρου της μάρκας» και στεγάζει ένα βιβλιοπωλείο, ένα café, ένα κέντρο τεκμηρίωσης, μία πίστα δοκιμών, τοποθεσίες εκδηλώσεων και μία έκθεση με μία περιοχή για παράδοση αυτοκινήτου σε πελάτη. Το «La macchina del tempo – Museo storico Alfa Romeo», που εγκαινιάστηκε στις 24 Ιουνίου κατά την διάρκεια της παγκόσμιας παρουσίασης της νέας Giulia, έχει κανονιστεί να ανοίξει για το κοινό στις 30 Ιουνίου και θα είναι ανοιχτό για τους επισκέπτες κάθε ημέρα, εκτός από Τρίτη, από τις 10 π.μ. ως τις 6 μ.μ., με επέκταση του ωραρίου ανοίγματος μέχρι τις 10 μ.μ. την Πέμπτη (www.museoalfaromeo.com). Το μουσείο φιλοξενεί τα πιο σημαντικά κομμάτια της ιστορικής συλλογής της Alfa Romeo, η οποία συγκεντρώθηκε από τις αρχές του 1960 και μετά. Εγκαινιάστηκε το 1976 και άνοιγε για το κοινό μόνο μετά από κράτηση. Μετά το κλείσιμο του εργοστασίου παραγωγής στο Arese και την επακόλουθη απώλεια του επιτελικού ρόλου του κέντρου, το μουσείο έκλεισε το 2009. Σαν κομμάτι του πλάνου για παγκόσμιο επαναλανσάρισμα της Alfa Romeo, το μουσείο στο Arese (συμβολική τοποθεσία για την ιστορία της εταιρείας) έχει αναγνωριστεί ως η κινητήριος δύναμη για την αναγέννηση της φίρμας. Στο τέλος του 2013 κλήθηκε ο αρχιτέκτων Benedetto Camerana για να προτείνει ένα νέο σχέδιο που μπορούσε να ενσωματώσει τους στόχους του νέου λανσαρίσματος με την ανάγκη της διατήρησης του κτηρίου. Οι εργασίες άρχισαν το καλοκαίρι του 2014 και σε λιγότερο από 12 μήνες ολοκληρώθηκε ένα σημαντικό έργο αποκατάστασης, που επηρέαζε ολόκληρο το συγκρότημα και επιτεύχθηκε από την FCA Partecipazioni. Το αρχιτεκτονικό σχέδιο επαναδιαμόρφωσε τη λειτουργικότητα του διοικητικού συγκροτήματος, προσαρμόζοντάς την στις νέες δραστηριότητες και στην αναμενόμενη ροή επισκεπτών. Το στοιχείο κλειδί στον σχεδιασμό είναι η κόκκινη κατασκευή η οποία διασχίζει ολόκληρο το συγκρότημα: από την οροφή που προεξέχει επάνω από την είσοδο των επισκεπτών, μέσω της εισόδου και έως την αρχή της διαδρομής επίδειξης με το νέο κλιμακωτό αρχιτεκτονικό χαρακτηριστικό. Αυτή η τελευταία αρχιτεκτονική προσθήκη, η οποία φαίνεται ξεκάθαρα από τον αυτοκινητόδρομο χάρη στη φωτεινή «Alfa red» απόχρωση, είναι το σύμβολο της αναγέννησης του μουσείου: ένα μοντέρνο χαρακτηριστικό, φτιαγμένο μέσα σε μία αρχιτεκτονική ιδέα του 1970, η οποία παρέχει την απαραίτητη σύνδεση μεταξύ του παρελθόντος και του παρόντος. Η διάταξη του μουσείου δίνει έμφαση στον εντοπισμό των χαρακτηριστικών τα οποία ανήκουν στο DNA της Alfa Romeo. Απεικονίζεται μέσω μίας γοητευτικής φωτεινής έξυπνης εγκατάστασης, η οποία επεκτείνεται κατά μήκος του κτηρίου κατακόρυφα: φώτα, λέξεις και σήματα του στιλ τα οποία ζωντανεύουν σε μία οθόνη με φθίνουσα ελικοειδή κίνηση, που συμβολίζει τη στιλιστική συνέχεια και την τεχνολογική χρονική συνοχή. Η οθόνη παρουσιάζει 69 μοντέλα τα οποία είναι τα πιο σημαντικά όχι μόνο για την εξέλιξη της μάρκας, αλλά και για την ίδια την ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας. Από το πρώτο αυτοκίνητο A.L.F.A., το 24 HP, έως τους θρυλικούς νικητές του Mille Miglia όπως το 6C 1750 Gran Sport που οδηγούσε ο Tazio Nuvolari, την 8C coachbuilt by Touring και το Gran Premio 159 «Alfetta 159» νικητή της Formula 1 που οδηγούσε ο Juan Manuel Fangio· από την Giulietta, ένα αυτοκίνητο σύμβολο τη δεκαετία του 1950, έως το Championship 33 TT 12. Όλη η ουσία της μάρκας έχει συγκεντρωθεί σε τρεις αρχές: Χρονική διάρκεια, η οποία αντιπροσωπεύει βιομηχανική συνέχεια, ομορφιά, η οποία συνδυάζει το στιλ με το design, ταχύτητα, συνοψίζοντας τεχνολογία και μικρό βάρος. Σε κάθε μία αρχή είναι αφιερωμένος ένας όροφος του μουσείου. Η χρονική ανασκόπηση καταλαμβάνει ολόκληρο τον πρώτο όροφο, με μία επιλογή 19 αυτοκινήτων τα οποία αντιπροσωπεύουν με τον καλύτερο τρόπο την εξέλιξη της μάρκας, κάθε ένα εκ των οποίων συνοδεύεται από μία πληροφοριακή οθόνη πολυμέσων.
Η διαδραστική μνήμη
Το έκθεμα ολοκληρώνεται από μία «διαδραστική μνήμη», ένα έξυπνο τεχνολογικό σταθμό από όπου μπορούν οι επισκέπτες να έχουν πρόσβαση σε ένα διαδραστικό σύστημα για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την ιστορία κάθε ενός μοντέλου. Η εγκατάσταση που λέγεται «Quelli dell’ Alfa Romeo», αφηγείται πώς γεννήθηκε ένας θρύλος μέσα στα 100 και πλέον χρόνια χάρη στην εργασία χιλιάδων ατόμων που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της εταιρείας: από τους εργάτες έως τους τεχνίτες, τους δοκιμαστές και τους σχεδιαστές, τους μηχανικούς και τους εργαζόμενους στη διοίκηση. Το δεύτερο τμήμα της έκθεσης, στο ισόγειο, λέγεται Ομορφιά και διαθέτει αρκετές θεματικές περιοχές. Η διάταξη έχει σχεδιαστεί με δυναμικές και ομαλές γραμμές οι οποίες θυμίζουν το στιλ των κύριων Ιταλών κατασκευαστών αμαξωμάτων: από το «I maestri dello stile» (Οι μαέστροι του στιλ), το οποίο συνδυάζει 9 κύρια σχεδιαστικά παραδείγματα από κάθε εποχή, έως το «La scuola italiana» (Η Ιταλική σχολή), που δείχνει αυτοκίνητα κατασκευασμένα από το φανοποιείο στο Τορίνο με τη μάρκα Superleggera τις δεκαετίες του 1930 και 40. Στο κέντρο βρίσκεται το «Alfa Romeo nel cinema» (Η Alfa Romeo στο σινεμά). Αυτό ακολουθείται από το «Il Fenomeno Giulietta» (Tο φαινόμενο Giulietta) και την «Giulia: disegnata dal vento» (Giulia: σχεδιασμένη από τον άνεμο), με μοντέλα που συνοδεύουν την εξέλιξη της οικονομίας και του ιταλικού γούστου στις δεκαετίες του 1950 και 60. Αφιέρωμα στην ταχύτητα Το τρίτο μέρος είναι αφιερωμένο στην ταχύτητα και εκτείνεται κατά μήκος ολόκληρου του υπογείου. Αυτή είναι η πιο συναρπαστική περιοχή, όπου οι λάτρεις της Alfa Romeo μπορούν να συναντηθούν με τα αστέρια που πήραν τις κύριες νίκες για την Alfa Romeo: από το «Nasce la leggenda» (Ένας Θρύλος γεννιέται), ένα εντυπωσιακό χώρο πολυμέσων που ομαδοποιεί τα αστέρια των επικών αναμετρήσεων μεταξύ των δύο παγκοσμίων πολέμων, μέσω του ντεμπούτου στους αγώνες της F1, του «Progetto 33» και του «Le corse nel DNA» (Οι αγώνες στο DNA της Alfa Romeo). Οι επισκέπτες εισέρχονται μετά στο «Tempio delle vittorie» (O Ναός των Νικών), άλλον ένα χώρο όπου μία παρουσίαση από φωτογραφίες, ήχους και ένα φιλμ παρουσιάζουν τους 10 μεγαλύτερους θριάμβους στην ιστορία της Alfa Romeo. Το ταξίδι μέσα στο θρύλο τελειώνει με ένα παιχνιδιάρικο και εντυπωσιακό φινάλε: το «bolle emozionali» (συναισθηματικές φυσαλίδες) αφιερωμένο στην εμπειρία του κόσμου της Alfa Romeo, με ένα φιλμ εικονικής πραγματικότητας 360° και ένα γεμάτο συναισθήματα δωμάτιο, όπου οι επισκέπτες κάθονται σε διαδραστικά καθίσματα και παρακολουθούν 4D φιλμ αφιερωμένα στη θρυλική επιτυχία της Alfa Romeo. Νίκος Τσάδαρης