Ένα από τα πιο δύσκολα αγωνιστικά αυτοκίνητα (ίσως το πιο δύσκολο) της δεκαετίας του ’80 ήταν το πισωκίνητο Renault 5 Turbo, που συμμετείχε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της εποχής, κυρίως στα χέρια ενός από τους καλύτερους ράλιμαν όλων των εποχών, του Ζαν Ρανιοτί.
Σαράντα και πλέον χρόνια μετά τη νίκη στο Ράλι Μόντε Κάρλο (1981), η Γαλλική εταιρία εκμεταλλεύεται την τεχνογνωσία της Alpine, στην εξέλιξη σπορ αλλά και αποκλειστικά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αναβιώνοντας το θρύλο του R5 Turbo, με τη μορφή ενός ηλεκτρικού «πυραύλου τσέπης» (5 Turbo 3E), που διαθέτει εντυπωσιακή σχεδίαση, πρωτοποριακούς ηλεκτροκινητήρες σε κάθε πίσω τροχό και ισχύ 540 ίππων.
Πρόκειται για το πιο δυνατό και εξελιγμένο αυτοκίνητο δρόμου που κατασκευάστηκε ποτέ από τη Renault και διαθέτει εντυπωσιακές τεχνικές προδιαγραφές (540 ίπποι, 0-100 χλμ./ώρα σε λιγότερο από 3,5 δευτερόλεπτα, αμάξωμα από ανθρακονήματα κ.λπ.), ενώ προσφέρει πληθώρα δυνατοτήτων εξατομίκευσης, με στόχο να καλύψει κάθε απαίτηση. Επιπλέον, η εντυπωσιακά χαμηλή αναλογία μήκους/πλάτους (2,01), κατατάσσει το συγκεκριμένο μοντέλο στην ίδια κλάση με ένα supercar, διατηρώντας, παράλληλα, και τα χαρακτηριστικά ενός compact hot hatch.

Το Renault 5 Turbo 3E είναι ένα mini-supercar που στέκεται δίπλα στο Renault 5 E-Tech electric (το αυτοκίνητο πόλης) και το Alpine A290 (το σπορ αυτοκίνητο πόλης) του Γαλλικού Group.
Σχεδίαση
Με 2 πόρτες και αυστηρά 2θέσιο, το 5 Turbo 3E πατάει σε τροχούς 20 ιντσών, με ενσωματωμένο έναν ηλεκτροκινητήρα στον κάθε πίσω τροχό, κάτω από τους μεγάλους θόλους των φτερών του. Όλα τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της ροής ενέργειας, βρίσκονται στο μέσον, ενώ η μπαταρία βρίσκεται κάτω από το πάτωμα.
Εξωτερικά, το 5 Turbo 3E είναι σχεδιασμένο με γνώμονα την εικόνα ενός supercar, με ιδιαίτερη προσοχή στην αεροδυναμική και το χαμηλό βάρος.
Το ηλεκτρικό μοντέλο είναι χτισμένο σε μια νέα πλατφόρμα με ειδικά εξελιγμένη αρχιτεκτονική μετάδοσης κίνησης στους πίσω τροχούς. Με μήκος 4,08μ., πλάτος 2,03μ. και ύψος 1,38μ., έχει μεταξόνιο 2,57 μέτρα, προς όφελος των εσωτερικών χώρων.
Στο εμπρός μέρος, το 5 Turbo 3E διατηρεί την ίδια διάταξη με τους προκατόχους του, όπως οι τετράγωνοι προβολείς (τώρα LED) που ενσωματώνονται στα άκρα του καπό, μια λεπτή λωρίδα με τρία κεντρικά τμήματα και δύο επιπλέον τετράγωνα φώτα ημέρας LED, εκεί που τα original μοντέλα είχαν τοποθετημένους τους προβολείς μεγάλης εμβέλειας (γνωστούς και ως «καρφιά»).
Η αεροδυναμική πτέρυγα που καλύπτει όλο το πλάτος του μπροστινού προφυλακτήρα και η μεγάλη εισαγωγή αέρα στο καπό, συμβάλλουν στη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής πίεσης (“downforce”). Οι αεραγωγοί στα πλάγια του προφυλακτήρα διοχετεύουν τον αέρα μπροστά από τους τροχούς, ενώ οι πλευρικές εισαγωγές στα πίσω φτερά, διοχετεύουν τη ροή κάτω από τα φώτα, πίσω από το όχημα. Επισημαίνουμε την τοποθέτηση 2 πλευρικών πτερυγίων σε κάθε πλευρά, με το κάτω να είναι επιφορτισμένο με την ψύξη των φρένων, ενώ κάτω από το πτερύγιο της αριστερήςπλευράς, βρίσκεται και το πορτάκι σύνδεσης με την πηγή φόρτισης.

Ανάμεσα στα πίσω φωτιστικά σώματα ξεχωρίζει το αεροδυναμικό βοήθημα που διατρέχει όλο το πλάτος του αμαξώματος, ενώ κάτω από τον προφυλακτήρα υπάρχει ένας διαχύτης του οποίου η απόδοση μεγιστοποιείται από τη σχεδίαση του προφυλακτήρα, που προεκτείνεται προς τα έξω και στις δύο πλευρές.
Εξέλιξη με στόχο τις επιδόσεις
Το Renault 5 Turbo 3E βασίστηκε σε μία αρχιτεκτονική που προορίζεται αποκλειστικά για ηλεκτρικά οχήματα, με στόχο να γίνει όσο το δυνατόν και πιο ελαφρύ, για να εξασφαλιστεί η ευελιξία και η ταχύτητα. Οι μηχανικοί της Alpine εξέλιξαν μια ειδική πλατφόρμα αλουμινίου ικανή να φιλοξενήσει οποιαδήποτε αρχιτεκτονική, ενώ για το κινητήριο σύνολο, επέλεξαν έναν ηλεκτροκινητήρα ενσωματωμένο σε κάθε πίσω τροχό (μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς), λύση που προσφέρει ένα τετραπλό πλεονέκτημα:
- Μεγάλη ροπή
- Ακαριαία παροχή ισχύος
- Εξοικονόμηση βάρους και χώρου
- Ευελιξία που ενισχύεται από τον ξεχωριστό έλεγχο των δύο κινητήρων.
Η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο, χαμηλώνοντας το κέντρο βάρους και επιτρέποντας στους μηχανικούς να επιτύχουν ευελιξία, επιδόσεις και θεαματικές δυνατότητες πλαγιολίσθησης (με αποκλειστική λειτουργία drift-assist και κάθετα τοποθετημένο χειρόφρενο όπως στα αυτοκίνητα για ράλι). Για τον ίδιο λόγο, το αμάξωμα είναι από ανθρακονήματα, ένα ισχυρό, ιδιαίτερα ελαφρύ υλικό.
Το βάρος του οχήματος δεν ξεπερνά τα 1.450 κιλά συνολικά, συμπεριλαμβανομένης και της μπαταρίας των 70 kWh. Με 2 ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής ισχύος 540 ίππων (2 x 200kW), διαθέτει εξαιρετική αναλογία κιλών/ίππο (2,7kg/hp).
Με επιτάχυνση 0-100 km/h κάτω από 3,5δευτερόλεπτα, το μοντέλο εξασφαλίζει αυτονομία πάνω από 400 χλμ (μικτές συνθήκες κίνησης, με την τιμή αυτονομίας βάσει WLTP να βρίσκεται σε φάση έγκρισης). Η πλήρης φόρτιση της μπαταρίας με τον ενσωματωμένο φορτιστή 11 kW, από πηγή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), διαρκεί περίπου οκτώ ώρες.

Για πιο αγωνιστική οδήγηση στην πίστα, το Renault 5 Turbo 3E θα μπορεί να ολοκληρώσει αρκετούς γρήγορους γύρους με τελική ταχύτητα έως και 270 χλμ/ώρα, πριν ξεκινήσει τη διαδικασία ταχείας φόρτισης από πηγή συνεχούς ρεύματος (DC) ισχύος έως και 350 kW, χάρη στην αρχιτεκτονική 800volt που διαθέτει. Η φόρτιση της μπαταρίας από 15 – 80% θα διαρκέσει μόλις 15 λεπτά. Επίσης, για τα προσπεράσματα, υπάρχει πλήκτρο στο τιμόνι που παρέχει στιγμιαίο boost. Ένα άλλο κουμπί δίνει τη δυνατότητα ρύθμισης των 4 επιπέδων ανάκτησης ενεργείας κατά το φρενάρισμα. Τέλος, μέσω του συστήματος Multi-Sense, το αυτοκίνητο θα διαθέτει τέσσερα προγράμματα οδήγησης: Snow, Regular, Sport και Race, που περιλαμβάνει επίσης τη λειτουργία drift-assist.
«Αγωνιστικό» εσωτερικό
Οι αγωνιστικές καταβολές χαρακτηρίζουν και το εσωτερικό, με bucket καθίσματα, ζώνες έξι σημείων, ανθρακονήματα σε αρκετά σημεία για τη μείωση του βάρους, και premium υλικά όπως Alcantara για τα καθίσματα και το ταμπλό, ενώ το κάθετα τοποθετημένο χειρόφρενο παραπέμπει σε αγωνιστικό αυτοκίνητο ράλι.
.
Μπροστά στον οδηγό, ξεχωρίζουν οι οθόνες του συστήματος OpenR των 10,1 και 10,25 ιντσών όπου εμφανίζονται οι πληροφορίες οδήγησης, πλοήγησης και πολυμέσων, μέσω ενός interface εμπνευσμένου από το ταμπλό των αυθεντικών 5 Turbo και Turbo 2.
Επιπλέον, το σύστημα Open RLink με το ενσωματωμένο Google, προσφέρει πρόσβαση σε ευρύ φάσμα υπηρεσιών της Google, οι οποίες ενημερώνονται συνεχώς.
Εξατομικευμένο, με περιορισμένο αριθμό παραγωγής
Το Renault 5 Turbo 3E θα είναι διαθέσιμο σε διάφορα χρώματα, τόσο για το αμάξωμα όσο και τις εσωτερικές επενδύσεις, με ορισμένα να παραπέμπουν στο ιστορικό χρώμα των 5 Turbo και Turbo 2, όπως το Rouge Grenade, που εμφανίζεται σε μοντέλα παραγωγής, ή το κίτρινο, το λευκό και το μαύρο, όπως το χρώμα του αγωνιστικού που έλαβε μέρος στον αγώνα του Γύρου της Κορσικής το 1982. Θα είναι,επίσης, διαθέσιμες νέες επιλογές “gentleman driver” ή μοντέρνα χρώματα.
Ταυτόχρονα, οι πελάτες θα έχουν στη διάθεσή τους μία ευρεία γκάμα επιλογών εξατομίκευσης, που θα περιλαμβάνουν από το χρώμα του αμαξώματος,έως τις εσωτερικές επενδύσεις (καθίσματα, ταμπλό, πάνελ θυρών, κεντρική κονσόλα κ.λπ.).
Το Renault 5 Turbo 3E θα είναι διαθέσιμο σε πολλές αγορές, όπως η Ευρώπη, η Μέση Ανατολή, η Ιαπωνία και η Αυστραλία, ενώ η παραγωγή του θα περιοριστεί στις 1.980 μονάδες – φόρος τιμής στη χρονιά που κυκλοφόρησε το αρχικό Renault 5 Turbo – όλες αριθμημένες. Οι πελάτες θα μπορούν, κατά την παραγγελία τους, να επιλέξουν τον αριθμό τους, όταν τις επόμενες εβδομάδες ανοίξει ο κατάλογος παραγγελιών, ενώ οι πρώτες παραδόσεις θα πραγματοποιηθούν εντός του 2027.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Μήκος: 4,08 μ.
Πλάτος: 2,03 μ.
Ύψος: 1,38 μ.
Μεταξόνιο: 2,57 μ.
Απόσταση από το έδαφος: 118 χλστ.
Βάρος: 1.450 κιλά
Πλατφόρμα: αποκλειστικά για ηλεκτρικά μοντέλα με αρχιτεκτονική 800 volt
Κινητήρες: Ένας σε κάθε πίσω τροχό
Ισχύς: 2 x 200 kW (540 ίπποι / 4.800 Nm)
Μπαταρία: ιόντων λιθίου70 kWh
Αυτονομία (WLTP) : έως και 400 χλμ
Φορτιστές: Αμφίδρομος 11 kW AC (Χρόνος φόρτισης 0-100 %: 8 ώρες)
Με ισχύ 350 kW DC (χρόνος φόρτισης 15-80 %: 15 λεπτά)
Επιτάχυνση 0 – 100 χλμ/ώρα: < 3,5 δευτερόλεπτα
Ανώτατη ταχύτητα: 270 χλμ/ώρα (σε πίστα)











