To Spring είναι το πρώτο ηλεκτροκίνητο μοντέλο της Dacia. Κυκλοφόρησε το 2021 και έγινε αμέσως ιδιαίτερα δημοφιλές, έχοντας μέχρι σήμερα συμβάλλει καθοριστικά στη διάδοση των ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ευρώπη.
Πρόκειται για ένα μοντέλο που εκλαϊκεύει την ηλεκτροκίνηση προσφέροντας όλα όσα είναι απαραίτητα στο πελάτη (σύστημα πλοήγησης, A/C, ηλεκτρικά παράθυρα, σύνδεση με smartphone) σε τιμή που μπορεί να θεωρηθεί προσιτή ακόμα και για τα ισχνά ελληνικά οικονομικά δεδομένα.
Το μικρό ηλεκτρικό είναι καθαρά ένα αυτοκίνητο πόλης με μήκος 3,734 μ. και βάρος 975 κιλά, χώρο για τέσσερις ενήλικες και αποσκευές όγκου 270 λίτρων, ενώ (και εδώ είναι η ευχάριστη έκπληξη) διαθέτει ρεζέρβα κανονικού μεγέθους στο πάτωμα του χώρου αποσκευών.
Στην έκδοση Extreme Plus που δοκιμάσαμε (παρουσιάστηκε πριν ένα χρόνο), συγκεκριμένα τμήματα του αμαξώματος, όπως οι μπάρες οροφής, τα καλύμματα των πλευρικών καθρεφτών, οι πλήμνες των τροχών, το σήμα της Dacia στην πόρτα του πορτμπαγκάζ, καθώς και μέρη κάτω από τα φωτιστικά σώματα, είναι βαμμένα σε χάλκινη απόχρωση (Copper Brown).
Επίσης, υπάρχουν αυτοκόλλητες λωρίδες στις πόρτες, καθώς και μια αισθητική αναφορά στο μοτίβο snorkel του Duster που βρίσκεται μεταξύ των θυρών και των εμπρός φτερών, αλλά και μια ειδική διακόσμηση στα προστατευτικά του κάτω μέρους των θυρών.
Το εσωτερικό διαθέτει ξεχωριστή επένδυση στα μαρσπιέ των θυρών, ειδική εκτύπωση στα εμπρός ελαστικά πατάκια, επένδυση σε χάλκινη απόχρωση (Copper Brown) σε ορισμένα τμήματα των πάνελ των εμπρός θυρών, στο περίγραμμα των αεραγωγών και της οθόνης πλοήγησης, εμφανείς ραφές
καθισμάτων σε χάλκινη απόχρωση (Copper Brown) και κεντημένο λογότυπο ‘Dacia Link’ στα εμπρός καθίσματα.
Στη μέση του πίνακα οργάνων βρίσκεται μία ψηφιακή οθόνη 3,5 ιντσών πλαισιωμένη από λυχνίες για την λειτουργία του κινητήρα, του κιβωτίου και της φόρτισης της μπαταρίας. Το «πολυλειτουργικό» τιμόνι έχει μόλις δυο τρεις διακόπτες, ενώ την θέση του επιλογέα ταχυτήτων κατέχει ένας περιστροφικός διακόπτης με επιλογές D (Drive), N (neutral) και R (reverse).
Στο κέντρο του ταμπλό βρίσκεται η εύχρηστη και ευανάγνωστη οθόνη πολυμέσων (7 ιντσών), που εκτός των άλλων στο Spring της δοκιμής μας διέθετε πλοήγηση και κάμερα οπισθοπορεία.
Τα υλικά είναι φθηνά αλλά η συναρμολόγηση είναι εντυπωσιακά καλή όπως και η εργονομία αλλά και η ορατότητα.
Ο εξοπλισμός περιλαμβάνει μεταξύ άλλων έξι αερόσακους, BS, ESP, βάσεις Isofix στο πίσω κάθισμα και σύστημα αυτόματης πέδησης έκτακτης ανάγκης, χωρίς όμως λειτουργία αναγνώρισης πεζών και ποδηλατών.
Μικρή μπαταρία, γρήγορη φόρτιση
Με το λανσάρισμα της έκδοσης Spring Extreme, η Dacia παρουσίασε για πρώτη φορά τον εντελώς καινούριο, μικρό σε διαστάσεις, κινητήρα Electric 65 (65 ίππων), που είναι διαθέσιμος αποκλειστικά για το συγκεκριμένο μοντέλο και συνδυάζεται με ένα επίσης νέο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο εξασφαλίζει καλύτερες επιταχύνσεις και καλύτερη ανάκτηση ενεργείας για μεγαλύτερη αυτονομία.
Ο ηλεκτροκινητήρας των 65 ίππων που συνδυάζεται με μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 27,4 kWh (ωφέλιμη χωρητικότητα 26,8KW με βάρος 188 κιλά) και έναν ενσωματωμένο φορτιστή που δέχεται ισχύ έως 6,6 kW. Προαιρετικά, υπάρχει και η δυνατότητα φόρτισης με συνεχές ρεύμα, η ισχύς του οποίου έχει όριο τα 30 kW, όπου η πλήρωση της μπαταρίας επιτυγχάνεται σε μία ώρα.
Ο κινητήρας διαθέτει δύο προγράμματα λειτουργίας (Νormal και Eco), με την τελική να περιορίζεται στα 100 χλμ./ώρα με το οικονομικό πρόγραμμα, ενώ στο προφίλ normal φτάνει μέχρι τα 125 χλμ/ώρα.
Όσο για την επιτάχυνση 0-100, με 13.7’’ δεν την λες υπερηχητική, αλλά μην ξεχνάμε πως το Spring είναι ένα αυθεντικό αυτοκίνητο πόλης και με την διάσταση αυτή τα 3.9΄΄ που απαιτούνται για τα 0-50 χλμ/ώρα θεωρούνται υπέρ αρκετά.
Αυτό που θα θέλαμε αλλά δεν υπάρχει είναι ρύθμιση ανάκτησης ενέργειας ή πρόγραμμα one-pedal κάτι χρήσιμο τόσο για την αυτονομία, όσο και για την κίνηση μέσα στην πόλη.
Το σημαντικό είναι πως το Spring φορτίζει από οικιακή πρίζα (2,3 kW) σε περίπου 15 ώρες και από wallbox 22 kW σε 5 ώρες, ενώ η αυτονομία του (σε μικτό κύκλο) στην διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε στα 220 χιλιόμετρα ανά φόρτιση.
Από τη θέση του οδηγού
Οι πρώτες διαπιστώσεις από την σχετικά υπερυψωμένη και με ανύπαρκτη πλευρική στήριξη θέση του οδηγού, είναι το ότι, οι χώροι είναι μεγαλύτεροι από όσο δείχνουν όταν βλέπεις το ηλεκτρικό Dacia απέξω και ότι, η προσπάθεια του κατασκευαστή να κρατήσει χαμηλά το κόστος είναι οριακή. Οι πόρτες ανοιγοκλείνουν με αίσθηση …αυλόπορτας, το τιμόνι δεν ρυθμίζεται καθ’ ύψος, η ηχομόνωση είναι υποτυπώδης και γενικά η όλη εικόνα είναι «φθηνά όσο πουθενά).
Κάπου εδώ όμως τελειώνουν τα όποια αρνητικά εντοπίσαμε στο Spring, ένα ηλεκτρικό μοντέλο που κυριολεκτικά έκανε τον γράφοντα να δει με άλλο μάτι τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Οι άνετοι για την κατηγορία χώροι, η εργονομία (με εξαίρεση τους διακόπτες για τα εμπρός ηλεκτρικά παράθυρα), η απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα και η ευελιξία παρά το αργό (3,5 στροφές από άκρη σε άκρη) τιμόνι, είναι στοιχεία που εκτιμάς ιδιαίτερα για ένα όχημα που κινείται συνήθως σε συνθήκες κυκλοφοριακού φόρτου και παρκάρει εκεί που δεν υπάρχει… χώρος.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά, τα βελτιωμένα αμορτισέρ της νέας έκδοσης απορροφούν αποτελεσματικά τις ατέλειες του οδοστρώματος, στηρίζουν ικανοποιητικά το σχετικά ελαφρύ βάρος του αμαξώματος και μόνο σε έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες, ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας θα αντιδράσει ενοχλητικά.
Η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα δίνει σβελτάδα στο μικρό ηλεκτρικό και στο άφημα του γκαζιού αισθάνεσαι το φρενάρισμα/ανάκτηση ενέργειας, χωρίς βέβαια να υποκαθίσταται το one pedal drive που έχουν άλλα ηλεκτρικά.
Όμως αυτό το ηλεκτρικό δεν έχει… κατανάλωση. Δηλαδή έχει, αλλά τόσο μικρή που η μόλις 26,8KW μπαταρία λιθίου αποδεικνύεται επαρκής για τις εντός και πέριξ της πόλης καθημερινές δραστηριότητες.
Με μέση κατανάλωση στη διάρκεια της δοκιμής μας τις 12,7 KWh/100 χλμ. η πραγματική αυτονομία φτάνει τα 220 χιλιόμετρα, ενώ με προσεκτική οδήγηση μέσα στην πόλη πολλές φορές είδαμε τιμή μέσης κατανάλωσης μόλις 9,8 KWh/100 χλμ(!), δηλαδή τιμή υποδιπλάσια άλλων ηλεκτρικών μοντέλων που έχουμε οδηγήσει.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η ταχύτητα φόρτισης σε οικιακή πρίζα όπου μάσα σε 3-4 ώρες αποθηκεύεις ενέργεια για περίπου 100 χιλιόμετρα. Ούτε wallbox, ούτε ταχυφορτιστές, ούτε ειδικές εγκαταστάσεις προκειμένου να κινηθείς την επόμενη μέρα. Αρκεί η πρόσβαση σε μια – όποια κοινή οικιακή πρίζα. Εδώ είναι και το μεγάλο ατού του Spring, το οποίο όντας αληθινό αυτοκίνητο (όχι σαν κάτι που θυμίζουν σκεπασμένα σκούτερ…) προσφέρει μηδενικό αποτύπωμα κίνησης με ελάχιστο κόστος και χωρίς την σπαζοκεφαλιά της φόρτισης που στις περισσότερες περιπτώσεις γίνεται σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες.
Δια ταύτα
Αν στα παραπάνω προσθέσεις και τους χώρους επιβατών (τέσσερις ενήλικες εύκολα), αλλά και αποσκευών (μαζί με ένα τεράστιο ντουλαπάκι εμπρός από τον συνοδηγό), βάλεις στην εξίσωση την τιμή κτήσης και την αξιοπιστία που εγγυάται η τεχνογνωσία της Renault (μητρική της Dacia) στην ηλεκτροκίνηση, τότε έχουμε να κάνουμε με ένα απόλυτα ρεαλιστικό ηλεκτρικό όχημα που δεν θα αφήσει εκτεθειμένο όποιον το επιλέξει αρκεί να έχει σταθμίσει επακριβώς τις ανάγκες του.
Ειλικρινά το Dacia Spring μας εντυπωσίασε με την «ταπεινότητά» του, τις απλές λύσεις του και την οικονομία κατανάλωσης, αλλά και πρώτων υλών για την κατασκευή του.
Κατά την προσωπική άποψη του γράφοντος, είναι ένα μοντέλο που δίνει ουσιαστικό νόημα και ρεαλιστική χρηστικότητα στην ηλεκτροκίνηση.
Υπέρ
- Χώροι – Πρακτικότητα
- Εργονομία – Ορατότητα
- Ευελιξία
- Χρόνος φόρτισης
- Αυτονομία
- Άνεση
- Φρένα
- Ρεζέρβα
- Τιμή
Κατά
- Αδύναμα φώτα
- Έλλειψη ρύθμισης ανάκτησης ενέργειας
- Φθηνά υλικά – Ηχομόνωση
- Πλευρική στήριξη εμπρός καθισμάτων
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 4θέσιο, μικρομεσαίο επιβατικό
- Διαστάσεις: 3.734 Χ 1.622 (1.770 με καθρέπτες) Χ 1.513 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.423 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 270 / 620 λτ
- Βάρος: 975 κιλά
- Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη
- Ισχύς: 65 ίπποι
- Ροπή (Nm): 113
- Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 27,4 KWh – 262,8V (26,8KWh ωφέλιμη)
- Βάρος μπαταρίας: 183 έως 192 κιλά
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
- Τροχοί: 165/70/14
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Ταμπούρα
- Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 9,5 μ.
- Επιτάχυνση 0 – 50 (χλμ/ώρα): 3.9΄΄
- Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 13.7΄΄
- Τελική ταχύτητα: 125 χλμ/ώρα
- Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 220 χλμ
- Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 12,7 kWh/100 χλμ
- Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0 – 100% (οικιακή πρίζα 2,3KW) 13ω32λ, 0 – 100% (wallbox 6,6KW) 4ω51λ, 0 – 80% (ταχυφορτιστής 30 kW) 56 λεπτά
- Εγγύηση μπαταρίας: 8ετής ή 120.000 χλμ
- Τέλη κυκλοφορίας: 0 ευρώ
- Τιμή: Από 18.950 ευρώ με επιδότηση (αυτ/του δοκιμής 19.400 ευρώ)