H στήριξη της Κυβέρνησης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις είναι δεδομένη και συνεχής με επιδοτήσεις, αύξηση του εισοδήματος των πολιτών και στοχευμένη ενίσχυση των πιο ευάλωτων. Πάνω από 4δις Ευρώ έχουν δαπανηθεί για τον σκοπό αυτό.
Επιπρόσθετα, θα κατατεθεί στη Βουλή συμπληρωματικός προϋπολογισμός δαπανών ύψους 2δις Ευρώ.
Όλα τα παραπάνω λειτουργούν ως σοβαρό αντιστάθμισμα του κύματος ακρίβειας που έχει επι τα χείρω μεταβληθεί λόγω των οικονομικών συνεπειών του πολέμου στην Ουκρανία και πλήττει ακόμα περισσότερο επιχειρήσεις και εργαζόμενους.
Ειδικότερα, ως προς τους εργαζόμενους σχεδόν οι μισοί που αμείβονται με τον κατώτατο μισθό τείνουν στα όρια της φτωχοποίησης, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ. Παράλληλα, ο πληθωρισμός για το Φεβρουάριο εκτοξεύτηκε στο 7,2%, ρεκόρ 25ετίας, ενώ η αποκλιμάκωσή του δεν αναμένεται άμεσα. Αυτό συνεπάγεται ότι καθίστανται αναγκαίες οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, δεδομένου ότι το οικονομικό επιτελείο έχει δηλώσει αρμοδίως ότι έχει και άλλα «όπλα στη φαρέτρα του» στη μάχη κατά της ακρίβειας.
Στην κατεύθυνση της συνεχόμενης στήριξης των εργαζόμενων πρωταρχική είναι η επερχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού. Ως η πρώτη κυβερνητική βουλευτής που είχα θέσει την ανάγκη για την αύξηση του κατωτάτου μισθού από το καλοκαίρι, θεωρώ πολύ σημαντική την υλοποίησή της. Από την επαγγελματική μου εμπειρία ως δικηγόρος με εξειδίκευση στο εργατικό δίκαιο και την επιστημονική μου κατάρτιση, πιστεύω ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει να είναι γενναία, διότι η οποία αύξηση του κατώτατου μισθού πλήττεται ήδη από τον πολύ αυξημένο πληθωρισμό. Εξάλλου, μια γενναία αλλά σε ρεαλιστικά πλαίσια αύξηση του κατώτατου μισθού απορροφάται από την αγορά, συνεισφέροντας τόσο στην κατανάλωση, όσο και στην ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Συμπληρωματικά, θα ήταν επωφελές το παραπάνω να συνδυαστεί και με τη θεσμοθέτηση προγραμμάτων στήριξης της απασχόλησης που θα συνοδεύονται και από την εφαρμογή ρητρών περί μη απόλυσης των εργαζόμενων. Συγκεκριμένα, η παράταση του προγράμματος ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ μέχρι τα τέλη Μαΐου είναι πολύ θετική. Επιπρόσθετα, η θεσμοθέτηση μέτρων κατά των ευέλικτων μορφών απασχόλησης θα μπορούσε να είναι ιδιαιτέρως βοηθητική.
Ως αντιστάθμισμα για τις επιχειρήσεις θα ήταν επωφελές να εξετασθεί από το οικονομικό επιτελείο η δυνατότητα η παραπάνω πρόταση να συνδυαστεί είτε με φορολογικά κίνητρα είτε με περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, για να μπορέσουν να απορροφήσουν μία γενναία αύξηση του κατώτατου μισθού και για να κατευθυνθούν σε εφαρμογή συμβάσεων πλήρους απασχόλησης.
Και, φυσικά, μετά και από την αναβάθμιση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας σε Ανεξάρτητη Αρχή, αυτή οφείλει να ανταποκριθεί στο νέο ρόλο της εντατικοποιώντας τους ελέγχους για την τήρηση της εργατικής νομοθεσίας.
Ήδη με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ η ανεργία έχει μειωθεί στο στο 11,9% και στόχος της Κυβέρνησης είναι η προστασία των θέσεων απασχόλησης μέσα στο πολύ δύσκολο αυτό περιβάλλον. Για αυτό και πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα στήριξης του κόσμου της εργασίας θα λειτουργούσαν ως ασφαλιστικές δικλείδες.
*Η Άννα Ευθυμίου είναι Βουλευτής Ν.Δ. Α’ Θεσσαλονίκης και μέλος της ειδικής μόνιμης επιτροπής ισότητας, νεολαίας και δικαιωμάτων του ανθρώπου της Βουλής