Επικεφαλής αεροπορικής εταιρείας ζητάει από επιβάτες της να πάρουν το τρένο αντί για το αεροπλάνο για τις μεταφορές τους και ο λόγος έχει να κάνει με την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις που έχει η συχνή χρήση αεροσκαφών στο περιβάλλον.
Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία KLM θα ήθελε να εξυπηρετεί πολύ λιγότερους ανθρώπους στη σύντομη διαδρομή μεταξύ του αεροδρομίου Σίπχολ του Άμστερνταμ και των Βρυξελλών, ενώ προτίθεται ακόμα και να τους αγοράσει εισιτήρια τρένου.
«Αν υπάρχουν συνδέσεις, αν οι συνδέσεις είναι καλές, αν φτάνουν στο Σίπχολ, αν εκτελούνται και τα Σαββατοκύριακα, είμαστε περισσότερο από πρόθυμοι να σταματήσουμε να πετάμε προς τις Βρυξέλλες», δήλωσε η διευθύνουσα σύμβουλος Μαριάν Ρίντελ της εταιρείας στο Politico, προσθέτοντας: «Μετακινούμε τους πελάτες μας από το αεροπλάνο στο τρένο».
Η εν λόγω απόφαση έρχεται μετά τις πιέσεις που δέχονται οι αεροπορικές εταιρείας για να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα – και πρώτες στη «γραμμή του πυρός» είναι οι σύντομες πτήσεις που θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από πολύ πιο φιλικές για το περιβάλλον σιδηροδρομικές μεταφορές.
Η KLM αντιμετωπίζει ακόμη ένα πρόβλημα. Το Σίπχολ φτάνει τη μέγιστη χωρητικότητά του για πτήσεις και η κυβέρνηση προσπαθεί να περιορίσει τον αριθμό των απογειώσεων και προσγειώσεων για να μειώσει την ηχορύπανση.
«Αυτές οι πτήσεις (μεταξύ Βρυξελλών και Άμστερνταμ) έχουν 14 φορές μεγαλύτερο αντίκτυπο στο κλίμα από ό,τι το τρένο» δήλωσε ο Victor Thévenet, από την πράσινη ομάδα Transport & Environment.
Η προσέγγιση της Μαριάν Ρίντελ συμπίπτει με εκείνη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία θέτει ως φιλόδοξο στόχο να διασφαλίσει ότι οι μετακινήσεις κάτω των 500 χιλιομέτρων θα είναι ουδέτερες ως προς το CO2 έως το 2030.
Για την επικεφαλής της KLM, η οποία είναι πρώην διευθύνουσα σύμβουλος των κρατικών σιδηροδρόμων, αυτό σημαίνει τρένα αντί για αεροπλάνα στη διαδρομή των 200 χιλιομέτρων μεταξύ του ολλανδικού και του βελγικού αεροδρομίου, μια πτήση που διαρκεί 55 λεπτά, ενώ η διαδρομή δεν ξεπερνά τα 100 λεπτά με τρένο υψηλής ταχύτητας από το κέντρο της μίας πόλης στο κέντρο της άλλης.
Όμως, ένα μεγάλο πρόβλημα στην κατάργηση των τεσσάρων καθημερινών πτήσεων μεταξύ του Σίπχολ και των Βρυξελλών είναι ότι η σιδηροδρομική εναλλακτική λύση δεν είναι στο ύψος των περιστάσεων, με ιδιαίτερο πρόβλημα τα πρωινά δρομολόγια και τα δρομολόγια του Σαββατοκύριακου.
Στο πλαίσιο των προσπαθειών για λιγότερες πτήσεις, η KLM αγόρασε σειρά θέσεων στο τρένο υψηλής ταχύτητας Thalys.
Δεν είναι πάντως μόνο ο ολλανδικός αερομεταφορέας, που θέλει να εξυπηρετήσει λιγότερους επιβάτες. Η γερμανική Lufthansa συνεργάζεται εδώ και καιρό με τον κρατικό σιδηρόδρομο Deutsche Bahn για να μεταφέρει τους επιβάτες από τον γιγαντιαίο κόμβο της Φρανκφούρτης σε τρένα αντί για πτήσεις με ανταπόκριση. Η αδελφή αεροπορική εταιρεία της KLM, η Air France, έχει κάνει το ίδιο με την SNCF.