Οι «θόρυβοι» κάτω από το νερό στη διάρκεια της επιχείρησης για τον εντοπισμό του υποβρυχίου που έχει εξαφανιστεί από την Κυριακή με πέντε επιβαίνοντες κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, στον Ατλαντικό Ωκεανό, αναπτέρωσαν τις ελπίδες ότι μπορεί να βρεθούν ζωντανοί. Πάντως, ειδικοί που επικαλείται το BBC αναφέρουν ότι είναι δύσκολο να προσδιοριστεί τι μπορεί να είναι αυτοί οι θόρυβοι χωρίς να υπάρχουν τα δεδομένα.
Αλλά είναι πιθανό να πρόκειται για σύντομους, απότομους, σχετικά υψηλής συχνότητας θορύβους που προκαλούνται από χτύπημα με ένα μεταλλικό κομμάτι ή σκληρό αντικείμενο στα τοιχώματα τιτανίου του σκάφους.
Αυτό θα έπρεπε να διακρίνεται από τον γενικό λευκό θόρυβο του ωκεανού, ειδικά αν έχει ένα κανονικό μοτίβο σε χρονικά διαστήματα.
Σύμφωνα με το βρετανικό μέσο, φαίνεται ότι η επιχείρηση διάσωσης πείστηκε αρκετά από τους ήχους για να τους ακολουθήσει περαιτέρω, μεταφέροντας ακόμη και τις επιχειρήσεις με ROV (τηλεχειριζόμενο όχημα) σε διαφορετική τοποθεσία.
Την ίδια ώρα, η Daily Mail αναφέρει ότι οι θόρυβοι έχουν γεννήσει ελπίδες ότι οι επιβαίνοντες είναι ακόμη ζωντανοί και μπορεί απελπισμένα να χτυπούν τα πλαϊνά του υποβρυχίου ώστε να εντοπιστούν οι ήχοι.
«Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν»
«Αν οι άνθρωποι ζουν, θα έπρεπε να γίνει τάχιστα η αποστολή του ρομποτικού συστήματος να μπορέσει να το εντοπίσει» επεσήμανε, στο μεταξύ, ο Γρηγόρης Ρουσάκης Διευθυντής Ερευνών, Τομέας Θαλάσσιας Γεωλογίας και Γεωφυσικής ΙΩ στο ΕΛΚΕΘΕ, μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 και στην εκπομπή «Πρωινή Παρέα», σχετικά με το αγνοούμενο βαθυσκάφος στα νερά του Ατλαντικού, ενώ εξέφρασε την εκτίμηση ότι δεν απομένει ικανός χρόνος για να βρεθεί καθώς άργησαν χαρακτηριστικά οι έρευνες.
«Η δυσκολία του αυτή τη στιγμή, αν αυτό το πράγμα είναι έστω και στον βυθό, είναι πάρα πολύ δύσκολο να το εντοπίσει γιατί η περιοχή δεν είναι ίσια, δεύτερον έχει συντρίμμια του Τιτανικού. Αυτό σημαίνει ότι το ρομπότ θα κατέβει κάτω, εκτός από τον οπτικό τρόπο που έχει να δει που είναι λίγα μέτρα και μετά το απόλυτο σκοτάδι, με ισχυρό φωτισμό βλέπει κάποια μέτρα, διαθέτει ραντάρ επάνω του, δηλαδή το ραντάρ χτυπάει στόχους. Αν ο στόχος είναι το βαθυσκάφος ή ένα σίδερο ή κάτι από τον Τιτανικό, αυτό θέλει ψάξιμο. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν. Δεν νομίζω ότι προλαβαίνουν να ψάξουν να το βρουν. Καταρχήν, αυτό αν έμεινε ακυβέρνητο από κάποιο blackout, αυτό είναι το καλό σενάριο, αυτό πήγε στον βυθό παρασυρόμενο από κάποια ρεύματα, εφόσον δεν έχει καθόλου κινητήρες να κρατηθεί, αυτό παρασύρθηκε και μπορεί να είναι πιο πέρα τώρα, να μην είναι εκεί από κάτω» ανέφερε σχετικά ο κ. Ρουσάκης, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
«Μπορεί να είναι μια γωνία βύθισης 4 χιλιόμετρα κάτω και ένα χιλιόμετρο μακριά. Για να το να ψάξει το ρομπότ για ένα χιλιόμετρο, θέλει μέρες. Δεν είναι εύκολο να το βρει. Αυτό είναι η δυσκολία. Η ανέλκυση πιστεύω θα ήταν εύκολη» προσέθεσε.
Επίσης, επισήμανε ότι είναι πολύ μεγάλο το βάθος στο οποίο γίνονται οι έρευνες και πως εικάζεται ότι δεν είχε προλάβει να κατέβει στο βυθό στη μιάμιση ώρα που έκανε την κατάδυση. «Χρειαζόταν παραπάνω χρόνο, που σημαίνει ότι κάτι συνέβη στα μεσόνερα πριν φτάσει στο βυθό» υποστήριξε ο κ. Ρουσάκης
Επιπλέον, εξήγησε ότι τα περισσότερα βαθυσκάφη έχουν ένα σύστημα μηχανικό το οποίο αφήνει κάποια βάρη κάτω και αποκτά άνωση, γι’ αυτό επιχειρούν και αεροπλάνα στις έρευνες, ώστε στην περίπτωση που έχει συμβεί αυτό, να εντοπιστεί στο βαθυσκάφος στην επιφάνεια. «Αυτό είναι το καλό σενάριο, ότι είχαν τις αισθήσεις τους και προχώρησαν σε κάποιες ενέργειες για να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν» σημείωσε.
Ένα ακόμα καλό σενάριο θα ήταν να είχε μπλεχτεί σε συντρίμμια του Τιτανικού, όπως ακούστηκε τις προηγούμενες ημέρες ότι μπορεί να έχει συμβεί. Σε αυτή την περίπτωση και σε γρήγορο χρόνο απόκρισης, στέλνεται το ρομποτικό σύστημα, το ROV για να το εντοπίσει. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, τόνισε ο κ. Ρουσάκης πέρασαν ήδη τρεις ημέρες για να σταλεί ROV.
«Δεν μπορώ να ξέρω τι έγινε αλλά συνήθως το ότι δεν έχεις επικοινωνία το καταλαβαίνεις αμέσως. Δεν περιμένεις ώρες. Δεν εκπέμπει το σύστημα που έχει πάνω το βαθυσκάφος, άρα δεν ξέρεις τη θέση του, οπότε αμέσως καταλαβαίνεις ότι κάτι συνέβη. Δεν χρειάζεται οκτώ ώρες» ανέφερε χαρακτηριστικά, τονίζοντας πως οι ώρες που έχουν στη διάθεσή τους είναι λίγες.
«Αυτό είναι ένας κλασσικός κανόνας ασφαλείας για τα βαθυσκάφη. Ότι πρέπει να συνοδεύονται με ένα ROV πάνω στα πλοία ή κάπου, αν συμβεί κάτι, αμέσως να στείλεις αυτό» σημείωσε.
«Δεν ξέρω για αυτό επειδή πάει βαθιά, συνήθως υπάρχει ενδοεπικοινωνία, μπορείς και σου μιλάνε και υπάρχει και σύστημα το οποίο στέλνει σήμα από τη θέση του και το λαμβάνει το σκάφος που είναι επιφανείας, οπότε γνωρίζεις πού βρίσκεται όσον αφορά τη θέση του σκάφους και όσον αφορά το βάθος» ανέφερε ακόμα.
Όσο αφορά τη λειτουργία του βαθυσκάφους, ο κ. Ρουσάκης το περιέγραψε ως ένα υποβρύχιο το οποίο πηγαίνει αυτόνομα. «Έχει κάποιο σύστημα επικοινωνίας, με σήματα που στέλνει και τα λαμβάνουν από πάνω. Αυτό το ρομποτικό που πηγαίνει τώρα από τη Γαλλία για διάσωση είναι ενσύρματο. Είναι τα λεγόμενα ROV, οπότε μπορεί να πάει χωρίς κίνδυνο ανθρώπινης ζωής. Γι’ αυτό και τα τελευταία χρόνια τα βαθυσκάφη έχουν φύγει από τη χρήση, τουλάχιστον την επαγγελματική και την ερευνητική. Δεν έχει νόημα να μπεις μέσα, να πας εκεί, τη στιγμή που υπάρχει το ROV, το οποίο μπορεί να επιχειρεί 24 ώρες το εικοσιτετράωρο χωρίς κανέναν κίνδυνο. Δεν υπάρχει νόημα να μπεις σε αυτό το πράγμα, να πας στον Τιτανικό από τη στιγμή που μπορείς να έχεις ένα ρομπότ και να τον δεις πολύ καλύτερα» ανέφερε ο κ. Ρουσάκης. Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι «η εμπειρία είναι φοβερή» έχοντας και ο ίδιος συμμετάσχει σε αποστολή, στην οποία για 6 ώρες βρισκόταν σε βάθος 440 μέτρων.