Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ καθώς και οι αρχές του Καναδά ανακοίνωσαν πως περισσότερα σκάφη θα συνδράμουν στις έρευνες για την εύρεση του αγνοούμενου τουριστικού υποβρυχίου Titan, που σκοπό είχε να επισκεφθεί το ναυάγιο του Τιτανικού.
Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά θα βρεθεί κι ένα πιο εξειδικευμένο σκάφος που φέρει την τεχνολογία Flyaway Deep Ocean Salvage System, είπε. Το FADOSS περιλαμβάνει εξειδικευμένα αμορτισέρ για να αντέχει την ανύψωση φορτίων έως και 60.000 κιλών χωρίς να σπάσει το καλώδιό του στην επιφάνεια. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ δήλωσε ότι στέλνει ένα FADOSS για να βοηθήσει στις προσπάθειες έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, η Γαλλία στέλνει κι εκείνη εξειδικευμένο σκάφος προκειμένου να λάβει μέρος στις έρευνες για τον εντοπισμό του υποβρυχίου.
Το θρίλερ συνεχίζεται
Ωστόσο, το θρίλερ για τον εντοπισμό του Titan, στο οποίο επιβαίνουν πέντε άτομα, συνεχίζεται και τα πληρώματα έρευνας δίνουν μάχη με το χρόνο καθώς το οξυγόνο που είναι διαθέσιμο στους επιβάτες ολοένα και μειώνεται.
Ακόμη και σε περίπτωση που τα πληρώματα έρευνας εντοπίσουν το εξαφανισμένο υποβρύχιο βαθιά στον ωκεανό, οι αρχές θα αντιμετωπίσουν μια εξαιρετικά πολύπλοκη αποστολή για την ανάκτηση του σκάφους και τυχόν επιζώντων, δήλωσε στο CNN ένας εμπειρογνώμονας.
«Υπάρχουν πολύ λίγα μέσα στον κόσμο που μπορούν να καταδυθούν σε τόσο μεγάλο βάθος», δήλωσε ο συνταξιούχος αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού Ray Scott «Chip» McCord, στην 30ετή εμπειρία του οποίου περιλαμβάνεται η επίβλεψη πολλών επιχειρήσεων διάσωσης.
Ο McCord δήλωσε ότι εξελιγμένα ναυτικά σκάφη θα μπορούσαν να φτάσουν στα συντρίμμια του Τιτανικού με ρυθμό περίπου 1.000 πόδια ανά ώρα. Σε περισσότερα από 12.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, η κατάδυση και η ανάδυση θα μπορούσε να διαρκέσει μια ολόκληρη ημέρα.
Σε αυτά τα βάθη, ένα τηλεκατευθυνόμενο σκάφος θα μπορούσε να εξερευνήσει μια περιορισμένη περιοχή αντί να κινηθεί κατά μήκος του πυθμένα του ωκεανού, είπε.
«Όταν πηγαίνεις βαθιά, συνήθως ανεβοκατεβαίνεις σαν ασανσέρ», δήλωσε ο McCord. «Όταν πηγαίνεις στα ρηχά, μπορείς να προχωρήσεις πιο μακριά όπως ένα πυρηνικό υποβρύχιο».
Μόλις τα πληρώματα οριοθετήσουν την έρευνά τους, θα μπορούσαν να επιστρατεύσουν ένα τηλεχειριζόμενο σκάφος σε μεγέθους φορτηγού προκειμένου να εντοπίσουν το υποβρύχιο. Το τηλεχειριζόμενο όχημα, ή ROV, είναι συνδεδεμένο σε ένα πλοίο επιφανείας με ένα καλώδιο πάχους δύο ιντσών για την παροχή ενέργειας και επικοινωνίας. Το ROV θα μπορούσε να μεταφερθεί σε ένα λιμάνι του Καναδά με στρατιωτικό αεροσκάφος, να φορτωθεί σε ένα πλοίο με γερανό και στη συνέχεια να φτάσει στην περιοχή αναζήτησης, δήλωσε ο McCord.
Τα ROV του αμερικανικού στρατού διαθέτουν ηλεκτροκινητήρες και κάμερες, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να ανελκύσουν το αγνοούμενο σκάφος, ανέφερε ο McCord.
Οι ειδικοί προειδοποιούσαν για τους κινδύνους
Σύμφωνα με τους «New York Times», τώρα, από το 2018 είχαν εκφραστεί ανησυχίες τόσο από το εσωτερικό της εταιρίας OceanGate όσο και από εξωτερικούς ειδήμονες, όταν έγινε γνωστό το πλάνο της να μεταφέρει πλούσιους επιβάτες στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Συγκεκριμένα, οι επικεφαλής εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των υποβρυχίων εξέφραζαν την ανησυχία τους για την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate, με αποτέλεσμα να γράψουν και επιστολή το 2018, στην οποία προειδοποιούσαν για πιθανά «μοιραία προβλήματα» στο εγχείρημα της περιήγησης στο ναυάγιο του Τιτανικού με υποβρύχιο.
Η επιστολή που βρέθηκε στα χέρια των δημοσιογράφων των «New York Times», είχε σταλεί στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας, από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων της Marine Technology Society, ενός εμπορικού ομίλου 60 ετών που έχει ως στόχο την προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας και την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.
Οι υπογράφοντες – που ήταν σχεδόν 40 άτομα – συμφωνούσαν απόλυτα ότι η ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους Titan από την OceanGate, το οποίο αυτή τη στιγμή αγνοείται μαζί με τους 5 επιβάτες του, είναι προβληματική.
Ο πρόεδρος της επιτροπής, Γουίλ Κόνεν, δήλωσε σε συνέντευξή του σήμερα ότι η επιστολή προέκυψε επειδή υπήρχαν φόβοι για το τι μπορεί να συμβεί από τη στιγμή που η εταιρεία δεν ακολουθεί τα πρότυπα.
«Οι ειδικοί των υποβρυχίων είχε εκφράσει σημαντικές ανησυχίες σχετικά με τη στρατηγική της κατασκευής ενός υποβρύχιου σκάφους στα βάθη του ωκεανού χωρίς να ακολουθηθούν οι υφιστάμενες κατευθυντήριες γραμμές ασφαλείας» δήλωσε ο Κόνεν.
Η επιστολή ανέφερε ότι το μάρκετινγκ της OceanGate για το Titan ήταν «παραπλανητικό», επειδή ισχυριζόταν ότι το σκάφος πληρεί τα πρότυπα ασφαλείας ενός οργανισμού αξιολόγησης κινδύνων, γνωστού ως DNV, αλλά η εταιρεία δεν είχε κανένα σχέδιο να προχωρήσει σε αξιολόγηση του σκάφους από τον οργανισμό.