Ο πόλεμος στην Ουκρανία και ο φόβος ότι η σύγκρουση μπορεί να εξαπλωθεί και εκτός των συνόρων της χώρας έχει προκαλέσει καταναλωτική φρενίτιδα στους Ευρωπαίους, οι οποίοι αγοράζουν από τρόφιμα μακράς διάρκειας μέχρι εξοπλισμό επιβίωσης όπως υπνόσακους και συσκευές μαγειρικής για κάμπινγκ. Όπως αναφέρει ρεπορτάζ του Reuters, η μαζική κατανάλωση συγκεκριμένων προϊόντων που παρατηρείται σε χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία και η Πολωνία οφείλεται στον τρόμο για έλλειψη προϊόντων εν μέσω κρίσης, αλλά και στο γεγονός ότι πολλοί θέλουν να δωρίσουν τα προϊόντα αυτά στους πρόσφυγες που φτάνουν από την Ουκρανία.
Οι πωλήσεις προϊόντων όπως πλαστικές συσκευασίες τροφίμων, εξοπλισμός κατασκήνωσης, μπαταρίες, φακοί και φορτιστές κινητών τηλεφώνων αυξήθηκαν έως και εξαπλασιάστηκαν τις τελευταίες δύο εβδομάδες στη σουηδική αλυσίδα καταστημάτων Clas Ohlsson, όπως δήλωσε δτο Reuters εκπρόσωπός της.
«Είναι σαφές ότι οι άνθρωποι θέλουν να είναι προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίσουν μια ενδεχόμενη κρίση. Η μεγαλύτερη αύξηση αφορά προϊόντα που συνιστώνται να υπάρχουν σε ένα σπίτι κατά τη διάρκεια μιας κρίσης, για παράδειγμα ραδιόφωνα», είπε.
Κονσέρβες, δημητριακά, σόμπες, κουβέρτες
Την ίδια στιγμή οι πωλήσεις γάλακτος σε σκόνη, ζυμαρικών, δημητριακών και τροφίμων σε κονσέρβες αυξήθηκαν έως και 20% τις τελευταίες τέσσερις εβδομάδες, σύμφωνα με τη σουηδική αλυσίδα τροφίμων, Ica Gruppen.
Ο διευθυντής αγορών της Ica Sweden, Andreas Sbrodigliga, επισημαίνει ότι οι καταναλωτές προμηθεύονται προϊόντα για τον εαυτό τους, ενώ ανθρωπιστικές οργανώσεις αγοράζουν επίσης προϊόντα για να τα στείλουν στην Ουκρανία.
Στην Ολλανδία ο Jimmy Bakker στέλεχος της εταιρείας παραδόσεων κατ’οίκον, Dumpstore Amsterdam, δηλώνει από έχουν αυξηθεί πολύ οι πωλήσεις από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος.
«Όταν ξέσπασε ο πόλεμος, οι άνθρωποι αγόραζαν κουβέρτες έκτακτης ανάγκης, ραδιόφωνα και σόμπες. Την περασμένη εβδομάδα, οι άνθρωποι νοίκιασαν οχήματα και επρόκειτο να πάνε στην Ουκρανία με το αυτοκίνητο για να παραδώσουν τα προϊόντα» ανέφερε.
Στο μεταξύ η διαταγή του Πούτιν στην στρατιωτική διοίκηση της Ρωσίας να θέσει τις δυνάμεις πυρηνικής αποτροπής σε κατάσταση υψηλού συναγερμού οδήγησαν πολλούς Ευρωπαίους να σπεύσουν να αγοράσουν χάπια ιωδίου που πιστεύουν ότι μπορεί να τους προστατεύσει από τα πυρηνικά.
Στην Πολωνία, η οποία έχει δεχθεί περισσότερους από τους μισούς από τα 3 εκατομμύρια πρόσφυγες που εγκατέλειψαν την Ουκρανία, η αλυσίδα καταστημάτων Zabka ανέφερε αύξηση πωλήσεων κονσερβοποιημένων προϊόντων, ρυζιού, δημητριακών και εμφιαλωμένου νερού σε ορισμένες περιοχές λόγω των συλλογών ειδών πρώτης ανάγκης για πρόσφυγες.
Και η αλυσίδα φαρμακείων Rossmann, ανέφερε ότι κοντεύουν να εξαφανιστούν από τα ράφια σε καταστήματά της στην Πολωνία, προϊόντα υγιεινής όπως υγρά μαντηλάκια, τζελ, σαπούνια, οδοντόκρεμες.
Αλλά και στη Γερμανία, όπου έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής 175.000 πρόσφυγες από την Ουκρανία, οι πωλήσεις προϊόντων κατασκήνωσης όπως υπνόσακοι έχουν εκτιναχθεί τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην αθλητική αλυσίδα Decathlon, δήλωσε εκπρόσωπος.
Η εταιρεία είπε ότι έχει επίσης δωρίσει προϊόντα κατασκήνωσης σε ανθρωπιστικές οργανώσεις που βοηθούν στην Ουκρανία.
Πλαφόν σε λάδι και αλεύρι σε καταστήματα στη Γερμανία
Η γερμανική εταιρεία χονδρικής πώλησης Metro έχει θέσει προσωρινά πλαφόν στην ποσότητα που μπορούν να αγοράσουν οι αγοραστές για ορισμένα προϊόντα, όπως λάδι και αλεύρι, αλλά είπε ότι δεν βλέπει κανένα λόγο για τους καταναλωτές να αποθηκεύουν αποθέματα, προσθέτοντας ότι οι νέες προμήθειες είναι καθ’ οδόν. Ήδη στη Γερμανία ελλείψεις προϊόντων προκάλεσαν πανικό στους καταναλωτές οι οποίοι έσπευσαν να αδειάσουν τα ράφια σούπερ μάρκετ.
«Παρατηρούμε επί του παρόντος υψηλή τιμή και από τους εμπορικούς πελάτες μας για διάφορα τρόφιμα μακράς διαρκείας, κάτι που ενδεχομένως οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην αγορά προμηθειών για βοήθεια στους πρόσφυγες», είπε ένας εκπρόσωπος.
Η Ουκρανία είναι ένας από τους κυριότερους παραγωγούς και εξαγωγείς σιτηρών και φυτικών ελαίων στην Ευρώπη, ενώ αξιωματούχοι και αγρότες αναμένουν μείωση της συγκομιδής και των εξαγωγών του 2022 λόγω του πολέμου.
Μάλιστα οι εμπορικές ενώσεις BGA της Γερμανίας προειδοποίησαν την περασμένη εβδομάδα ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία θα μπορούσε να προκαλέσει ελλείψεις στο εμπόριο τροφίμων, καθώς και να μειώσει τα αποθέματα χαρτιού υγείας, αλλά και χημικών καθαριστικών.
Ωστόσο, οι περισσότεροι έμποροι λιανικής έχουν ενισχύσει τις αλυσίδες εφοδιασμού τους από τότε που τα lockdown λόγω COVID-19 προκάλεσαν φρενίτιδα αγορών το 2020.
«Δεν υπάρχουν περιθώρια για πανικό»
«Ζούμε σε δύσκολους καιρούς, αλλά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν περιθώρια για πανικό», δήλωσε σε ραδιοφωνικό σταθμό της Βουλγαρίας, ο Ντιμίταρ Μαργαρίτοφ, Πρόεδρος της Επιτροπής Προστασίας των Καταναλωτών της χώρας.
Η ολλανδική εταιρεία λιανικής Ahold Delhaize είπε ότι σημείωσε υψηλότερες πωλήσεις στα καταστήματά της στην Τσεχία λόγω των ανθρώπων που αγοράζουν δωρεές για πρόσφυγες, αλλά δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας.
«Η αλυσίδα εφοδιασμού μας στην Ευρώπη είναι αρκετά ισχυρή και έχουμε αρκετά προϊόντα για τους πελάτες μας σε απόθεμα και στους προμηθευτές μας», δήλωσε η εταιρεία.