«Απελευθερώθηκε» τo γιγάντιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given, το οποίο μπλόκαρε εδώ και μία εβδομάδα την κυκλοφορία των πλοίων στη διώρυγα του Σουέζ, προκαλώντας μεγάλη αναταραχή στην παγκόσμια ναυτιλία και το διεθνές εμπόριο, όπως μεταδίδει το Reuters.
Η κίνηση στη διώρυγα του Σουέζ έχει αρχίσει να αποκαθίσταται, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας.
Ένας αυτόπτης μάρτυρας ανέφερε στο πρακτορείο ότι είδε το πλοίο να κινείται και η αιγυπτιακή τηλεόραση το έδειξε να βρίσκεται σε θέση κάθετη στη διώρυγα.
Η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) ανακοίνωσε την «επανέναρξη της κυκλοφορίας» στη μεγάλη αυτή θαλάσσια οδό. «Ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπια, ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, κήρυξε την επανάληψη της διέλευσης των πλοίων μέσα από τη διώρυγα», αναφέρεται σχετικά.
Νωρίτερα είχε γίνει γνωστό πως το Ever Given άλλαξε θέση εν μέσω ισχυρών ανέμων στην περιοχή και επανήλθε σε διαγώνια θέση λίγο πριν την επόμενη προσπάθεια να «ξεκολλήσει» πλήρως.
Το πλοίο Ever Given έχει μήκος 400 μέτρων και βάρος 220.000 τόνων, με μέγιστη χωρητικότητα 20.000 κοντέινερ. Αυτή τη στιγμή μεταφέρει 18.300 κοντέινερ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Προσάραξε την περασμένη Τρίτη και μέχρι σήμερα δεν έχει διευκρινιστεί η αιτία του συμβάντος. Ο ναύαρχος Ραμπία αναφέρθηκε σε ενδεχόμενο «ανθρώπινο λάθος» κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε το Σάββατο. Προηγουμένως, διάφορες πηγές υπεδείκνυαν τους ισχυρούς ανέμους και μια αμμοθύελλα ως τα πιθανά αίτια.
Τουλάχιστον 369 πλοία περιμένουν να περάσουν το μήκους 193 χιλιομέτρων κανάλι και στις δύο πλευρές του, με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί ένα πρωτοφανές «μποτιλιάρισμα».
Πόσο κοστίζει το μπλοκάρισμα της διώρυγας;
Περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και περίπου το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου διέρχονται από το κανάλι κάθε μέρα.
Όπως έγινε γνωστό το Σάββατο, χάνονται έσοδα 14 με 15 εκατομμυρίων δολαρίων κάθε μέρα που παραμένει κλειστή η διώρυγα. Πριν από την πανδημία, το εμπόριο που διέρχεται από τη διώρυγα του Σουέζ συνέβαλε κατά 2% στο ΑΕΠ της Αιγύπτου, σύμφωνα με τον οίκο Moody’s.
Παράλληλα, στοιχεία από το Lloyd’s List έδειξαν ότι το πλοίο μπλοκάρει καθημερινά εμπόριο 9,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό ισοδυναμεί με 400 εκατομμύρια δολάρια και 3,3 τόνους φορτίου κάθε ώρα ή 6,7 εκατομμύρια κάθε λεπτό, σύμφωνα με το BBC.
Η γερμανική ασφαλιστική Allianz ανέφερε την Παρασκευή ότι η ανάλυσή της έδειξε πως το μπλοκάρισμα της διώρυγας μπορεί να κοστίσει στο παγκόσμιο εμπόριο μεταξύ 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων και 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων την εβδομάδα και να μειώσει την ετήσια αύξηση του εμπορίου κατά 0,2 έως 0,4 εκατοστιαίες μονάδες.
Ορισμένα σκάφη ανακατευθύνονται για να αποφύγουν τη διώρυγα του Σουέζ. Αυτό προσθέτει περίπου οκτώ ημέρες στα συνολικά ταξίδια τους.
Το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ δεν επηρεάζει μόνο την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία ή την αιγυπτιακή οικονομία – πλήττονται επίσης αμέτρητες επιχειρήσεις, από παρόχους εγχώριων μεταφορών έως επιχειρήσεις λιανικής, σούπερ μάρκετ και κατασκευαστές.
Η πραγματική ζημιά και το κόστος είναι δύσκολο να εκτιμηθεί έως ότου το πλοίο απελευθερωθεί πλήρως και το εμπόριο ξαναρχίσει, αλλά πολλές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν κρίσιμες αποφάσεις εάν το μπλοκάρισμα συνεχιστεί.