Συμβατή με κόπωση του μετάλλου είναι η βλάβη πτερυγίου του στροβίλου στον κινητήρα της Pratt & Whitney που αποκολλήθηκε από αεροσκάφος Boeing 777-200 της United Airlines, σύμφωνα με προκαταρκτική εκτίμηση που γνωστοποίησε ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Ασφάλειας Μεταφορών των ΗΠΑ (NTSB) Ρόμπερτ Σάμγουολτ.
Σε συνέντευξη Τύπου, ο Σάμγουολτ δήλωσε ότι δεν είναι ξεκάθαρο αν η αστοχία του κινητήρα PW4000 αμέσως μετά την απογείωση του αεροσκάφους είναι συμβατή με μία άλλη αστοχία σε κινητήρα αεροσκάφους της United με προορισμό τη Χαβάη τον Φεβρουάριο του 2018, που αποδόθηκε σε ρηγμάτωση ενός πτερυγίου του στροβίλου.
Το πτερύγιο του στροβίλου θα εξεταστεί σήμερα, αφού μεταφέρθηκε σε ένα εργαστήριο της Pratt & Whitney, όπου και θα ελεγχθεί υπό την επίβλεψη μελών της NTSB.
O Σάμγουολτ δήλωσε ότι το περιστατικό δεν θεωρείται καταστροφική αστοχία του κινητήρα, καθώς ο ειδικός δομικός δακτύλιος του κινητήρα συγκρατούσε τα εξαρτήματά του, όταν εκδηλώθηκε η αστοχία.
Σε ένα άλλο περιστατικό με ίδιο τύπου κινητήρα σε αεροσκάφος 777 της αεροπορικής εταιρείας Japan Airlines, το Δεκέμβριο του 2020, όπως σημειώνει το ΑΜΠΕ, η Επιτροπή Ασφάλειας Μεταφορών στην Ιαπωνία ανέφερε ότι εντόπισε δύο κατεστραμμένα πτερύγια του στροβίλου του κινητήρα, ενώ στο ένα από αυτά υπήρχε μία ρωγμή εξαιτίας κόπωσης του μετάλλου.
«Είναι σημαντικό να καταλάβουμε πραγματικά τα γεγονότα, τις καταστάσεις και τις συνθήκες γύρω από αυτό το συγκεκριμένο περιστατικό, πριν μπορέσουμε να το συγκρίνουμε με οποιοδήποτε άλλο περιστατικό» δήλωσε ο Σάμγουολτ.
Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) προγραμματίζει να εκδώσει έκτακτη οδηγία για την καταλληλότητα πτήσης των αεροσκαφών 777 που φέρουν τους συγκεκριμένους κινητήρες, επισπεύδοντας τις τεχνικές επιθεωρήσεις των πτερυγίων των στροβίλων για τον εντοπισμό κόπωσης του μετάλλου.
Οι κινητήρες Pratt & Whitney στο επίκεντρο της προσοχής των αρμοδίων αεροπορικών αρχών
Η πτώση εξαρτημάτων κινητήρων αεροσκαφών σε κατοικημένες περιοχές στις δύο ακτές του Ατλαντικού έχουν προσελκύσει την προσοχή των αρμοδίων αρχών, προκαλώντας την αναστολή των πτήσεων μερικών παλαιότερων αεροσκαφών της Boeing Co.
Τα περιστατικά του Σαββάτου, με την εμπλοκή ενός αεροσκάφους 777 της United στο Ντένβερ και ενός μεταφορικού 747 της Longtail Aviation στην Ολλανδία, έφεραν την εταιρία κατασκευής κινητήρων Pratt & Whitney στο επίκεντρο της προσοχής, παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι σχετίζονται μεταξύ τους.
Η Pratt & Whitney είναι ιδιοκτησίας της Raytheon Technologies Corp, ενώ ανακοίνωσε ότι συντονίζει τις προσπάθειες της με τις αρμόδιες αρχές, προκειμένου να επανεξετάσει τα πρωτόκολλα τεχνικών επιθεωρήσεων των κινητήρων. Αναμένεται αύξηση του αριθμού των επιθεωρήσεων κατόπιν οδηγιών της κατασκευάστριας εταιρίας μετά τα περιστατικά που προηγήθηκαν.
Μετά την αστοχία ενός κινητήρα στο Κολοράντο και την πτώση εξαρτημάτων από την πτήση United 328 σε ένα προάστιο βορείως του Ντένβερ, πριν από την ασφαλή προσγείωση του αεροσκάφους, η Boeing συνέστησε την αναστολή των πτήσεων των αεροσκαφών 777 που φέρουν την ίδια έκδοση του κινητήρα PW4000.
Από την πλευρά της, η Ιαπωνία επέβαλε υποχρεωτική αναστολή των πτήσεων του αναφερόμενου τύπου αεροσκαφών.
Η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Ασφάλειας των Αερομεταφορών (EASA) αντέδρασε χθες, Δευτέρα, ζητώντας περισσότερες πληροφορίες για τους κινητήρες της Pratt & Whitney, μετά τα δύο πρόσφατα περιστατικά. Μία γυναίκα τραυματίστηκε ελαφρά από το περιστατικό στην Ολλανδία, όπου πτερύγια τουρμπίνας έπεσαν στην πόλη Μίρσεν. Ένα από αυτά σφηνώθηκε στην οροφή ενός αυτοκινήτου.
Η EASA ανακοίνωσε ότι τα δύο περιστατικά δεν είχαν σχέση μεταξύ τους.
«Τίποτα στην αστοχία υλικού, αλλά και στην ανάλυση της αλυσίδας εξέλιξης [των περιστατικών] δεν δείχνει οποιαδήποτε ομοιότητα μεταξύ των δύο περιστατικών σε αυτό το στάδιο» ανέφερε η ευρωπαϊκή υπηρεσία, όπως σημειώνει το ΑΜΠΕ.
Από την πλευρά της, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) ανακοίνωσε ότι σύντομα θα εκδώσει έκτακτη οδηγία καταλληλότητας πτήσεων επί τη βάσει του περιστατικού με την εμπλοκή του αεροσκάφους της United.
Στα δύο περιστατικά εμπλέκεται ο ίδιος τύπος κινητήρα PW4000, τον οποίο φέρει ένας σχετικά μικρός αριθμός παλαιότερων αεροσκαφών, μερικά από τα οποία, έχουν καθηλωθεί εξαιτίας της πανδημίας COVID-19, περιορίζοντας το ενδεχόμενο να υπάρξουν και άλλα περιστατικά.
Ωστόσο, τα περιστατικά που συνέβησαν προκαλούν ένα νέο πονοκέφαλο στην Boeing, καθώς η εταιρία ανακάμπτει από τη σοβαρή κρίση των αεροσκαφών Boeing 737 MAX με την οποία βρέθηκε αντιμέτωπη, με συνέπεια την καθήλωσή τους, μετά από δύο τραγικά αεροπορικά δυστυχήματα.
«Αυτή είναι σίγουρα μία μη ευπρόσδεκτη κατάσταση για την Boeing και την Pratt, αλλά από καιρό σε καιρό προκύπτουν ζητήματα τόσο με αεροσκάφη, όσο και με κινητήρες» δήλωσε ο Γκρεγκ Γουάλντρον αρχισυντάκτης του ειδικού περιοδικού «Flight Global».
«Ο κινητήρας PW4000 που φέρουν τα αεροσκάφη 777-200 τίθεται σταδιακά εκτός υπηρεσίας» είπε ο ίδιος.
Οι αναλυτές της χρηματιστηριακής εταιρίας Cowen προβλέπουν περιορισμένες επιπτώσεις στην τιμή των μετοχών της Boeing, οι οποίες, κατέγραψαν χθες πτώση κατά 2,1%.