Διαφορετικά από κάθε άποψη θα είναι τα Χριστούγεννα στη Γερμανία, μια χώρα γνωστή για τις μεγάλες – παραδοσιακές χριστουγεννιάτικες, υπαίθριες αγορές της που οι περισσότερες φέτος έχουν ακυρωθεί.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της Deutsche Welle σε κάποιες περιπτώσεις στη Γερμανία απαγορεύεται ακόμη και η πώληση του πατροπαράδοτου ζεστού κρασιού σε εξωτερικούς χώρους ενώ σε όλους τους δημόσιους χώρους είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας. Παρόλα αυτά δε λείπουν οι ευφάνταστες ιδέες και οι δημιουργικές λύσεις για τους εορτασμούς των ημερών όπως η επικοινωνία μέσω βιντεοκλήσης με τον Άγιο Βασίλη.
Στη Νυρεμβέργη για παράδειγμα ο άγγελος των Χριστουγέννων (Christkind), σύμβολο των εορτασμών την περιόδου, φέτος εμφανίζεται διαδικτυακά ή είναι διαθέσιμος… τηλεφωνικά δύο φορές την εβδομάδα σε ειδική γραμμή της πόλης. Η παράδοση αυτή μετρά 70 χρόνια και είναι «σήμα-κατατεθέν» για τα Χριστούγεννα στη Νυρεμβέργη. Το καλό ωστόσο είναι ότι φέτος για πρώτη φορά και άνθρωποι από άλλες πόλεις καλούν τη συγκεκριμένα γραμμή, ανέφερε στο dpa η 18χρονη Μπενίνια Μούνσι, η οποία ήταν πέρυσι το Christkind της Νυρεμβέργης. «Oι περισσότεροι τηλεφωνούν, απλώς για να τους ακούσει κάποιος», λέει η ίδια. Υπό κανονικές συνθήκες το πρόγραμμα ενός Christkind είναι βεβαρημένο τις ημέρες των γιορτών: επισκέψεις σε γηροκομεία, παιδικούς σταθμούς, νοσοκομεία. Όλα αυτά ακυρώθηκαν, αλλά όπως λέει η Μπενίνια Μούνσι, ίσως για καλό αφού θα έχει περισσότερο χρόνο να ετοιμάσει τα χριστουγεννιάτικα δώρα.
Χριστουγεννιάτικες αγορές νέου τύπου…
Το 2016 η αιματηρή επίθεση στη χριστουγεννιάτικη αγορά γύρω από την ιστορική Εκκλησία της Μνήμης στο Βερολίνο, σκόρπισε τον τρόμο και τον πανικό. Ωστόσο η βερολινέζικη συνοικία Σαρλότενμπουργκ βρήκε έκτοτε μια εναλλακτική: 24 περίπτερα τα οποία είναι διασκορπισμένα κατά μήκος της λεωφόρου Κουρφούρστενταμ. Στόχος είναι να στηριχθούν οι οικογένειες που ζουν από το εμπόριο αυτών των ημερών. Φυσικά, λόγω των περιοριστικών μέτρων, τα φαγώσιμα είδη είναι διαθέσιμα μόνο για το σπίτι και όσοι έρχονται για να νιώσουν την χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα δεν μπορούν πια να απολαύσουν σε παρέες το περίφημο ζεστό κρασί (Glühwein).
Μια άλλη λύση από το Λύνεμπουργκ είναι τα λεγόμενα «χριστουγεννιάτικα νησιά». Αντί της μεγάλης χριστουγεννιάτικης αγοράς, οι αρχές του Λύνεμπουργκ επέλεξαν τη λύση της δημιουργίας τεσσάρων ζωνών με αποστάσεις μεταξύ τους, όπου μπορεί κανείς καθήμενος να δοκιμάσει χριστουγεννιάτικες νοστιμιές. Η μάσκα πάντως στους δημόσιους χώρους είναι υποχρεωτική, η κατανάλωση σε όρθια σταντ απαγορεύεται. Το ζεστό κρασί όμως επιτρέπεται!
Κι επειδή εν καιρώ πανδημίας όλα πλέον γίνονται digital, το Μόναχο από την πλευρά του αποφάσισε να μεταφέρει την εντυπωσιακή χριστουγεννιάτικη αγορά του online, προσφέροντας διαδικτυακά χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, αλλά και αγαπημένα προϊόντα, όπως χριστουγεννιάτικα γλυκά, παραδοσιακά στολίδια και Glühwein.
Bιντεοκλήση στον Άγιο Βασίλη
Δύσκολα τα πράγματα είναι φέτος και για τους επαγγελματίες Αη Βασίληδες. Και αυτοί έχουν ακυρώσει τις παραδοσιακές εξορμήσεις των ημερών. Το Γκέτινγκεν όμως έχει βρει τη λύση: παροχή «αγιοβασιλιάτικων υπηρεσιών» μέσω βιντεοκλήσης και κατόπιν πρότασης επαγγελματιών Αη Βασίληδων, όπως αναφέρει η Μόνικα Σκότνικ υπεύθυνη στο αρμόδιο Γραφείο Εύρεσης Εργασίας για εποχιακές θέσεις. Με λίγα λόγια και οι Αη Βασίληδες επιλέγουν φέτος… την τηλεργασία, με τη σωστή βέβαια ατμόσφαιρα στο σπίτι, ώστε να τη μεταδίδουν και μέσω βιντεοκλήσης. Σε κάποιες διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως η Erento, μπορεί κανείς να «κλείσει» έναν Αη Βασίλη για διαδικτυακή επίσκεψη και ανάγνωση χριστουγεννιάτικων παραμυθιών. Με 39 ευρώ τα δέκα λεπτά!
Aπό την πλευρά του το παράρτημα της φιλανθρωπικής οργάνωσης Caritas της καθολικής εκκλησίας από την Φρανκφούρτη που βοηθά μακροχρόνια άνεργους επέλεξε φέτος να φτιάξει τις δικές τoυ χριστουγεννιάτικες μάσκες, σε μπλε χρώμα και μοτίβα αγγέλων. Οι μάσκες διατίθενται διαδικτυακά μέσω online shop για καλό σκοπό.