Η επιτυχία μπορεί να πάρει πολλές μορφές, όμως αν θα μπορούσε να πει κάτι σε γενικές γραμμές, αυτό θα ήταν ότι κάποιοι φαίνεται να τα καταφέρνουν καλύτερα και κάποιοι άλλοι καθόλου.
Ερευνητές από το University College London και το Stony Brook University της Νέας Υόρκης βρήκαν ότι η επιτυχία «γεννά» την επιτυχία… τουλάχιστον μέχρι ενός σημείου.
Ανακάλυψαν ότι οι άνθρωποι που λαμβάνουν βοήθεια από νωρίς στις προσπάθειές τους και ενισχύεται η αυτοπεποίθησή τους, είναι συχνά πιο επιτυχημένοι από άλλους που δεν είχαν παρόμοιο ξεκίνημα.
Οι ερευνητές διεξήγαγαν τέσσερα πειράματα, τα οποία μετρούσαν την επίδραση της υποστήριξης –όπως μια δωρεά ή η θετική επιβράβευση- στην επιτυχία.
«Σε θεωρητικό επίπεδο είναι δύσκολο να διαπιστώσει κανείς αν η άποψη του “η επιτυχία γεννά επιτυχία” ισχύει. Θα μπορούσε κάλλιστα να αντικατοπτρίζει πραγματικές ικανότητες» ανέφερε στη Daily Mail o επικεφαλής της έρευνας Dr Arnout van de Rijt από το Stony Brook University.
«Για να διαπιστώσουμε από πού προέρχεται η επιτυχία κάναμε μερικά πειράματα, προσφέροντας τεχνητή βοήθεια σε μερικούς ανθρώπους και καθόλου βοήθεια σε κάποιους άλλους» πρόσθεσε ο ίδιος.
Στο πλαίσιο του πρώτου πειράματος, οι ερευνητές έκαναν δωρεές σε 100 από 200 νέα μη χρηματοδοτούμενα προγράμματα στο kickstarter.com, παρατηρώντας στη συνέχεια πώς εξελισσόταν η χρηματοδότησή τους.
Σχεδόν το 40% των προγραμμάτων που δεν έλαβαν χρηματοδότηση αρχικά προσέλκυσαν μελλοντικές δωρεές, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σε αυτά που έλαβαν «πειραματική δωρεά» έφτασε το 70%.
Στο δεύτερο πείραμα συμπεριελήφθηκε η ιστοσελίδα epinions.com, για την οποία οι σχολιαστές πληρώνονται για την αξιολόγηση νέων προϊόντων ανάλογα με το πόσο χρήσιμες βρίσκουν οι επισκέπτες της ιστοσελίδας τις αξιολογήσεις και τα σχόλια τους.
Εννιά από τις δέκα αξιολογήσει που πήραν «πειραματική ενίσχυση» αξιολογήθηκαν ως «πολύ βοηθητικές» μέσα στις δύο εβδομάδες του πειράματος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στο δείγμα που δε «ενισχύθηκε» από τους ερευνητές με κάποιο τρόπο ήταν 77%.
Σε ένα άλλο πείραμα, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την ιστοσελίδα change.org, όπου οι χρήστες αναζητούν υποστήριξη από το κοινό για την επίτευξη κοινωνικών και πολιτικών στόχων μέσω εκστρατειών με ηλεκτρονικές υπογραφές.
Αυτό που διαπίστωσαν ήταν, ότι το να «παρέχουν» διπλάσια χρηματοδότηση ή υπογραφές δεν εγγυόταν και διπλάσια επιτυχία.
«Η έρευνά μας κατέληξε σε μερικά συμπεράσματα γύρω από την επιτυχία των πρωτοβουλιών, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των ανισοτήτων και της δημιουργίας μιας πιο αξιοκρατικής κοινωνίας. Υποδηλώνει, επίσης, ότι δε χρειάζεται να είναι μεγάλο το κόστος ή η βοήθεια που προσφέρει κανείς, Αυτό που έχει σημασία είναι η αρχική ώθηση που λαμβάνει κανείς. Διαπιστώσαμε ακόμη ότι οι παρεμβάσεις έχουν πολύ μεγαλύτερη επίδραση σε εκείνους που δεν έχουν πολλά εξαρχής» κατέληξε ο Dr Soong Moon Kang από το UCL.