Ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Τουρκία δήλωσε σήμερα ότι εταιρείες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να εγκαταλείψουν την τουρκική αγορά, αν η χώρα δεν προχωρά πλήρως σε πληρωμές χρεών σε αμερικανικές φαρμακευτικές εταιρείες, επικρίνοντας παράλληλα έναν νέο τουρκικό νόμο που θέτει περιορισμούς σε μεγάλους ιστότοπους μέσων κοινωνικής δικτύωσης .
Σε ομιλία του σε ένα εμπορικό συνέδριο που μεταδόθηκε διαδικτυακά, ο Ντέιβιντ Σάτερφιλντ δήλωσε ότι τα χρέη κρατικών νοσοκομείων σε φαρμακευτικές εταιρείες στις Ηνωμένες Πολιτείες και αλλού αυξήθηκαν σε περίπου 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια από περίπου 230 εκατομμύρια δολάρια πριν από ένα χρόνο.
Ο Σάτερφιλντ δήλωσε ότι ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Γουίλμπουρ Ρος έθεσε το θέμα στον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον υπουργό Οικονομικών Μπεράτ Αλμπαράκ πριν από ένα χρόνο και έλαβε τη διαβεβαίωση ότι θα γίνουν ρυθμίσεις για άμεσες πληρωμές.
Ένα χρόνο αργότερα, ζητήθηκε από αυτές τις εταιρείες να αποδεχθούν σημαντικές μειώσεις στα οφειλόμενα ποσά, δήλωσε ο Σάτερφιλντ, προσθέτοντας ότι θα υπάρξουν συνέπειες για τη μη εξόφληση του χρέους ή τη μείωση των πληρωμών.
«Εταιρείες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να εγκαταλείψουν την τουρκική αγορά ή να μειώσουν την έκθεσή τους στην τουρκική αγορά. Αυτή δεν είναι μια κατεύθυνση που εξυπηρετεί τα συμφέροντα της Τουρκίας», είπε.
Το εμπόριο μεταξύ των δύο χωρών ανήλθε σε περίπου 21 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι και οι νατοϊκοί σύμμαχοι δήλωσαν ότι στοχεύουν να το αυξήσουν στα 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, υπάρχουν εμπόδια, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών δασμών στον τουρκικό χάλυβα και την αγορά των ρωσικών αντιπυραυλικών συστημάτων S-400 από την Άγκυρα πέρυσι που ώθησε την Ουάσινγκτον να βγάλει την Τουρκία από μια κοινοπραξία που παράγει αεροσκάφη F-35.
Ο Σάτερφιλντ εξέφρασε επίσης ανησυχία για έναν νόμο που ψηφίστηκε τον Ιούλιο, που το κυβερνών κόμμα του Ερντογάν αναφέρει ότι θα καταστήσει περισσότερους υπόλογους ιστότοπους μέσων κοινωνικής δικτύωσης των ΗΠΑ λόγω ανησυχιών των τουρκικών αρχών για το περιεχόμενο αυτών.
Επικριτές αναφέρουν ότι ο νόμος αυτός θα οδηγήσει σε φίμωση διαφωνούντων.
«Μια πολιτική που εξουσιοδοτεί μεγάλες εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης να αποθηκεύουν δεδομένα καταναλωτών μόνο στην Τουρκία μπορεί να δημιουργήσει ένα εγγενώς άνισο ανταγωνιστικό περιβάλλον», είπε, προσθέτοντας ότι αυτό ενδέχεται στο τέλος να εξωθήσει αμερικανικές εταιρείες να εγκαταλείψουν την αγορά.