Στην επικαιρότητα βρίσκεται ξανά το θέμα των Boeing 737 MAX, καθώς την ώρα που οι αεροπορικές εταιρίες εκτιμάται ότι θα βρεθούν αντιμέτωπες με σοβαρό πρόβλημα διαχείρισης του πλεονάζοντος αριθμού των τέτοιων αεροσκαφών, μετά την άρση της απαγόρευσης των πτήσεών τους, οι αρμόδιες επιτροπές στη Βουλή των Αντιπροσώπων θα συνεχίσουν τις έρευνες τους, για τα δύο τραγικά δυστυχήματα στα οποία ενεπλάκησαν αεροπλάνα αυτού του τύπου.
Όσον αφορά το πρώτο σκέλος, κατά την περίοδο που διανύουμε, οι αεροπορικές εταιρίες προσπαθούν να διαχειριστούν τα προβλήματα που προκύπτουν από την καθήλωση των αεροσκαφών Boeing 737 MAX, ενώ με την επιστροφή τους στην ενεργό υπηρεσία, οι ίδιες αναμένεται να βρεθούν αντιμέτωπες με ένα διαφορετικό πρόβλημα.
Πρόκειται για την υπέρ-τροφοδοσία της διαθεσιμότητας των αεροσκαφών, εξαιτίας του μεγάλου και συσσωρευμένου πλέον αριθμού 737 ΜΑΧ, τα οποία, οι αεροπορικές εταιρίες θα κληθούν να εντάξουν μαζικά στα πτητικά προγράμματά τους.
Η Boeing, από την πλευρά της, συνεχίζει την παραγωγή του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους, παρά την καθήλωση του στο έδαφος και μετά από δύο τραγικά δυστυχήματα, ενώ με την άρση της απαγόρευσης πτήσεων εκτιμάται ότι η θα επιταχύνει τις παραδόσεις 737 ΜΑΧ κατά 40% στα 70 αεροσκάφη τον μήνα, προκειμένου να μειωθεί δραστικά ο αριθμός των αεροπλάνων που έχει συσσωρευτεί από τον περασμένο Μάρτιο, στους χώρους αποθήκευσης.
Ο Ρομπ Μόρις, από τη συμβουλευτική εταιρία (Ascend by Cirium) με έδρα τη Μεγάλη Βρετανία, δήλωσε ότι ο συνδυασμός της ενεργοποίησης των παραδόσεων των συσσωρευμένων αεροσκαφών από την Boeing, οι οικονομικές ανησυχίες, αλλά και η συσσώρευση πιέσεων στην αγορά αεροσκαφών πριν από τα δύο τραγικά δυστυχήματα με 737 ΜΑΧ, εκτιμάται ότι θα προκαλέσουν δυσκολίες στην ομαλή παράδοση των αεροσκαφών.
«Η επόμενη χρονιά, θα είναι η πρόκληση. Όταν το φράγμα σπάσει κι αρχίσει η ροή των MAX, θα υπάρχουν πολλά αεροπλάνα», τόνισε ο Μόρις σε χρηματιστές, αργά το βράδυ της Δευτέρας (04/11), στο Χονγκ Κονγκ. «Είναι πιθανό να υπάρξει ένα υπέρ-πλεόνασμα 1.000 αεροσκαφών την επόμενη χρονιά», πρόσθεσε.
Η εκτίμηση αυτή στηρίζεται στην έναρξη των παραδόσεων των 737 ΜΑΧ, αλλά και στο ενδεχόμενα μιας πληθώρας μεταχειρισμένων αεροσκαφών, που διεξάγουν το πτητικό έργο των αεροσκαφών αυτών για το χρονικό διάστημα που αυτά παραμένουν καθηλωμένα στο έδαφος.
Η κρίση που προκάλεσε στις αεροπορικές εταιρίες, η απαγόρευση των πτήσεων με Boeing 737 MAX αύξησε τη ζήτηση για παλαιότερα και λιγότερο λειτουργικά αεροσκάφη, με τις αεροπορικές εταιρίες να επιλέγουν την πτητική εκμετάλλευση των όποιων αεροπλάνων πετούν για περισσότερα από 15 χρόνια, σε σύγκριση με την κατάσταση που επικρατούσε στην διεθνή αεροπορική αγορά, πριν από τέσσερα χρόνια, βάσει των όσων δήλωσε ο Μόρις σε μία διάσκεψη (Airline Economics Growth Frontiers) που πραγματοποιήθηκε χθες.
Συνεχίζονται οι έρευνες για τα δύο δυστυχήματα
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Υποδομών της Βουλής των Αντιπροσώπων και ο υπεύθυνος της υποεπιτροπής για την πολιτική αεροπορία, δήλωσαν χθες ότι θα συνεχίσουν τις έρευνες τους για τα δύο τραγικά δυστυχήματα με αεροσκάφη 737 ΜΑΧ, μετά τα ερωτηματικά που προέκυψαν από την κατάθεση της Boeing.
Οι βουλευτές Πίτερ ΝτεΦάζιο και Ρικ Λάρσεν έγραψαν σε μία κοινή επιστολή τους προς τους συναδέλφους τους, ότι οι απαντήσεις που έδωσε ο εκτελεστικός διευθυντής της Boeing, Ντένις Μουίλενμπεργκ, στη διάρκεια μιας κατάθεσής του την προηγούμενη Τετάρτη «ήταν συμβατές με μία κουλτούρα απόκρυψης και αδιαφάνειας, αντανακλώντας τις πιέσεις που δέχονταν οι εργαζόμενοι στην Boeing στην διάρκεια της ανάπτυξης, αλλά και της παραγωγής του αεροσκάφους 737 ΜΑΧ».
Στην ίδια επιστολή, σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, αναφέρεται ότι οι οικογένειες των θυμάτων «αξίζουν την διεξαγωγή μιας λεπτομερούς έρευνας από την επιτροπή μας για το πως το σύστημα κανονισμών, αλλά και το νομικό πλαίσιο απέτυχαν, κι αυτό είναι ακριβώς που έχει την πρόθεση να πράξει η επιτροπή μας».
Από την πλευρά του, ο εκπρόσωπος της Boeing, Γκόρντον Τζοντρό, επισήμανε χθες ότι η εταιρία «θα συνεχίσει να συνεργάζεται με την επιτροπή». Ωστόσο, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) αρνήθηκε να σχολιάσει τις εξελίξεις.
Η κατάθεση του Μουίλενμπεργκ, αλλά και επικεφαλής μηχανικού εμπορικών αεροσκαφών της Boeing, Τζον Χάμιλτον, προκάλεσαν «μία σειρά από νέα ερωτηματικά για την Boeing και για την FAA σχετικά με τις αστοχίες που προκάλεσαν τον τραγικό κι άδικο θάνατο 346 αθώων ανθρώπων».
Η επιτροπή προχώρησε στη δημοσιοποίηση εγγράφων σχετικά με τις αποφάσεις της Boeing την περίοδο ανάπτυξης του αεροσκάφους MAX, αλλά και του συστήματος ασφάλειας MCAS, που οδήγησε στις δύο τραγικές πτώσεις αεροσκαφών του ίδιου τύπου, αλλά και στην καθήλωση του συνόλου των αεροσκαφών Boeing 737 MAX από τον περασμένο Μάρτιο.
«Η έρευνά μας αποδεικνύει ότι περίπου από την αρχή, η Boeing είχε ένα κακό σχεδιασμό του MCAS, με ένα σημείο αποτυχίας. Στο στάδιο αυτό, η Boeing δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί ούτε στα κριτήρια σχεδίασης που είχε θέσει η ίδια. Το MCAS ήταν ουσιαστικά προβληματικό και σύμφωνα με την ανάλυση της Boeing θα μπορούσε να προκαλέσει καταστροφικές συνέπειες, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια επιστολή.
Επίσης, στην ίδια επιστολή τονίζεται ότι η λειτουργία του συστήματος MCAS στις δύο τραγικές πτήσεις παραβίασε τα κριτήρια που είχε θέσει η Boeing στον σχεδιασμό του συστήματος, τα οποία είχαν ως ουσιαστική απαίτηση «τη μη εμπλοκή του MCAS στην προσπάθεια οριζοντίωσης του αεροσκάφους μετά από βύθιση», Σημειώνεται, δε, ότι το «MCAS δεν θα έπρεπε να έχει κάποια ανάρμοστη αντίδραση στους χειρισμούς πτήσης του αεροσκάφους».
Η επιστολή επικαλείται την κατάθεση που έδωσε ο Μουίλενμπεργκ, ότι τα αεροσκάφη θα έπρεπε να είχαν καθηλωθεί μετά από το πρώτο δυστύχημα τον Οκτώβριο του 2018, αν η εταιρία γνώριζε τα όσα γνωρίζει σήμερα.
«Η έρευνα μας έχει ήδη δείξει ότι η ηγεσία της Boeing ήταν ενήμερη για αρκετά προβλήματα, τα οποία προσπαθούν τώρα να διορθώσουν οι μηχανικοί, στη διάρκεια του σχεδιασμού και της ανάπτυξης του 737 ΜΑΧ», σύμφωνα με τον ΝτεΦάζιο και τον Λάρσεν. Και πρόσθεσε: «Η κεντρική ιδέα είναι πως υπάρχουν πολλές ερωτήσεις, οι οποίες δεν έχουν απαντηθεί και η έρευνά μας έχει να διανύσει μία μεγάλη απόσταση, ώστε ο καθένας να έχει τις απαντήσεις που του αξίζουν».
Κατά τις τελευταίες ημέρες, η FAA πραγματοποιεί ελέγχους λογισμικού στους μηχανισμούς ασφάλειας που έχει σχεδιάσει η Boeing για το MCAS, αλλά και για αλλαγές στην αρχιτεκτονική του αεροσκάφους ΜΑΧ.
Η FAA δεν θα χορηγήσει άδεια πλοϊμότητας στα 737 ΜΑΧ μέχρι τουλάχιστον τον Δεκέμβριο.