Τουλάχιστον δέκα, ενδεχομένως όμως έως και 50 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους χθες σε σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όταν μια εμπορική αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε σε απομονωμένη περιοχή της επαρχίας Ταγκανίκα.
Το τρένο μετέφερε ωστόσο και λαθρεπιβάτες, καθώς πολλοί άνθρωποι δεν έχουν άλλα μέσα για να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις, ούτε υπάρχουν επιβατικές αμαξοστοιχίες ή βατοί δρόμοι στην περιοχή αυτήν.
Η ΛΔ του Κονγκό, η μεγαλύτερη χώρα της υποσαχάριας Αφρικής, έκτασης 2,3 εκατομμυρίων τετραγωνικών χιλιομέτρων, δεν έχει παρά μερικές χιλιάδες χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένων δρόμων – κυρίως στους άξονες Ματάντι-Κινσάσα-Κίκουιτ στα δυτικά και Κολουέζι-Λουμπούμπασι-Κασουμπαλέσα στα νοτιοανατολικά, για να διευκολύνεται η εξαγωγή μεταλλευμάτων.
Στην πρωτεύουσα Κινσάσα, που απέχει πάνω από 2.000 χιλιόμετρα από τις άμεσες πηγές πληροφόρησης, ο υπουργός Ανθρωπιστικής Δράσης Στιβ Μπικάγι είπε ότι ο «προσωρινός απολογισμός» ανέρχεται στους 50 νεκρούς και υπάρχουν επίσης πολλοί τραυματίες.
Αμέσως μετά όμως, ο κυβερνήτης της επαρχίας Ταγκανίκα Ζοέ Καμπιλά, που είναι αδελφός του πρώην προέδρου Ζοζέφ Καμπιλά, είπε ότι υπάρχουν 10 νεκροί, 30 τραυματίες και τρία βαγόνια που εκτροχιάστηκαν. «Η τοπική κυβέρνηση ζητά από την κοινότητα να μην βασίζεται σε εικασίες του διαδικτύου και να περιμένει τον επίσημο απολογισμό», πρόσθεσε ένας εκπρόσωπός του κάνοντας λόγο για «μερικούς νεκρούς και πολλούς τραυματίες.
Ινδονήσιοι κυανόκρανοι του ΟΗΕ που έφτασαν στο σημείο για να συμμετάσχουν στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης είχαν βρει 23 νεκρούς και 14 τραυματίες μέχρι τις 18.00 σήμερα το απόγευμα (ώρα Ελλάδας), ανέφερε η Αποστολή των Ηνωμένων Εθνών στο Κονγκό (Monusco).
Αυτή η σύγχυση όσον αφορά τους ακριβείς αριθμούς είναι συχνό φαινόμενο στη ΛΔ του Κονγκό, καθώς είναι δύσκολο για τις αρχές να φτάσουν στο σημείο όπου έγινε κάποιο δυστύχημα. Ακόμη και οι πολιτικοί αξιωματούχοι δεν διαθέτουν αξιόπιστες πηγές για να λάβουν αποφάσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πληθυσμός της χώρας εκτιμάται ότι ανέρχεται στα 80 εκατομμύρια, καθώς δεν έχει διενεργηθεί επίσημη, γενική απογραφή από το 1984.
Εγκλωβίστηκαν στα βαγόνια
Στον τόπο της τραγωδίας, οι μαρτυρίες περιπλέκουν ακόμη περισσότερο τη σύγχυση. Υπήρχαν «50 με 100 νεκροί», είπε ένα στέλεχος της Επιτροπής Δικαιοσύνης και Ειρήνης της Καθολικής Εκκλησίας, ο Έρνεστ Λουκουέσα, επικαλούμενος τα όσα άκουσε από τους τραυματίες που μεταφέρθηκαν στο Νιούνζου. «Ο ακριβής αριθμός είναι δύσκολο να καθοριστεί. Υπάρχουν άνθρωποι εγκλωβισμένοι κάτω από τα βαγόνια», πρόσθεσε.
«Σε κάθε βαγόνι ήμασταν πολλοί άνθρωποι, 30-40. Είδα πολλούς νεκρούς. ήταν νύχτα και δεν μπορώ να πω έναν ακριβή αριθμό», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας από τους επιζώντες, ο Γκιγιόμ Γιαμπί Μουσαλά. «Επειδή δεν υπάρχουν επιβατικά τρένα, μπήκα στο εμπορικό αφού πλήρωσα 15.000 φράγκα (9,4 δολάρια) στον υπεύθυνο της μηχανής», συνέχισε, κατηγορώντας τους στρατιώτες που συνοδεύουν τις εμπορικές αμαξοστοιχίες ότι ζητούν χρήματα από τους λαθρεπιβάτες.
Όπως και οι περισσότερες δημόσιες εταιρείες, η Εθνική Εταιρεία Σιδηροδρόμων του Κονγκό (SNCC) έχει κηρύξει πτώχευση. Τον Φεβρουάριο, μετά την ορκωμοσία του νέου προέδρου Φέλιξ Τσισεκέντι, εκπρόσωποί της ζήτησαν από την κυβέρνηση να τους καταβάλει καθυστερούμενους μισθούς έως και 277 μηνών.