Καμία ρεαλιστική πρόταση έως σήμερα δεν έχει λάβει η Ευρωπαϊκή Ένωση από το Λονδίνο στις διαπραγματεύσεις του Brexit, όπως δήλωσε σήμερα ο Ιρλανδός πρωθυπουργός Λίο Βαράντκαρ μιλώντας σε δημοσιογράφους.
Το ιρλανδικό «δίκτυ ασφαλείας», το λεγόμενο backstop, «παραμένει ένα σημαντικό στοιχείο της συμφωνίας αποχώρησης έως ότου βρεθεί μια εναλλακτική», δήλωσε ο Βαράντκαρ, υποδεχόμενος τον Βρετανό πρωθυπουργό Μπόρις Τζόνσον για συζητήσεις επί του Brexit. «Είμαστε ανοικτοί σε εναλλακτικές αλλά αυτές πρέπει να είναι ρεαλιστικές … Δεν έχουμε λάβει καμία πρόταση αυτού του είδους έως σήμερα» πρόσθεσε.
Πλήγμα στη θέση του Ηνωμένου Βασιλείου ως κορυφαίου κέντρου ναυτιλιακών υπηρεσιών
Η θέση της Βρετανίας ως κορυφαίου κέντρου για ναυτιλιακές υπηρεσίες διαβρώνεται από τον ανταγωνισμό, την απώλεια δραστηριοτήτων που αφορούν τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας και την αλλαγή του ευνοϊκού για τους πλοιοκτήτες φορολογικού καθεστώτος, σύμφωνα με έκθεση, γεγονός που επιτείνει την αβεβαιότητα για τον κλάδο καθώς πλησιάζει το Brexit.
Το Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και αιώνες αποτελεί κορυφαίο κέντρο για την παγκόσμια ναυτιλία, ιδιαίτερα το Σίτι του Λονδίνου, και έχει κυρίαρχο ρόλο στον κλάδο της ναυτασφάλισης, της ναυλομεσιτείας, της χρηματοδότησης και άλλων ναυτιλιακών υπηρεσιών. Αυτές συνεισφέρουν 5,6 δισεκ. δολάρια τον χρόνο στη βρετανική οικονομία, προσφέροντας απασχόληση σε πάνω από 10.000 άτομα σε θέσεις εργασίας υψηλής εξειδίκευσης, σύμφωνα με έκθεση της εταιρίας συμβούλων PwC, για λογαριασμό της ένωσης Maritime London.
Ωστόσο η μετατόπιση της παγκόσμιας εμπορικής ναυτιλίας στην Ασία και ο σκληρότερος ανταγωνισμός αυξάνουν τις πιέσεις στον κλάδο, σύμφωνα με την έκθεση. Η αξία της παγκόσμιας αγοράς ναυτιλιακών υπηρεσιών εκτιμάται στα 20 δισεκ. δολάρια ετησίως.
«Τα τελευταία χρόνια έχει χαθεί σημαντικό έδαφος προς τους διεθνείς ανταγωνιστές. Ανταγωνιστές όπως οι ΗΠΑ, η Κίνα, η Νορβηγία και ιδιαίτερα η Σιγκαπούρη, αποτελούν όλοι πρόκληση σε σημαντικούς τομείς ανάπτυξης και πρέπει να αντιδράσουμε», δήλωσε ο Harry Theochari, επικεφαλής του οργανισμού Maritime UK.
Η έκθεση, που παρουσιάστηκε στην αρχή της Διεθνούς Εβδομάδας Ναυτιλίας του Λονδίνου, έρχεται την ώρα που η Βρετανία κινείται προς την κατεύθυνση των εκλογών. Το Brexit συνεχίζει να είναι στον αέρα ενώ έχουν περάσει πάνω από τρία χρόνια αφού οι Βρετανοί τάχθηκαν υπέρ της αποχώρησης από την ΕΕ, όπως σημειώνει το ΑΜΠΕ.
Οι συντάκτες της έκθεσης ανέφεραν ότι οι συνεντεύξεις με επαγγελματίες του κλάδου «αποτυπώνουν μικτές απόψεις για τον αντίκτυπο του Brexit στην εικόνα της Βρετανίας ως μιας πολιτικά σταθερής χώρας». «Κάποιοι κατέδειξαν τις ευκαιρίες να χαλαρώσει το ρυθμιστικό πλαίσιο μετά το Brexit, ενώ άλλοι εξέφρασαν ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα ανθρώπων με ταλέντο και την αντίληψη περί Βρετανίας ως μιας χώρας ‘ανοικτής στο επιχειρείν’», ανέφερε η έκθεση.
Η αποχώρηση από τις δραστηριότητες ναυτιλιακής χρηματοδότησης από πολλές κορυφαίες τράπεζες, όπως οι βρετανικές Royal Bank of Scotland και Lloyds, έχει επηρεάσει τη θέση του Λονδίνου ως κεφαλαιακού προορισμού για τις διεθνείς ναυτιλιακές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έκθεση. Εκτός αυτού, η απόφαση της Βρετανίας να προχωρήσει σε αλλαγές στο λεγόμενο φορολογικό καθεστώς «non-domicile» οδήγησε στην αποχώρηση κορυφαίων Ελλήνων παικτών από το Λονδίνο τα τελευταία χρόνια.
«Το Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται να δραστηριοποιηθεί περισσότερο στην προσέλκυση ιδιοκτητών και άλλων παραγόντων του κλάδου», ανέφερε η έκθεση. «Είναι επίσης σημαντικό μετά το Brexit το Ηνωμένο Βασίλειο να παραμείνει ανοικτό και φιλικό προς τα ξένα ταλέντα». Σύμφωνα με την έκθεση, η Βρετανία διατηρεί το 25% της αγοράς ναυτιλιακών υπηρεσιών.