Απεργιακές κινητοποιήσεις για τις 21-23 Μαρτίου εξήγγειλαν τα σωματεία εργαζομένων του πορτογαλικού εθνικού αερομεταφορέα ΤΑΡ, στο πλαίσιο των εντεινόμενων διαμαρτυριών κατά των περικοπών και των μέτρων λιτότητας που εφαρμόζει η συντηρητική κυβέρνηση στον προϋπολογισμό, τους μισθούς και τις θέσεις εργασίας.
Μετά τις ογκώδεις διαδηλώσεις στη Λισαβόνα κι άλλες μεγάλες πόλεις στη χώρα το Σάββατο, με κύριο αίτημα την παραίτηση της κυβέρνησης του Πέντρου Πάσους Κοέλιου, ακόμη μία απεργία των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους έχει εξαγγελθεί για την επόμενη Τετάρτη και Πέμπτη.
Η απεργία της ΤΑΡ πρόκειται να προσθέσει επιπλέον αναστάτωση στις πτήσεις στην περιφέρεια, που έχει ήδη δημιουργηθεί από τις αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις της ισπανικής Iberia -των οποίων ο επόμενος γύρος έχει προγραμματισθεί για τις 18-23 Μαρτίου.
Η ΤΑΡ καθημερινά εκτελεί 180 πτήσεις.
Οι απεργοί σχεδιάζουν να εγχειρίσουν ένα εισιτήριο άνευ επιστροφής για το Τορόντο στον υπουργό Οικονομικών Άλβαρο Σάντους Περέιρα, ο οποίος σπούδασε και δίδαξε σε καναδικά Πανεπιστήμια προτού κληθεί να υπηρετήσει από υπουργική θέση στην κυβέρνηση.
Από τις απεργιακές κινητοποιήσεις -τις πρώτες που υποστηρίζουν και τα οκτώ σωματεία εργαζομένων, που αντιπροσωπεύουν ιπτάμενους, κυβερνήτες και προσωπικό εδάφους- θα επηρεασθεί επίσης και η αεροπορική εταιρία SATA, με έδρα τις Αζόρες Νήσους.
Κύριο αίτημά των σωματείων είναι να εξαιρεθούν από τις μειώσεις του 10% στους μισθούς τους, περικοπές που έχουν αρχίσει ήδη να εφαρμόζονται στον δημόσιο τομέα από τον Φεβρουάριο.
«Ενταχθήκαμε σε μία πολιτική τυφλών περικοπών στον δημόσιο τομέα, αν και η ΤΑΡ πάντοτε λειτουργούσε με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και γι’ αυτό είναι μία από τις πιο αποτελεσματικές στην Ευρώπη», επεσήμανε ο Ζάιμε Πριέτου, επικεφαλής του σωματείου χειριστών της εταιρείας, ενώ οι εργαζόμενοι ετοιμάζονται για διαδήλωση στο κέντρο της Λισαβόνας.
Οι βασικές πτητικές υπηρεσίες της ΤΑΡ κατέγραψαν κέρδη την περασμένη διετία –λόγω της αύξησης των επιβατών –όμως συνολικά η εταιρεία υπέστη σημαντικές ζημίες λόγω των απωλειών στην επισκευαστική μονάδα που συντηρεί στη Βραζιλία. Οι εργαζόμενοι πάντως αντιτάσσουν ότι οι ζημίες αυτές κάλλιστα απορροφώνται από τα κέρδη του αερομεταφορέα.
Ο υπουργός Οικονομικών αρνήθηκε να σχολιάσει περί τα της απεργίας, ενώ ο γ.γ. του υπουργείου Μεταφορών Σέρζιου Μουντέιρου διεμήνυσε την περασμένη εβδομάδα πως «οι απεργίες δεν είναι ο καλύτερος τρόπος για να εξασφαλίσουν οι εργαζόμενοι τις θέσεις τους», προσθέτοντας πως η κυβέρνηση είναι ανοικτή στις διαπραγματεύσεις.
«Είναι καθαρός λαϊκισμός, η κυβέρνηση απλώς θέλει να δημιουργήσει ένα δεδικασμένο, εφαρμόζοντας περικοπές στην ΤΑΡ. Είναι καθαρά σταλινική πολιτική», υποστήριξε ο Πριέτου, προσθέτοντας πως και τα σωματεία είναι πρόθυμα να διαπραγματευθούν, αλλά «αμφιβάλλουν εάν η κυβέρνηση είναι αρκετά ταπεινόφρων ώστε να παραδεχθεί το σφάλμα της».
Οι ιπτάμενοι υποστηρίζουν πως ήδη έχουν υποστεί περικοπές κατά 26% στους μισθούς τους την περασμένη τριετία, ωθώντας μέρος του προσωπικού να αναζητήσει απασχόληση στο εξωτερικό.
Εκπρόσωπος της ΤΑΡ ανακοίνωσε πως η εταιρεία θα αναζητήσει μέτρα για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες και την ταλαιπωρία των επιβατών, αλλά δεν μπορεί εκ των προτέρων να καθορίσει ποιο και πόσο ποσοστό των πτήσεων θα μπορέσει να διασφαλίσει.