«Αν υπάρχει ένας τομέας στον οποίο οι Γάλλοι μπορούν να συνεισφέρουν τη διεθνή εμπειρογνωσία τους, αυτός είναι η διαδήλωση»: αν και ο τόνος μοιάζει ειρωνικός, ο Γκρεγκουάρ Λοζιέ σοβαρολογεί απολύτως, αφού μόλις δημιούργησε έναν ιστότοπο μέσω του οποίου μπορεί κάποιος να πληρώσει έναν άγνωστο για να… διαδηλώσει στη θέση του.
«Όταν κατοικείς μακριά από το Παρίσι, είναι περίπλοκο να πας να διαδηλώσεις στην πρωτεύουσα. Και τα μεταφορικά στοιχίζουν ακριβά. Αλλά αν θέλεις να έχει κάποιον αντίκτυπο η διαδήλωσή του, πρέπει να γίνει στην πρωτεύουσα», εξήγησε ο 30χρονος Γκρεγκουάρ που ζει κοντά στο Παρτενέ, στην κεντροδυτική Γαλλία.
Τον περασμένο μήνα, ο Λοζιέ συνέλαβε την επιχειρηματική ιδέα του. Δημιούργησε τον ιστότοπο Wistand, μέσω του οποίου όποιος θέλει μπορεί να πληρώσει έναν «αγγελιοφόρο» για να τον εκπροσωπήσει σε μια διαδήλωση στην οποία δεν μπορεί να παραβρεθεί.
«Είναι κάτι σαν την ψήφο δια αντιπροσώπου, με εφαρμογή στις διαδηλώσεις», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Λοζιέ που έχει σπουδάσει βιολογία και σήμερα ασχολείται με την καλλιέργεια του οικογενειακού κτήματος, μαζί με τα αδέλφια του.
Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν κάποιον από τους σκοπούς που τους ενδιαφέρει –σήμερα στον ιστότοπο υπάρχουν μόνο τρεις– και, έναντι 15 ευρώ την ώρα, να στείλουν τον «αγγελιοφόρο» τους στη διαδήλωση. Μπορούν επίσης να του ζητήσουν να τους στείλει υλικό (φωτογραφίες, βίντεο) από την κινητοποίηση, μέσω του κινητού τηλεφώνου του.
Για όσους δεν έχουν να διαθέσουν ούτε 15 ευρώ, ο Λοζιέ βρήκε τη λύση: μια «ομαδική» αποστολή, έναντι 5 ευρώ για τον καθένα. Για παράδειγμα, αν χίλιοι άνθρωποι δώσουν από 5 ευρώ (για κάποιον «σκοπό»), θα σταλεί ένας συγκεκριμένος αριθμός «αγγελιοφόρων» στη διαδήλωση.
Ο Λοζιέ, που για τον κόπο του θα λαμβάνει προμήθεια 20% από κάθε συναλλαγή, αντιλαμβάνεται ότι ο ιστότοπός του «σοκάρει». Όπως είπε ο ίδιος όμως, το ίδιο συνέβαινε και πριν από 20-30 χρόνια με τις σελίδες γνωριμιών. «Στην αρχή όλοι σοκάρονταν, τώρα όλοι τις χρησιμοποιούν». Το Wistand καλύπτει μια «πραγματική ανάγκη», επέμεινε, τονίζοντας ότι η ενέργεια που σπαταλούν οι άνθρωποι για «να σχολιάζουν στον αέρα» στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να περάσει και στον πραγματικό κόσμο.