Ο διευθυντής ενός μουσείου μοντέρνας Τέχνης στη Νάπολη ανακοίνωσε ότι θα βάζει φωτιά σε τρία έργα τέχνης την εβδομάδα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις περικοπές στις δαπάνες για τον πολιτισμό.
Ο Αντόνιο Μανφρέντι σχεδιάζει να κάψει μία φωτογραφία με τίτλο «Το μεγάλο τσίρκο της Ανθρωπότητας» του αξιόλογου νέου Έλληνα Φίλιππου Τσιτσόπουλου, που είναι γνωστός κυρίως στην Ισπανία. Ο διευθυντής έχει κάψει ήδη άλλα δύο έργα και έχει επιλέξει άλλα τρία από τη συλλογή των 1.000 αποκτημάτων του μουσείου του για να τα παραδώσει στις φλόγες την επόμενη εβδομάδα.
Ο 50χρονος Μανφρέντι είναι ο ίδιος εν ενεργεία καλλιτέχνης, και είναι διορισμένος ως διευθυντής του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης στην Καζόρια την τελευταία επταετία.
Το Μουσείο δεν λαμβάνει κρατική χρηματοδότηση. Όμως η οικονομική κρίση στη Χερσόνησο έχει εξανεμίσει τις ιδιωτικές δωρεές και επενδύσεις στον τομέα της τέχνης και όπως τονίζει ο Μανφρέντι έχει σταθεί χρυσή ευκαιρία για την Καμόρα να σφίξει την αρπάγη της στην περιοχή εξαγοράζοντας εταιρείες κι επιχειρήσεις.
«Δεν γνωρίζω πλέον σε ποιόν να απευθυνθώ για χρήματα. Και φυσικά αρνούμαι να απευθυνθώ στην Καμόρα», τόνισε ο Μανφρέντι.
Χειρότερη, από την έλλειψη χρημάτων είναι η αδιαφορία των πολιτικών για την τύχη του ανεξάντλητου πολιτιστικού πλούτου του έθνους, το οποίο κατ’ αύξοντα ρυθμό χρεοκοπεί, ενώ αντίθετα η Μαφία πλουτίζει, πρόσθεσε ο ίδιος.
Η αδυναμία της Ιταλίας να αντεπεξέλθει στις διάφορες, κοινωνικού και πολιτιστικού χαρακτήρα, υποχρεώσεις της ένεκα του υπέρογκου χρέους της έχει οδηγήσει το μουσείο Maxxi της Ρώμης–που είχε εγκαινιασθεί με μεγάλες φιλοδοξίες μόλις προ δύο ετών–να τεθεί υπό ειδικού χαρακτήρα διαχείριση, ενώ το μουσείο Madre της Νάπολης χρειάσθηκε να κλείσει δύο ορόφους του, διότι δεν μπορεί να διοργανώσει και να φιλοξενήσει εκθέσεις. Παράλληλα, η πολιτιστική κληρονομιά κινδυνεύει, με παράδειγμα τις καταρρεύσεις που σημειώνονται στην πόλη της Πομπηίας.
Πάντως σημαίνουσες προσωπικότητες της ιταλικής μοντέρνας τέχνης διαφωνούν με τις μεθόδους διαμαρτυρίας του Μανφρέντι.
«Το να καις έργα τέχνης αποτελεί μία εφηβικού τύπου επιδειξιομανία. Είναι μία Ναπολιτάνικη φάρσα, η περίπτωση ενός ανθρώπου που επωφελείται από την οξύτατη κρίση για να αυτοπροβληθεί», τόνισε ο Ακίλε Μπονίτο Ολίβα, ένας από τους επιφανέστερους σύγχρονους κριτικούς της ‘Μπελπαέζε’.
Ωστόσο ένα σημείο στο οποίο ο Μανφρέντι και ο Ολίβα συμφωνούν είναι πως τα εκατ. ευρώ που αφειδώς διατίθενται στα πολιτικά κόμματα θα μπορούσαν κάλλιστα να διοχετευθούν στον πολιτισμό και στα μουσεία.
Προτείνοντας να μειωθεί η κρατική χρηματοδότηση για τα κόμματα, η οποία μόνο για φέτος υπολογίζεται στα 180 εκατ. ευρώ και να επενδυθούν στα μουσεία, ο Ολίβα τονίζει πως «η έλλειψη χρηματοδότησης για τα μουσεία αποτελεί ένα αληθινό δράμα».