Η γαλλική κυβέρνηση, τρεις μόλις εβδομάδες πριν από το Euro 2016, βρίσκεται αντιμέτωπη με κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων, με επίκεντρο την τροφοδοσία σε καύσιμα και τις μεταφορές.
Η αντιπαράθεση γύρω από τη μεταρρύθμιση της εργασιακής νομοθεσίας επεκτείνεται και λαμβάνει πλέον διαστάσεις σύγκρουσης ανάμεσα στη σοσιαλιστική κυβέρνηση και στη συνδικαλιστική συνομοσπονδία CGT, που πρόσκειται ιστορικά στο Κομμουνιστικό Κόμμα.
Η Γαλλία άρχισε να χρησιμοποιεί τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου, ανακοίνωσε εκπρόσωπος της γαλλικής ομοσπονδίας της πετρελαϊκής βιομηχανίας , έπειτα από άδεια της γαλλικής κυβέρνησης.
Τα ξημερώματα οι δυνάμεις ασφαλείας ήραν τον αποκλεισμό των εγκαταστάσεων του Ντουσί λε Μιν στη βόρεια Γαλλία. Η άρση χθες του αποκλεισμού των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων στην περιοχή της Μασσαλίας με τη δυναμική επέμβαση των δυνάμεων ασφαλείας προκάλεσε την κλιμάκωση της κινητοποίησης των συνδικάτων.
Έξι από τα οκτώ διυλιστήρια της Γαλλίας έχουν αποκλειστεί από τους απεργούς.
Δύο από τα μεγαλύτερα γαλλικά λιμάνια, της Μασσαλίας και της Χάβρης ετοιμάζονται να συμμετάσχουν στις απεργιακές κινητοποιήσεις. Εάν απεργήσουν οι εργαζόμενοι στον τερματικό πετρελαϊκό σταθμό της Χάβρης, από όπου περνά το 40% των γαλλικών εισαγωγών, «μέσα σε πέντε ή έξι ημέρες, δεν θα υπάρχουν καύσιμα για τα γαλλικά αεροδρόμια», προειδοποίησε ο δήμαρχος της πόλης Εντουάρ Φιλίπ.
Στον τομέα των μεταφορών, το 15% των πτήσεων θα ακυρωθεί αύριο από το αεροδρόμιο του Ορλί και τα συνδικάτα της πολιτικής αεροπορίας απειλούν να διακόψουν την εργασία από τις 3 έως τις 5 Ιουνίου. Οι μηχανοδηγοί του μετρό και των σιδηροδρόμων μπορεί να ακολουθήσουν επίσης.
Το σενάριο που διαμορφώνεται είναι εφιαλτικό για τη γαλλική κυβέρνηση που περιμένει περισσότερα από 7 εκατομμύρια επισκεπτών στη Γαλλία από τις 10 Ιουνίου για το Euro 2016.
Δυόμισι μήνες μετά την παρουσίαση της μεταρρύθμισης των εργασιακού νόμου, ο πρόεδρος της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ κατήγγειλε χθες τον αποκλεισμό των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων «ως στρατηγική μίας μειοψηφίας».
«Αποκλείεται οι Γάλλοι να βρεθούν αντιμέτωποι με αυτήν την κατάσταση ένδειας, αποκλεισμού, αποκλείεται να αφήσουμε την οικονομία μας μπλοκαρισμένη», προειδοποίησε από την πλευρά του ο πρωθυπουργός Μανουέλ Βαλς.
Ο πρωθυπουργός της Γαλλίας θεωρεί ότι «η CGT βρίσκεται σε αδιέξοδο» και «παίρνει όμηρο τη χώρα», αλλά θα λάβει μία σθεναρή απάντηση. Για τον γενικό γραμματέα της CGT, τον Φιλίπ Μαρτινές, αντίθετα, ο πρωθυπουργός «παίζει ένα επικίνδυνο παιγνίδι», που προσπαθεί «να φέρει σε αντιπαράθεση τη CGT με τους πολίτες».
«Η κοινή γνώμη παραμένει προσηλωμένη στην αμφισβήτηση του νομοσχεδίου», είπε ο Φιλίπ Μαρτινές, που τάσσεται ανοικτά υπέρ της κλιμάκωσης των απεργιακών κινητοποιήσεων.
«Ο Φιλίπ Μαρτινές αναγορεύει εαυτόν σε αρχηγό της αντιπολίτευσης», σχολίασε η Le Monde . «Αλλά, μπορεί η CGT να ακινητοποιήσει τη χώρα;», αναρωτιέται η Liberation, υπογραμμίζοντας ότι το συνδικάτο, που βγαίνει από μία διετή σοβαρή κρίση διαδοχής, «δεν διαθέτει αναγκαστικά τα μέσα που να ανταποκρίνονται στις φιλοδοξίες του».
Ο αποκλεισμός των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων έχει προκαλέσει ελλείψεις καυσίμων στα πρατήρια, το 20% των οποίων έχει κλείσει ή συναντά μεγάλες δυσκολίες τροφοδοσίας.
Η ανησυχία αυξάνεται στις επιχειρήσεις και τα εμπορικά και βιομηχανικά επιμελητήρια κάλεσαν την κυβέρνηση «να άρει τους αποκλεισμούς που πλήττουν την οικονομία και τις γαλλικές επιχειρήσεις».
Ο πετρελαϊκός όμιλος Total, που διαθέτει πέντε διυλιστήρια που έχουν αποκλεισθεί, προειδοποίησε ότι θα αναθεωρήσει τα πλάνα επενδύσεων στη Γαλλία.
Η συνέχεια θα εξαρτηθεί από την απάντηση της κυβέρνησης, σημειώνει ο γαλλικός Τύπος, διότι «η σύγκλιση των κινητοποιήσεων» μοιάζει να αμβλύνεται: η κινητοποίηση των πανεπιστημίων έχει αρχίσει να εξασθενεί και το κίνημα Nuit Debout στην Πλας ντε λα Ρεπυμπλίκ φαίνεται προς το παρόν να σβήνει.
Η κινητοποίηση των οδηγών φορτηγών που ξεκίνησε πριν από μία εβδομάδα μοιάζει επίσης να βρίσκεται σε αποκλιμάκωση έπειτα από τις εγγυήσεις που προσέφερε η κυβέρνηση για τις υπερωριακές αμοιβές, ενώ στους σιδηροδρόμους, η συμμετοχή στην απεργία της Δευτέρας στο δίκτυο της γαλλικής πρωτεύουσας και στα προάστια ήταν μικρή.