«Σημαντική πρόοδο» από την Ελλάδα στην αντιμετώπιση των ελλείψεων στη διαχείριση των εξωτερικών συνόρων διαπιστώνει έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που δημοσιεύεται σήμερα. Ωστόσο, η ίδια έκθεση, η οποία αξιολογεί το σχέδιο δράσης που υπέβαλε η Ελλάδα σε συνέχεια των συστάσεων του Συμβουλίου, σημειώνει ότι χρειάζονται «περαιτέρω βελτιώσεις» στο σχέδιο δράσης και την εφαρμογή του προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ελλείψεις στο σύνολό τους.
Σύμφωνα με την Επιτροπή, η σημερινή αξιολόγηση αποτελεί ένα ακόμα στάδιο στο πλαίσιο του οδικού χάρτη «Επιστροφή στη Σένγκεν», με στόχο την άρση των ελέγχων στα εσωτερικά σύνορα και την ομαλή λειτουργία της Σένγκεν πριν το τέλος του έτους. Ο εν λόγω οδικός χάρτης κάνει σαφές πως εφόσον οι μεταναστευτικές πιέσεις και οι καταγεγραμμένες ελλείψεις στα εξωτερικά σύνορα συνεχιστούν μέχρι τις 12 Μαΐου, η Επιτροπή θα προτείνει την ενεργοποίηση του άρθρου 26 του Κώδικα Σένγκεν έτσι ώστε να επιτραπεί η διατήρηση των ελέγχων σε «συγκεκριμένα σύνορα» και «για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα».
Ο Ευρωπαίος επίτροπος για τη Μετανάστευση, Δημήτρης Αβραμόπουλος χαιρέτισε «τις συνεχιζόμενες προσπάθειες των ελληνικών αρχών να βελτιώσουν την κατάσταση», τονίζοντας, ωστόσο, ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εφαρμόσει «όλες τις συστάσεις του Συμβουλίου και της Επιτροπής» για να αντιμετωπίσει την «άνευ προηγουμένου πίεση στα εξωτερικά σύνορα της Ευρώπης». «Ο στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών είναι να διασφαλίσουν και να ενισχύσουν τη Σένγκεν. Η Επιτροπή θα συνεχίσει να προσφέρει την υποστήριξή της προς την Ελλάδα, και υπολογίζει στα κράτη μέλη έτσι ώστε να κάνουν το ίδιο», κατέληξε ο Έλληνας επίτροπος.
Ειδικότερα, η αξιολόγηση της Επιτροπής διαπιστώνει ότι το σχέδιο δράσης που υπέβαλε η Ελλάδα περιγράφει λεπτομερώς πώς η Ελλάδα θα ενισχύσει το προσωπικό για την καταγραφή των μεταναστών, πως θα αυξήσει τις εγκαταστάσεις υποδοχής και πως θα αναβαθμίσει τα συστήματα πληροφορικής και θα δημιουργήσει ένα αποτελεσματικό σύστημα παράκτιας επιτήρησης. Ωστόσο, η Επιτροπή θεωρεί ότι, για διάφορες δράσεις, περισσότερες διευκρινίσεις είναι αναγκαίες προκειμένου να αξιολογηθούν σωστά και να είναι δυνατή η παρακολούθηση της υλοποίησής τους. Η Ελλάδα πρέπει να αποστείλει αυτές τις πληροφορίες μέχρι τις 26 Απριλίου.
Συγκεκριμένα οι ανησυχίες της Επιτροπής αφορούν την έλλειψη λεπτομερών χρονοδιαγραμμάτων για την ολοκλήρωση των δράσεων, την έλλειψη πληροφοριών σχετικά με τις αρχές που είναι αρμόδιες για την εφαρμογή των συστάσεων και την ανάγκη επανιεράρχησης του εθνικού προγράμματος της Ελλάδας με στόχο τη σωστή χρήση της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης (ιδίως το εθνικό πρόγραμμα για την αξιοποίηση των κονδυλίων από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας).
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύει σήμερα η Επιτροπή, στην Ελλάδα έχει χορηγηθεί από την αρχή του 2015 έκτακτη βοήθεια ύψους 181 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της προσφυγικής και ανθρωπιστικής κρίσης. Οι δικαιούχοι αυτών των χρηματοδοτήσεων είναι οι ελληνικές αρχές (συνολικά 75 εκατ. σε υπουργεία, αστυνομία, στρατό, ακτοφυλακή, υπηρεσία ασύλου, υπηρεσία πρώτης υποδοχής κ.ά.) καθώς και διεθνείς και ευρωπαϊκοί οργανισμοί και ΜΚΟ (συνολικά 106 εκατ. στον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης, το Ευρωπαϊκό Γραφείο Υποστήριξης Ασύλου και την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες).
Επιπλέον, η Ελλάδα έχει προπληρωθεί τα 159 εκατ. ευρώ από τα 509 εκατ. ευρωπαϊκών κονδυλίων που δικαιούται στο πλαίσιο των εθνικών προγραμμάτων για την περίοδο 2014-2020 (294,5 εκατ. από το Ταμείο για το Άσυλο, τη Μετανάστευση και την Ενσωμάτωση) και 214,7 εκατ. από το Ταμείο για την Εσωτερική Ασφάλεια).
Στο πλαίσιο αυτών των χρηματοδοτήσεων συμπεριλαμβάνεται και η χρηματοδότηση των εξόδων μεταφοράς των αιτούντων άσυλο που μετεγκαθίστανται σε άλλες χώρες της ΕΕ (500 ευρώ για κάθε μετεγκατάσταση, συνολικά 35,1 εκατ., ενώ 13,5 εκατ. προπληρώθηκαν στην Ελλάδα το Φεβρουάριο του 2016).