Το ποδήλατο κάνει καλό στην υγεία και, ως μέσο μεταφοράς, δεν επιβαρύνει τον πλανήτη, όμως τα νοικοκυριά που είναι κάτοχοι ποδήλατου, έχουν μειωθεί περίπου κατά 50% μέσα στα τελευταία 30 χρόνια, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Είναι η πρώτη παγκόσμια και διαχρονική μελέτη για τη χρήση των ποδηλάτων.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Τζον Χόπκινς, με επικεφαλής τον Ολουφολατζίμι Όκε, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Journal of Transport and Health” (Μεταφορές και Υγεία), υπολογίζουν ότι το 42% των νοικοκυριών παγκοσμίως διαθέτουν τουλάχιστον ένα ποδήλατο.
Το ποσοστό ιδιοκτησίας ποδήλατου κυμαίνεται πολύ μεταξύ των χωρών, οι οποίες χωρίσθηκαν σε τέσσερις κατηγορίες. H Α, που περιλαμβάνει μόνο εννέα χώρες -τις σκανδιναβικές και μερικές ακόμη βορειοευρωπαϊκές- έχει το μεγαλύτερο μέσο ποσοστό ιδιοκτησίας ποδήλατου (81%), ενώ η Δ (62 χώρες) έχει το μικρότερο ποσοστό (20%). Η Ελλάδα εντάσσεται στην κατηγορία Γ (μαζί με άλλες 44 χώρες), όπου τα νοικοκυριά με ποδήλατο είναι κατά μέσο όρο το 40% του συνόλου.
Ο συνολικός αριθμός ποδηλάτων που κατέχουν ιδιώτες στον πλανήτη, εκτιμάται σε τουλάχιστον 580 εκατομμύρια. Αναλογικά με τον πληθυσμό, τα περισσότερα ποδήλατα βρίσκονται στη βόρεια Ευρώπη, ενώ τα λιγότερα στην Αφρική και στην κεντρική Ασία.
Σε απόλυτους αριθμούς, τα περισσότερα ποδήλατα κυκλοφορούν στην Ινδία και την Κίνα, που από κοινού έχουν το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού. Όμως ενώ στην Κίνα το 1992 σχεδόν όλα τα νοικοκυριά (πάνω από το 97%) είχαν έστω ένα ποδήλατο, το ποσοστό αυτό έπεσε στο 49% το 2007, ενώ πιο πρόσφατα αυξήθηκε κοντά στο 65%, χωρίς όμως να φθάσει στα προηγούμενα επίπεδα.
Αν κανείς εξαιρέσει την Κίνα και την Ινδία, προκύπτει μια σταθερή μείωση των νοικοκυριών με ποδήλατο παγκοσμίως από 60% κατά μέσο όρο το 1989 σε μόνο 32% το 2012 (στατιστικά στοιχεία από 1,25 δισεκατομμύρια νοικοκυριά σε 150 χώρες).
Σε μερικές χώρες το ποδήλατο χρησιμοποείται σήμερα περισσότερο από ό,τι στο παρελθόν, σε κάποιες άλλες υπάρχει στασιμότητα στη χρήση του, αλλά η γενική διεθνής τάση είναι πτωτική. Το γεγονός αυτό, κατά τους ερευνητές, δείχνει ότι το ποδήλατο δεν έχει καταφέρει -ακόμη τουλάχιστον- να κερδίσει το «στοίχημα» ότι αποτελεί μια εναλλακτική λύση στον τομέα των «πράσινων» και βιώσιμων μεταφορών.