Ένα μοναδικό επιστημονικό εγχείρημα θέλησαν να καταφέρουν αρχαιολόγοι που εργάστηκαν για να ανακατασκευάσουν το πρόσωπο μιας νεαρής γυναίκας που κάποτε θάφτηκε ως βαμπίρ, αποκαλύπτοντας έτσι την πραγματική της ταυτότητα ως θνητή.

Σε μια «πραγματικά συγκλονιστική ανακάλυψη», ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Nicolaus Copernicus στην Πολωνία βρήκαν τα λείψανα της «Ζόσια», όπως είναι γνωστή στην περιοχή, σε ένα νεκροταφείο χωρίς σήμανση. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα λείψανα της νεαρής γυναίκας είχαν ένα δρεπάνι τοποθετημένο στο λαιμό της.

Το αριστερό μεγάλο δάχτυλο του ποδιού της Ζόσια ήταν ασφαλισμένο με λουκέτο, μια πρακτική που είχε τις ρίζες της στην πεποίθηση ότι τα επικίνδυνα άτομα διέθεταν τόσο καλή όσο και κακή ψυχή. Ένας Σουηδός αρχαιολόγος εξήγησε ότι το μέτρο αυτό αποσκοπούσε στο να εμποδίσει την «κακή ψυχή» να δραπετεύσει και να μετατρέψει τον νεκρό σε «στρίγκα» ή βαμπίρ.

Η νεαρή γυναίκα, η οποία πέθανε μεταξύ 18 και 20 ετών, έπασχε από μια πάθηση που προκαλούσε λιποθυμίες και ενδεχομένως άλλα προβλήματα υγείας. Σύμφωνα με το Reuters, ήταν μία από τις δεκάδες που οι «γείτονες» πίστευαν ότι ήταν βαμπίρ.

Παρά τις ζοφερές συνθήκες του θανάτου και της ταφής της, οι αρχαιολόγοι προσπάθησαν να τιμήσουν τη μνήμη της ανακατασκευάζοντας το πρόσωπό της.

Ζόσια, στο λάθος μέρος τη λάθος στιγμή

Σε ένα νεκροταφείο χωρίς σήμανση στο Πιέν, κοντά στο Μπίντγκοζ, αρχαιολόγοι από το Πανεπιστήμιο Τορούν έφεραν στο φως τον «τάφο αριθ. 75», που περιείχε τα λείψανα της Ζόσια. Το Reuters αναφέρει ότι και άλλοι τάφοι στην περιοχή περιείχαν παρόμοιες ταφές «βαμπίρ», γεγονός που υποδηλώνει έναν διαδεδομένο φόβο για αυτά τα πλάσματα.

Το ανοιχτό λουκέτο στο δάχτυλο του ποδιού της Ζόσια υποδηλώνει ότι ο τάφος της μπορεί να έχει παραβιαστεί μετά την αρχική ταφή της, ενδεχομένως λόγω γεγονότων που θεωρήθηκαν υπερφυσικά.

Το δρεπάνι που είναι τοποθετημένο στο λαιμό της μπορεί να ήταν μια μεταγενέστερη προσθήκη που αποσκοπούσε στην περαιτέρω αποτροπή της επιστροφής της.

Με την ανάκτηση των λειψάνων της Ζόσια, οι αρχαιολόγοι ξεκίνησαν ένα έργο για την ανακατασκευή του ομοιώματος της.

Η ανάλυση των λειψάνων της Ζόσιας αποκάλυψε σημάδια ασθένειας, πιθανώς υποσιτισμού ή τραύματος. Βρέθηκαν ενδείξεις καρκίνου στο στέρνο της, ο οποίος πιθανότατα της προκάλεσε σημαντικό πόνο, αν και μπορεί να μην ήταν η άμεση αιτία θανάτου. Η πάθηση αυτή θα μπορούσε να εκδηλωθεί ως «ένα κόκκινο σημάδι στο στήθος της» που θα μπορούσε να έχει διογκωθεί.

Προσθέτοντας στην πολυπλοκότητα της υγείας της, τα σκελετικά λείψανα της Ζόσια παρουσίαζαν σημάδια της ανωμαλίας Kimmerle, μιας πάθησης που μπορεί να προκαλέσει σοβαρούς πονοκεφάλους, λιποθυμίες, ακόμη και εγκεφαλικά επεισόδια.

Τα διάφορα προβλήματα υγείας της μπορεί να οδήγησαν την κοινότητα να τη φοβάται και τελικά να τη θεωρεί ως πιθανό βαμπίρ.

Η παρουσία μιας λαμπερής μπροκαντέ κορδέλας, πιθανότατα από σκούφο, κοντά στο κεφάλι της Ζόσια υποδηλώνει ότι ανήκε σε ανώτερη κοινωνική τάξη.

Η ανάλυση DNA και η ισοτοπική ανάλυση αποκάλυψαν τη σουηδική καταγωγή της Ζόσια, γεγονός που μπορεί να συνέβαλε στον εξοστρακισμό της. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η Πολωνία ήταν μπλεγμένη στον Τριακονταετή Πόλεμο με τη Σουηδία, καθιστώντας τα άτομα σουηδικής καταγωγής ανεπιθύμητα.

Μια ανάρτηση στο Facebook που συνοψίζει τα ευρήματα εικάζει ότι η φυσική εμφάνιση της Ζόσια, σε συνδυασμό με τον πλούτο της οικογένειάς της και τη σουηδική καταγωγή της, μπορεί να οδήγησε στο να την αντιλαμβάνονται ως διαφορετική και τελικά να την αντιπαθούν στην κοινότητα.

The last touch ups, and here she is: Zosia!

Posted by ODNilsson on Friday, November 1, 2024

Ανακατασκευή του προσώπου της Ζόσια

Η ομάδα από το Πανεπιστήμιο του Τορούν κάλεσε τον Σουηδό αρχαιολόγο Όσκαρ Νίλσον να ανακατασκευάσει το πρόσωπό της. «Το να βλέπω τα λείψανα της Ζόσια με τα ίδια μου τα μάτια ήταν συγκινητικό», ανέφερε σε ανάρτησή του στο Facebook.

Αφού έμαθε τη δομή του κρανίου της, δημιούργησε «ένα πανέμορφο τρισδιάστατο εκτυπωμένο αντίγραφο του κρανίου πριν κατασκευάσει στρώματα από πηλό πλαστελίνης μυ προς μυ», αναφέρει το Reuters.



Ο Νίλσον μπόρεσε να διαπιστώσει ότι είχε «ένα ενδιαφέρον πρόσωπο». Αλλά δεν ήταν βαμπίρ.
Προφανώς, ήταν απλώς μια νεαρή γυναίκα, πιθανότατα από πλούσια οικογένεια, η οποία είχε αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις υγείας.

Σε έναν συγκλονιστικό φόρο τιμής στην ανθρωπιά της, ο Νίλσον στόχευσε να απεικονίσει τη Ζόσια «ως άνθρωπο και όχι ως αυτό το τέρας ως το οποίο θάφτηκε», διασφαλίζοντας ότι η μνήμη της θα τιμηθεί με τον σεβασμό που της αξίζει, καταλήγει το Reuters.