Η Φινλανδία μπορεί να φημίζεται για το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημά της και για το γεγονός ότι αξιοποιεί τις νέες τεχνολογίες, π.χ. με την παροχή δωρεάν φορητών υπολογιστών σε όλους τους μαθητές από την ηλικία των 11 ετών, ωστόσο ένα σχολείο έκανε την εξαίρεση.
Το Ριχιμάκι, μια πόλη περίπου 30.000 κατοίκων, 70 χλμ βόρεια της πρωτεύουσας Ελσίνκι, μια πόλη που από το 2018 είχε σταματήσει να χρησιμοποιεί τα περισσότερα βιβλία στα γυμνάσια, προσπαθεί κάτι διαφορετικό στην αρχή αυτής της σχολικής χρονιάς: να επιστρέψει στο στιλό και το χαρτί.
«Οι νέοι χρησιμοποιούν τόσο πολύ τηλέφωνα και ψηφιακές συσκευές αυτές τις μέρες, που δεν θέλουμε το σχολείο να είναι ένα από τα μέρη όπου τα παιδιά κοιτάζουν μόνο οθόνες», είπε η Μάϊα Καουνόνεν, καθηγήτρια αγγλικών στο γυμνάσιο Πογιολανρίνε.
Οι συνεχείς αντιπερισπασμοί από τη χρήση ψηφιακών συσκευών κάνουν πολλά παιδιά νευρικά και πολύ δύσκολο να συγκεντρωθούν.
«Οι περισσότεροι μαθητές έκαναν τις ασκήσεις όσο πιο γρήγορα μπορούσαν, ώστε να μπορούν στη συνέχεια να παίζουν παιχνίδια και να συνομιλούν σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης», είπε στο Reuters η Καουνόνεν κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος στην τάξη.
«Και σε ελάχιστο χρόνο άλλαζαν καρτέλες (tabs) στο πρόγραμμα περιήγησης (browser)». Έτσι, όταν ο δάσκαλος ερχόνταν δίπλα τους, έλεγαν: «Ναι, έκανα αυτήν την άσκηση».
Σε όλη τη Φινλανδία, τα μαθησιακά αποτελέσματα παιδιών «διαβρώνονται» σιγά σιγά τα τελευταία χρόνια, ωθώντας την κυβέρνηση να σχεδιάσει νέα νομοθεσία για την απαγόρευση της χρήσης συσκευών προσωπικής χρήσης, όπως τηλέφωνα, κατά τις σχολικές ώρες, για να μειώσει τον χρόνο έκθεσης των παιδιών στην οθόνη.
Η Μίνα Πελτοπούρο, κλινική νευροψυχολόγος που συνεργάζεται με τις αρχές της πόλης στην αλλαγή της σχολικής εκπαίδευσης που προωθεί, σημείωσε ότι ο συνολικός χρόνος έκθεσης σε οθόνη θα πρέπει να μειωθεί στο ελάχιστο – οι Φινλανδοί έφηβοι επί του παρόντος βρίσκονται μπροστά από μια οθόνη έως και έξι ώρες την ημέρα κατά μέσο όρο – καθώς η υπερβολική ψηφιακή χρήση συνοδεύεται από σωματικούς και ψυχικούς κινδύνους, όπως προβλήματα με την όραση και αυξανόμενο άγχος.
«Το άλλο είναι το να κάνει κανείς πολλά πράγματα ταυτόχρονα (multi-tasking)», τόνισε η Πελτοπούρο. «Ο εγκέφαλος είναι πολύ ευάλωτος στο multi-tasking και ειδικά σε παιδιά νεαρής ηλικίας, που δεν μπορούν να το διαχειριστούν καλά», συμπλήρωσε.
Πηγή: ΑΠΕ