Το δικινητήριο αεροσκάφος που συνετρίβη στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας πήρε μαζί του τους 61 επιβαίνοντές του. Συνετρίβη στην αυλή ενός σπιτιού, ευτυχώς χωρίς να προκαλέσει περισσότερους τραυματισμούς ή άλλους θανάτους στο έδαφος. Η έρευνα για τα αίτια του πολύνεκρου δυστυχήματος μπορεί να χρειαστεί μήνες ή και χρόνια για να καταλήξει.
Αυτά είναι όσα γνωρίζουμε μέχρι αυτή τη στιγμή:
Το αεροσκάφος βρισκόταν στη διαδρομή του προς το Σάο Πάολο. Η πτήση 2283 της VoePass απογειώθηκε από το Κασκαβέλ, στις 11:46 το πρωί τοπική ώρα, σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία. Κατευθυνόταν προς το αεροδρόμιο του Guarulhos, έξω από το Σάο Πάολο. Αρκετά κοντά στον προορισμό του, το αεροπλάνο έδωσε σήμα ότι χάνει απότομα ύψος φτάνοντας στα 17.000 πόδια, σύμφωνα με το Flightradar24. Για περίπου 1 λεπτό, το αεροσκάφος έχανε μεταξύ 8 και 24 χιλιάδων ποδιών ανά λεπτό σύμφωνα με την εταιρεία.
Οι αξιωματούχοι ανέφεραν ότι οι πιλότοι δεν έστειλαν σήμα κινδύνου. Χρειάστηκαν 89 δευτερόλεπτα από τη στιγμή του εντοπισμού του προβλήματος μέχρι την τελευταία καταγραφή του αεροπλάνου στις 1:22. Το αεροσκάφος συνετρίβη στο Βινέδο, μια μικρή πόλη βορειοδυτικά του Σάο Πάολο.
Τα βίντεο που είδαν το φως της δημοσιότητας δείχνουν το αεροσκάφος να πέφτει κάθετα κάνοντας κίνηση σπιράλ. Ο ήχος του κινητήρα του αεροσκάφους ακούγεται καθαρά στο βίντεο. Αφού το αεροσκάφος εξαφανίζεται από τον ορίζοντα, ένα μεγάλο σύννεφο μαύρου καπνού φαίνεται να αναδύεται από το σημείο. Ένα από τα βίντεο καταγράφει ένα σπίτι να φλέγεται και την αυλή γεμάτη από συντρίμμια του αεροσκάφους και μέρος του πιλοτηρίου.
Το αεροσκάφος ήταν ένα δικινητήριο ATR 72. Οι βραζιλιάνοι αξιωματούχοι ξεκαθάρισαν ότι η εταιρεία και το αεροσκάφος πληρούσαν όλα τα κριτήρια. Η μικρή βραζιλιάνικη αεροπορική εταιρεία εξυπηρετεί μικρά δρομολόγια εντός Βραζιλίας. Η εταιρεία σε ανακοίνωσή της ανέφερε πως όλα τα συστήματα του αεροσκάφους λειτουργούσαν σωστά όταν απογειώθηκαν. Το ίδιο αεροσκάφος είχε κάνει το δρομολόγιο Σάο Πάολο – Κασκαβέλ, νωρίτερα την Παρασκευή.
Τα ATR παράγονται από την κοινοπραξία δύο ευρωπαϊκών κατασκευαστών της Airbus και της Leonardo, που εξειδικεύεται στα ελικοφόρα. Σύμφωνα με την εταιρεία υπάρχουν 1200 αεροσκάφη ATR που ταξίδευαν παγκοσμίως τον Μάρτιο του 2023.
Τα αίτια της τραγωδίας παραμένουν προς το παρόν άγνωστα. Η αεροπορική εταιρεία και οι βραζιλιάνικες Αρχές δηλώνουν πως ερευνούν τι μπορεί να έχει πάει στραβά. Ειδικοί αεροπορικής ασφάλειας συχνά προειδοποιούν να μην γίνονται εικασίες πριν οι έρευνες καταλήξουν σε συμπεράσματα. Τέτοιες έρευνες ενίοτε χρειάζονται μήνες ή και χρόνια για να καταλήξουν.
Αντίστοιχα δυστυχήματα με ελικοφόρα αεροσκάφη έχουν συνήθως να κάνουν με τον πάγο που αναπτύσσεται σε κάποια υψόμετρα. Το 1994, ένα ATR 72 συνετρίβη στην Ιντιάνα, σκοτώνοντας του 68 επιβαίνοντες. Η ομοσπονδιακή έρευνα κατηγόρησε τον κατασκευαστή για το γεγονός πως δεν ανέφερε αρκετά για την ευαλωτότητα του αεροσκάφους στον πάγο, οδηγώντας τα ATR να προσθέσουν περισσότερα στοιχεία στην προστασία τους από τον πάγο.
Η FlightRadar24 είχε προειδοποιήσει πως υπάρχουν συνθήκες παγετού στην περιοχή, στην οποία το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος την Παρασκευή.